wat is de gevaarlijkste stof?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 205

wat is de gevaarlijkste stof?

nouja eigenlijk zomaar een vraag die in mij op kwam nadat we informatie gekregen hebben of cyanides (wat overgens ook geen gezellige stof is): wat zou de gevaarlijkste stof zijn op aarde en omstreken?

zelf weet ik als groentje niet echt wat voor gevaarlijke stoffen er zijn (mag ik nog niet mee werken op school :D spel berekers)

kom nou niet met reacties zoals "..... is zeer gevaarlijk en gemakkelijk zelf te maken" want dat is NIET de bedoeling van dit topic

overgens hoop iik dat dit topic goed gekeurt word door de FB's hier Afbeelding

Berichten: 219

Re: wat is de gevaarlijkste stof?

Opzich is Botulisme een heel gevaarlijke stof... is een toxine die door bacterien wordt geproduceerd.

Maar de gevaarlijkste stof, wat bedoel je daarmee? de meest giftige?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: wat is de gevaarlijkste stof?

overgens hoop iik dat dit topic goed gekeurt word door de FB's hier Afbeelding
En waarom zou dat niet mogen? :D

Heel even gegoogled en ik kwam dit lijstje tegen, in letale dosis per kg lichaamsgewicht; niet erg wetenschappelijk geloof ik, maar goed:

Botuline toxine A: 0,0005 μg/kg

Difterie toxine: 0,3 μg/kg

Tetrachloor dioxine: 1 μg/kg

Nicotine: 1000 μg/kg

Methylkwik: 1000 μg/kg

Blauwzuur: 10000 μg/kg

Waaruit je inderdaad zou kunnen opmaken dat Botuline toxine A een goede kandidaat is... maar of dat echt de giftigste is kan je niet makkelijk bepalen, tenzij je alle stoffen die je kan hebben hebt getest (flauw...)!
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 205

Re: wat is de gevaarlijkste stof?

Groentje schreef:overgens hoop iik dat dit topic goed gekeurt word door de FB's hier Afbeelding
En waarom zou dat niet mogen? :P

Heel even gegoogled en ik kwam dit lijstje tegen, in letale dosis per kg lichaamsgewicht; niet erg wetenschappelijk geloof ik, maar goed:

Botuline toxine A: 0,0005 μg/kg

Difterie toxine: 0,3 μg/kg

Tetrachloor dioxine: 1 μg/kg

Nicotine: 1000 μg/kg

Methylkwik: 1000 μg/kg

Blauwzuur: 10000 μg/kg

Waaruit je inderdaad zou kunnen opmaken dat Botuline toxine A een goede kandidaat is... maar of dat echt de giftigste is kan je niet makkelijk bepalen, tenzij je alle stoffen die je kan hebben hebt getest (flauw...)!
makkelijk z'n lijstje :D hoe kom je er aan...? (ingredienten voor een taart als kado voor een irri leraar :D ???)

maar Botuline toxine A vind ik persoonlijk een minder gevaarlijke stof dan Blauwzuur want Blauwzuur zit in de lucht en dus is het in mijn ogen gevaarlijker

overgens kan ik me heel erg vergissen... maar in sigaretten zit toch Nicotine :P en als dat daadwerkelijk zo dodelijk zou zijn Afbeelding (ik wil alleen nog zeggen dat ik blij ben dat ik niet rook :D )

maar dat kan toch nooit zo gevaarlijk zijn? dan hoef je alleemaar alle accijns op sigaretten weg te halen en je kan de wereld gaan overheersen :)

Berichten: 219

Re: wat is de gevaarlijkste stof?

'k had eigenlijk wel verwacht dat in dat lijstje de stoffen Antrax, VX, Sarin etc. ook wel thuis zouden horen... dat zijn toch ook stofjes die niet tot de gezondste horen Afbeelding

Berichten: 151

Re: wat is de gevaarlijkste stof?

Botuline word trouwens gemaakt door Clostridium Botulinum bacterien, maar vraag me er niet verder over :D , heb het niet zo met bacteriologie...

Sigaretten zorgen ook voor een redelijke concentratie HCN dacht ik.

