hydrolyse van zouten

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 232

hydrolyse van zouten

Gegroet,

In de cusrus systematiek staat hetvolgende:

Hydrolyse: Omdat het zwakke zuren zijn, worden de oplosbare zouten ontbonden door water en reageren de sulfiden en waterstofsulfiden van de alkali- en aardalkalimetalen alkalisch

S2- + H2O <==> HS- + OH-

HS- + H2O <==> H2S + OH-

Nu vraag ik mij af welke zouten die van de aardalkalimetalen en dewelke die van de alkalimetalen zijn. Is het:

MgS + H2O --> HS- + OH- + Mg2+

Of is het:

MgS + H2O --> H2S + Mg(OH)2

Zelfde vraag heb ik voor een alkalizout vb Na2S

Wie helpt er mij op weg?

Berichten: 12

Re: hydrolyse van zouten

Doom_Knight schreef: Gegroet,

In de cusrus systematiek staat hetvolgende:

Hydrolyse: Omdat het zwakke zuren zijn, worden de oplosbare zouten ontbonden door water en reageren de sulfiden en waterstofsulfiden van de alkali- en aardalkalimetalen alkalisch

S2- + H2O <==> HS- + OH-

HS- + H2O <==> H2S + OH-

Nu vraag ik mij af welke zouten die van de aardalkalimetalen en dewelke die van de alkalimetalen zijn. Is het:

MgS + H2O --> HS- + OH- + Mg2+

Of is het:

MgS + H2O --> H2S + Mg(OH)2

Zelfde vraag heb ik voor een alkalizout vb Na2S

Wie helpt er mij op weg?
denk het tweede...

MgS + 2H2O --> H2S + Mg(OH)2 is het wel 22222vergeten

Ia Alkali metalen

IIa Aardalkali metalen

IIIa Aardmetalen

Berichten: 232

Re: hydrolyse van zouten

kheb het ondertussen al uitgedokterd thanks :D

Berichten: 232

Re: hydrolyse van zouten

Nog even een extra vraagje (ook over systematiek)

H2SO4 vormt met een base een zout. Als het zout gevormd is uit een sterke base dan reageert de oplossing neutraal en als het zout gevormd is uit een zwakke base dan reageert de oplossing basisch.

Het eerste heb ik al uitgedokterd, namelijk:

H2SO4 + NaOH --> Na2SO4

Na2SO4 + 2 H2O --> 2 NaOH + H2SO4

"Vereenvoudigen" geeft : 2 H2O --> 2 OH- + 2 H+. Wat dus inderdaad neutraal is.

Mijn vraag heeft dan ook betrekking over het gedrag van een zwak zout in oplossing, aangezien het basisch reageert zal er OH- vrijgesteld worden, mijn vraag is: wat gebeurt er verder?

(NH4)2SO4 + 2 H2O --> OH- + ???

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: hydrolyse van zouten

Doom_Knight schreef: H2SO4 vormt met een base een zout. Als het zout gevormd is uit een sterke base dan reageert de oplossing neutraal en als het zout gevormd is uit een zwakke base dan reageert de oplossing basisch.
Dat lijkt me sterk. Lees het nog eens na: een sterke base levert een neutrale oplossing, en een zwakke base een basische. Zwak is dus sterker dan sterk?

Kun je het probleem dan zelf oplossen?

Berichten: 232

Re: hydrolyse van zouten

rwwh schreef:
Doom_Knight schreef: H2SO4 vormt met een base een zout. Als het zout gevormd is uit een sterke base dan reageert de oplossing neutraal en als het zout gevormd is uit een zwakke base dan reageert de oplossing basisch.
Dat lijkt me sterk. Lees het nog eens na: een sterke base levert een neutrale oplossing, en een zwakke base een basische. Zwak is dus sterker dan sterk?

Kun je het probleem dan zelf oplossen?
Met het feit dat de oplossing basisch reageert bedoel ik reactie met water. (denk ik het staat niet zo letterlijk in de curus)

Ik heb hier echter mijn bedenkingen bij: als de base niet dissociëerd in water, dan kan er toch oxonium gevormd worden waardoor het een zure oplossing wordt. Zou het kunnen dat dit foutief in de cursus staat vermeld

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: hydrolyse van zouten

Zou het kunnen dat dit foutief in de cursus staat vermeld
Ik zou zo op het gevoel zeggen dat een sterk zuur als zwavelzuur het wint van elke zwakke base. Er blijft dus een zure oplossing over. En die kun je zelf uitschrijven.

Berichten: 232

Re: hydrolyse van zouten

het feit dat de oplossing zuur is heeft te maken met het feit dat zwavelzuur gemakkelijk dissociëert en ammoniumhydroxide niet of weinig dissociëert waardoor gemakkelijk oxonium ionen in de oplossing blijft bestaan correct?

De reactievergelijking is dan:

(NH4)2SO4 + 2 H2O --> 2 NH4OH + 2H++ SO42-

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: hydrolyse van zouten

Doom_Knight schreef:het feit dat de oplossing zuur is heeft te maken met het feit dat zwavelzuur gemakkelijk dissociëert en ammoniumhydroxide niet of weinig dissociëert waardoor gemakkelijk oxonium ionen in de oplossing blijft bestaan correct?
Ik heb geen idee wat je bedoelt met oxoniumionen. Ik zou het zo zeggen: zwavelzuur is een sterk zuur. Dat betekent dat de concentratie aan H2SO4(aq) verwaarloosbaar klein is. Er is voornamelijk H+(aq) (beter geschreven als H3O+(aq)) en HSO4-(aq). De laatste kan ook nog verder splitsen, maar in flink zuur milieu gebeurt dat niet veel.

Laat je deze oplossing met 1 equivalent aan ammoniak reageren, dan hebben we het over een reactie tussen een sterk zuur en een zwakke base.

Als deze oplossing daarna met een tweede equivalent ammoniak reageert, ontstaat een "oplossing van ammoniumsulfaat". Deze tweede helft is nu een reactie tussen een zwakke base en een zwak zuur.

Maar let op: zo'n zout is helemaal niet als eenheid in oplossing aanwezig: het dissocieert volledig. We hebben dus in eerste instantie te maken met een oplossing van NH4+ en SO42-. Nu hebben we te maken met een zwak basisch anion en een zwak zuur kation.

De evenwichten zijn:

NH4+(aq) + H2O <---> H3O+(aq) + NH3(aq)

en

SO42-(aq) + H3O+(aq) <---> HSO4-(aq) + H2O

Nou zou ik moeten gaan opzoeken wat de pK van deze beide zijn om te zien of de oplossing uiteindelijk zuur of basisch is. Dat zou je zelf kunnen proberen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: hydrolyse van zouten

@rwwh:

Oxonium = H3O+

Althans, dat was het toen ik eindexamen deed... sindsdien ben ik het niet meer tegengekomen.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Reageer