Accijnsvrij alcoholpoeder voor de kids

Moderator: Astro

Reageer
Berichten: 1.153

Accijnsvrij alcoholpoeder voor de kids

Accijnsvrij alcoholpoeder voor de kids


SubYou uit Kreuztal, Beieren, heeft een "Breezer" in poedervorm op de markt gebracht. Opgelost in 250 ml koud water levert een zakje met 65 gram poeder een drankje op met een fruitsmaak, en een alcoholgehalte van 4,8 procent. Grootste voordeel is dat de alcoholwetgeving niets zegt over de verkoop van poeder en dat er dus ook geen accijns over hoeft te worden betaald.


Niemand schijnt precies te weten hoe het poeder precies wordt gemaakt. Voor zover bekend heeft SubYou er geen octrooi op aangevraagd. De website van het bedrijf vermeldt iets vaags over "Alteration von Mixolydin-Aeolat", hetgeen door een hoogleraar uit Düsseldorf wordt gekwalificeerd als 'pseudowetenschappelijk'.


Op internet is er al veel over gediscussieerd. Iemand heeft gesuggereerd dat de ethanol wordt vastgelegd als magnesiumethanolaat. Door toevoeging van citroenzuur zou je tijdens het oplossen het magnesium kunnen vastleggen als magnesiumcitraat, om te voorkomen dat het de smaak verpest.


Maar volgens anderen voelt het poeder enigszins vochtig aan, wat de ethanolaattheorie minder waarschijnlijk maakt. Opvallend is ook dat de zakjes zin voorzien van een aluminiumlaag, wat er op wijst dat de inhoud de neiging heeft om uit te drogen.


Voedingsmiddelendeskundige Udo Pollmer uit München wijst er op dat in de VS al langer alcoholpoeder op de markt is als toevoeging voor ijs en desserts. Volgens het octrooi wordt dit poeder gemaakt door ethanol in te kapselen in cyclodextrine. Pollmer vermoedt dat SubYou het in ruwe vorm importeert en er een fruitsmaakje doorheen mengt.


De autoriteiten vrezen dat het spul het alcoholgebruik onder minderjarigen zal aanwakkeren. SubYou verkoopt de zakjes poeder via internet, voor ongeveer twee euro per stuk. De klanten moeten formeel wel aangeven dat ze boven de achttien zijn, maar uiteraard valt dat nooit te controleren.


Overigens melden verschillende bronnen dat het spul niet te zuipen is.


bronnen: de Volkskrant, 5 maart 2005, en internet

Dus kom maar op...hoe werkt het? wat is het?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Accijnsvrij alcoholpoeder voor de kids

Volgens mij hoeft de 'vochtigheid' van het poeder het gebruik van een ethanolaat niet uit te sluiten. Dit kan ook komen door de aanwezigheid van suikers e.d. Aan de andere kant bevat het poedertje ook een heleboel andere hydroxygroepen (suiker) die o.i.v ethanolaat gedeprotoneerd kunnen worden waardoor ethanol vrij komt. De optie van de in cyclodextrine ingecapselde ethanol lijkt mij daarom het waarschijnlijkst.


De aluminium coating aan de binnenkant is waarschijnlijk nodig om te voorkomen dat het poeder nat wordt ipv om te voorkomen dat het uitdroogt. Zowel suikers als het ethanolaat zijn toch hygroscopisch.


Ik zou dus gaan voor een mengsel van suikers, fruitsmaakjes en in cyclodextrine ingecapselde ethanol. Maar ja, om met een afgezaagd gezegde te komen: meten is weten.

Berichten: 311

Re: Accijnsvrij alcoholpoeder voor de kids

Ingekapselde ethanol lijkt mij inderdaad het meest waarschijnlijk.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Accijnsvrij alcoholpoeder voor de kids

Toch heb ik met die cyclodextrine een probleem. Als ik het me goed herinner kan zo'n cyclisch hexa-suiker een enkel molecuul herbergen in het midden. Een cyclodextrine heeft een formule als C36H60O30 (m=972).


65 gram poeder + 250 gram water levert 4.8% alcohol = 15gram = 0.32 mol. Dan blijft er 50gram over voor het cyclodextrine als we aannemen dat de rest spoortjes andere stoffen zijn. 50 gram is 0.051 mol. Er zou dus in elk cyclodextrinemolecuul 6 ethanol moeten zitten? Lijkt me sterk.


Waarschijnlijker is het dus een soort co-kristal: een stof die met het alcohol waaruit het is gekristalliseerd samen kristalliseert. Voorbeelden met water zijn er legio, en met andere oplosmiddelen komt ook best vaak voor, maar zo'n hoog percentage oplosmiddel in een kristal als dit poeder suggereert is toch best speciaal.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Accijnsvrij alcoholpoeder voor de kids

Moet er niet nog iemand een leuk project doen voor zijn opleiding ?? Even een doosje bestellen en dan kunnen "wij" met de analyse ideeën komen en uitgebreid assisteren bij dit 'probleem'. :D Lijkt mij wel leuk :) (niet dat IK veel kan bijdragen :D )

Reageer