Berichten: 111

Re: wat is de gevaarlijkste stof?

Nog een lijstje, is eerder al op het forum geweest

http://www.ehs.ufl.edu/bio/toxin.htm (bron:JeroenC)

http://www.atsdr.cdc.gov/tfactsd4.html (bron:JeroenC)

Onderstaande link is meer voor stoffen waarmee we "dagelijks" mee omgaan

http://www.atsdr.cdc.gov/mrls.html

Trouwens persoonlijk vind ik mosterdgas gevaarlijkste stof, niet "direct" dodelijk, maar wel zeer pijnlijk (denk maar aan een blaar, alleen 1000x erger) en als het een orale besmetting is dan is de kans zeer groot dat je stikt in je eigen vocht (komt nl niet in de longen).

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: wat is de gevaarlijkste stof?

Kijk ook eens naar Zenuwgas op Wikipedia

Berichten: 243

Re: wat is de gevaarlijkste stof?

Je kunt het ook in een andere hoek zoeken... Zo is octanitrocubane niet de meest giftige stof ter wereld, maar ook een erg gevaarlijke. De reden moge duidelijk zijn. :D

Berichten: 311

Re: wat is de gevaarlijkste stof?

Ik hou het op N-nitrosamines. Misschien niet de laagste LD50 waarden (let op: er bestaan een heleboel varianten van nitrosamine), maar het gevaar is een stuk reeeler (uitstoot, industrie) en je krijgt er zeker weten kanker van.

laagste MAC waarden gevonden in de chemiekaarten:

N-nitrosodimethylamine,

osmiumtetroxide

Berichten: 2.399

Re: wat is de gevaarlijkste stof?

Botuline toxine A is de giftigste stof die er bekend is volgens mijn bronnen. Ik ben 2jaar geleden eens naar een voordracht van een toxicoloog geweest, waar dit toevallig ook besproken werd. Conclusie van het verhaal was de natuur maakt dus altijd nog de meest giftige stof! Dit vindt ik echt appart.

Berichten: 1.153

Re: wat is de gevaarlijkste stof?

JohnDo schreef:

http://www.ehs.ufl.edu/bio/toxin.htm (bron:JeroenC)

http://www.atsdr.cdc.gov/tfactsd4.html (bron:JeroenC)

]
nou ik hoef dus niet meer te reageren.... :D

volgens LD50 waarden (lethal dosis 50% death) is botulisme toxin A het giftigst.

Maar of dit dan de giftigste stof ter wereld is? hierbij hou je geen rekening met verspreiding, pijn en alle andere dingen die ermee te maken hebben.

Wat JohnDo zegt over mosterdgas is zeker waar. Dat is dan het gevaarlijkst.

Berichten: 243

Re: wat is de gevaarlijkste stof?

Dat vind ik niet bepaald apart, om eerlijk te zijn.

edit : te langzaam... Maar ik doelde dus op de opmerking van Napoleon1981.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: wat is de gevaarlijkste stof?

HF is ook geen liefje. Na huidcontact treedt er niet direct een reactie op. Pas na enkele uren, en dan is het te laat om er iets aan te doen.

Ook gevaarlijk zijn hoogradioactieve stoffen. Beetje hetzelfde: bij niet al-te-gekke doses geen direct effect, maar pas later als er niets meer aan te doen is.

Als we de antwoorden op een rij zetten kunnen we zien dat "gevaarlijk" geen 1-dimensionale eigenschap is. Het is geen lijn waarlangs alle stoffen kunnen worden afgezet.

Berichten: 1.153

Re: wat is de gevaarlijkste stof?

Als we de antwoorden op een rij zetten kunnen we zien dat "gevaarlijk" geen 1-dimensionale eigenschap is. Het is geen lijn waarlangs alle stoffen kunnen worden afgezet.
Dat zei ik ook al. Wat we wel kunnen doen is per categorie een stof uitkiezen.

De categorien (ik noem maar wat):



Giftigheid

Lang termijn effect

Kort termijn effect

Schade aan individu

Schade aan populatie

Schade aan milieu

Dus roept u maar!

Reageer