Springen naar inhoud

Elektrolyse van water

• Log in om te kunnen reageren

grandtouring

grandtouring

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 maart 2005 - 22:16

Is het mogelijk om de elektrolyse van water en de verbranding (of ontploffing) van de stoffen gevormd door de elektrolyse tegelijk in eenzelfde ruimte te laten verlopen?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jorim

Jorim

• >5k berichten
  • 5079 berichten
  • Beheer

Geplaatst op 08 maart 2005 - 08:36

Ik zou niet weten waarom niet, hangt natuurlijk wel af van de hoevelheid die geproduceert wordt en dus de kracht van de explosieve verbranding, maar volgens mij kan het wel.

grandtouring

grandtouring

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 maart 2005 - 16:32

Enig idee over een hoeveelheid?

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 09 maart 2005 - 17:19

Enig idee over een hoeveelheid?

De energie die bij de verbranding vrij komt is ruwweg gelijk aan de elektrische energie die je erin stopt. Hoe meer des te boem. :D

Veranderd door rwwh, 09 maart 2005 - 17:19

Pruts0r

Pruts0r

• >100 berichten
  • 243 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 maart 2005 - 17:24

Tja, volgens mij genereer je zuurstof en waterstof in een verhouding van 1:2 en ik meen me te herinneren dat er een naam bestaat voor dat mengsel... O ja, knalgas. :D

Dus, volgens mij moet die 'verbranding' wel redelijk vlot verlopen ja... Behoorlijk boem, zoals rwwh het uitdrukt.

stoker

stoker

• >1k berichten
  • 2746 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 maart 2005 - 19:01

ik heb eens met nelson in een glazen fles Al-folie geworpen en mooi overgoten met HCl-opl waardoor er snel waterstofgas geproduceerd wordt. en nu: hij was zo slim om het in brand te steken, bovenaan de fles, we hadden geluk, het ontplofte niet maar het ontbrandde met een blauwe vlam en door de continuproductie van het waterstofgas bleef het maar door branden. maar als er ook zuurstofgas bij geproduceerd wordt gaat het al een beetje explosiever denk ik

Pruts0r

Pruts0r

• >100 berichten
  • 243 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 maart 2005 - 19:06

ik heb eens met nelson in een glazen fles Al-folie geworpen en mooi overgoten met HCl-opl waardoor er snel waterstofgas geproduceerd wordt. en nu: hij was zo slim om het in brand te steken, bovenaan de fles, we hadden geluk, het ontplofte niet maar het ontbrandde met een blauwe vlam en door de continuproductie van het waterstofgas bleef het maar door branden. maar als er ook zuurstofgas bij geproduceerd wordt gaat het al een beetje explosiever denk ik

Klopt, waterstofgas alleen valt wel mee, dat kun je inderdaad in de fik zetten en rustig op laten branden. Een beetje zoals aardgas, maar dan een stukje reactiever.
Knalgas is iets heel anders. Als je zuurstof en waterstof in de juiste verhouding hebt, hoef je alleen maar de reactie te initieren, en dan reageert alles in een klap...

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures