Springen naar inhoud

Goud in Goldstrike?

• Log in om te kunnen reageren

Chemistry Master

Chemistry Master

• >100 berichten
  • 219 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 maart 2005 - 13:19

Het schijnt zo te zijn dat er goud zit in Goldstrike (alcholisch drankje). Weet iemand een manier waarmee je goud aan kan tonen. en vervolgens een manier om de hoeveelheid te bepalen (bijv. Titratie)? :D

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

JeroenCV

JeroenCV

• >1k berichten
  • 1153 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 maart 2005 - 13:23

het goud in het drankje "Gold Strike" is bladgoud.

om dit aan te tonen? ik weet zo even geen manier. Het punt is er zijn weinig reacties met goud he? Het is een edel metaal. Dus een makkelijke titratie? ik weet het niet. Als ik het goed heb kunnen sommige zuren wel reageren met goud...maar welke?

Een monster voorbewerking weet ik wel: neem een filtertje en gooi het drankje eroverheen. was het goud een keer of wat met demiwater (of MilliQ) en je monster is klaar.

Chemistry Master

Chemistry Master

• >100 berichten
  • 219 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 maart 2005 - 13:23

Misschien koningswater?

chemtoa

chemtoa

• >100 berichten
  • 104 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 maart 2005 - 13:28

volgens mij kun je goud alleen maar oplossen in koningswater.
een simpel proefje? ik zou het niet weten. Als je goud gehaltes wilt bepalen moet je al gauw denken aan ICP (inductive coupled plasma) dit is een dure techniek die toepasbaar is op alle metalen. Misschien dat je bij een goudsmid het een en ander kan vragen.

opajuup

opajuup

• >100 berichten
  • 204 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 maart 2005 - 14:17

Een andere mogelijkheid is een bepaling met x-ray fluorescentie.
Het voordeel hiervan is dat het non-destructief is.

Als je een semikwantitatieve xrf scan uitvoert op het met water gewassen monstermateriaal krijg je tevens een indicatie van de hoeveelheid en het soort verontreinigingen.

succes, :D

Chemistry Master

Chemistry Master

• >100 berichten
  • 219 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 maart 2005 - 17:33

Zou het ook niet met een vlamspectrofotometer (of hoe die apparaten die concentraties aan de hand van vlamkleuring meten dan ook mogen heten) kunnen?

-0meb0dy

-0meb0dy

• >100 berichten
  • 151 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 maart 2005 - 18:06

Dat bladgoud zie je er gewoon door heen drijven en op de bodem liggen, dus dat zou je zo door een filter kunne halen en dan drogen en wegen.
Dan heb je het al aardig precies...

Goud reageert idd met koningswater(door de NOCl).

michiel11_CF

michiel11_CF

• >25 berichten
  • 27 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 maart 2005 - 20:36

zowat alles lost op in koningswater, dus hiermee kun je niet aantonen of iets goud is, wel kun je het zo oplossen om in een machine te kunnen injecteren.
Maar misschien is een eenvoudigere methode om het te laten reageren met kwik. Kwik reageerd volgens mij niet met al teveel metalen, maar lost wel goud op! (wees wel voorzichtig want kwik is natuurlijk tamelijk giftig)
(en pas ook op voor je gouden sieraden :D )

Napoleon1981

Napoleon1981

• >1k berichten
  • 2399 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 maart 2005 - 20:56

Zou het ook niet met een vlamspectrofotometer (of hoe die apparaten die concentraties aan de hand van vlamkleuring meten dan ook mogen heten) kunnen?

Het heet een AAS of AES (atoom absorptie of atoom emissie), en daarmee moet het lukken volgens mij.

Chemistry Master

Chemistry Master

• >100 berichten
  • 219 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 maart 2005 - 21:14

Okeey, ik wist wel dat het apparaat bestond en hoe het ongeveer werkt maar heb er nog nooit mee gewerkt en wist dus ook de naam niet

Napoleon1981

Napoleon1981

• >1k berichten
  • 2399 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 maart 2005 - 22:25

Bedenk wel dat je ook voor deze methode wel het goud eerst zal moeten oplossen. En voordat je absorptie kan doen AAS, je wel licht van de juiste golflengte moet kunnen maken. Dus je zult een goudlamp nodig hebben, als deze bestaan. Dus AES is misschien een betere oplossing.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 08 maart 2005 - 09:26

Bedenk wel dat je ook voor deze methode wel het goud eerst zal moeten oplossen. En voordat je absorptie kan doen AAS, je wel licht van de juiste golflengte moet kunnen maken. Dus je zult een goudlamp nodig hebben, als deze bestaan. Dus AES is misschien een betere oplossing.

En dan zijn we al heel snel weer bij de ICP, toch eigenlijk een soort super-AES.

Patient

Patient

• >25 berichten
  • 31 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 maart 2005 - 11:34

Je zou kunnen proberen om de dichtheid te bepalen:

Zorg dat je genoeg van het "goud" hebt, en meet het volume doormiddel van een maatcilinder, (water in de maatcilinder, aflezen, goud erin en opnieuw aflezen, het verschil is je volume) vervolgens dat "goud" wegen (zorg wel dat het droog is) deel de massa door het volume en je kunt je meet reslutaten controleren in BINAS tabel 8

Napoleon1981

Napoleon1981

• >1k berichten
  • 2399 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 maart 2005 - 12:30

En dan zijn we al heel snel weer bij de ICP, toch eigenlijk een soort super-AES.

Hij vroeg of het ook met een vlamspectrofotometer kon. Ik nam dus aan dat hij een AAS bedoelde, en dat hij die waarschijnlijk alleen tot zijn beschikking heeft.

Maargoed je hebt gelijk een ICP geniet de voorkeur.

Veranderd door Napoleon1981, 08 maart 2005 - 13:25

bteunissen

bteunissen

• >1k berichten
  • 1122 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 maart 2005 - 17:07

Je zou kunnen proberen om de dichtheid te bepalen:

Zorg dat je genoeg van het "goud" hebt, en meet het volume doormiddel van een maatcilinder, (water in de maatcilinder, aflezen, goud erin en opnieuw aflezen, het verschil is je volume) vervolgens dat "goud" wegen (zorg wel dat het droog is) deel de massa door het volume en je kunt je meet reslutaten controleren in BINAS tabel 8

Dit is dus nagenoeg onmogelijk!
De hoeveelheid goud in goldstrike is dermate klein dat je absoluut niet een verschil in volume kan aflezen van water met of zonder goud. Daarnaast, als het volume al enigszins verschillend zou zijn dan is een maatcilinder hier veruit veel te onnauwkeurig voor Geplaatste afbeelding

Ik zou voor de ICP of AES gaan......maar het blijft lastig denk ik. Het grootste probleem is het oplosmiddel voor het goud i.c.m de ICP/AES.....

Grtz Bas

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures