Springen naar inhoud

(poly) ethyleenglycol

• Log in om te kunnen reageren

Ivo Teunissen

Ivo Teunissen

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 maart 2005 - 13:35

Ik heb een opdracht gekregen voor scheikunde ( ik zit in 4 VWO) waarbij het gaat over een artikel van kogelvrije panty's. Daarin komt ethyleenglycol in voor. Dat is mijn probleem, omdat ik niet weet wat het nou precies is en wat de structuurformule, etc. is. Wie kan mij dit uitleggen?

Ivo

PS: In het artikel staat: "aramideweefsel wordt in een suspensie van polyethyleenglycol gedrenkt"

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 maart 2005 - 13:45

Ethyleenglycol is HO-CH2-CH2-OH

Bij polyethyleenglycol zijn deze eenheden via etherbindingen aan elkaar gekoppeld:

HO-CH2-CH2-O-CH2-CH2-O-CH2-CH2-O-CH2-CH2-O-CH2-CH2-OH etc.

Hoeveel ethyleenglycoleenheden aan elkaar gekoppeld zijn hangt van de toepassing af.

Ivo Teunissen

Ivo Teunissen

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 maart 2005 - 13:48

Hartstikke bedankt ... maar dan moet ik nog een vraag stellen .. wat gebeurt er dan bij de reactie van een suspensie van polyethyleenglycol met aramide ?

Ivo

Ivo Teunissen

Ivo Teunissen

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 maart 2005 - 13:49

Want ik heb op school nog niet gehad hoe dat nou zit met polymeren in een reactie vergelijking en of dat wel enig verschil maakt ...

Ivo

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 07 maart 2005 - 09:00

Aramide is een ander polymeer, ik denk niet dat PEG met aramide reageert. Het mengsel zal wel speciale eigenschappen hebben, maar het zou me verbazen als ze met elkaar reageren.

Pruts0r

Pruts0r

• >100 berichten
  • 243 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 maart 2005 - 09:34

De enige 'functionele' groepen in aramides zijn amide-bindingen, en die zullen inderdaad niet reageren met de alcohol groepen van PEG.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures