Springen naar inhoud

Berekening Detectie/Bepalings limieten

• Log in om te kunnen reageren

foekieboy

foekieboy

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 maart 2005 - 09:53

Heej Mede Chemici!

Ik ben bezig met het ontwikkellen van methodes voor onze nieuwe AAS. En heb jullie hulp nodig!

Wie weet hoe je het bepalingslimiet (LLQ) en detectie limiet (LLD) kan bereken en wat je ervoor moet meten!

Wie helpt mij aan de berekeningen ????????

B.v.d. Foekieboy

Veranderd door foekieboy, 08 maart 2005 - 11:47

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Napoleon1981

Napoleon1981

• >1k berichten
  • 2399 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 maart 2005 - 12:07

De detectie limieten beschrijven het punt waarop je een signaal van de ruis kunt onderscheiden. Er zijn verschillende berekeningen in omloop, het hangt er net vanaf wel risico je wilt lopen dat je onterecht iets denk te meten terwijl het eigenlijk gewoon ruis is.

Limits of detection zou ik zo berekenen,

Meet een aantal keer de standaardafwijking van de ruis op de basislijn met blanco`s.

De limit of detection is normaal gesproken 6maal deze afwijking. Wil je dit omrekenen naar een concentratie moet je nog even delen door de helling van je calibratielijn.

Limits of quantification: Als ik me niet vergis 10maal de standaardafwijking van de ruis.

Leon

Veranderd door Napoleon1981, 08 maart 2005 - 12:22

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 08 maart 2005 - 12:30

Kijk ook even hier!

Ik weet alleen niet zeker of de factoren daar nu goed zijn, dus Napoleon kan ook best gelijk hebben met zijn factoren 6 en 10...!
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Napoleon1981

Napoleon1981

• >1k berichten
  • 2399 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 maart 2005 - 13:07

Ja daar staat 3 voor limit of detection maar dat is volgens mij de limit of decision, dan komt dus de limit of detection 6 en dan de limit of quantification. Maargoed ik zeg al, het hangt af van het risico dat je wilt nemen, en ook het systeem wat je gebruikt. Als je een LC systeem hebt, en je ziet iets wat op een piekje lijkt, en de retentie tijd klopt ook, dan is het zeer waarschijnlijk dat je ook echt wat gemeten hebt.

Leon

JeroenCV

JeroenCV

• >1k berichten
  • 1153 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 maart 2005 - 13:49

Het gaat toch om de signal-to-noise ratio?

Als het signaal 3 keer de ruis is kan je het zien. Dus kan je het detecteren. Dus is dit de LOD.

Ik heb zelf nog nooit gehoord van de limit of decision. Is er een verschil met de LOD

limit of quantification is natuurlijk hoger dan de LOD. Dus hier komt de factor 6 kijken.

Factor 10 gebruik ik zelf niet.

foekieboy

foekieboy

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 maart 2005 - 14:11

Heej Leon Bedankt voor je Reactie,

Wat ik heb gedaan is voor elk element een calibratie lijn maken en meten
Aan de hand van de calibratielijn een testoplossing maken die een signaal geeft net boven je ruis!

Deze heb ik 10 keer gemeten en hiervan de de gem. conc, de st.dev. van de ruis en gem. abs. uitgerekend

Aan de hand van deze 3 waarden zou je moeten kunnen rekenen!

Wie helpt nog ????

Foekieboy

foekieboy

foekieboy

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 maart 2005 - 14:15

Heb uit eerder verslagen ook gevonden:

limit of detection = 3 * St dev. van de ruis

En Bepalings limiet = 5 of 10 keer Concentratie

Maar hoe reken je de conc, dan weer uit ??

Napoleon1981

Napoleon1981

• >1k berichten
  • 2399 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 maart 2005 - 22:59

Heb uit eerder verslagen ook gevonden:

limit of detection = 3 * St dev. van de ruis

En Bepalings limiet = 5 of 10 keer Concentratie

Maar hoe reken je de conc, dan weer uit ??

Je moet geen oplossing maken die net boven je basislijn zit. Je moet je ruis karakteriseren. Je meet de ruis door een blanco ongeveer 5x te meten.

Zo bereken je de limit of detection (LD):

3x de standaard afwijking van je ruis uitrekenen. Dan heb je een getal wat een bepaalde absorbtie weergeeft. Met de lijn kun je een Y-waarde dan vertalen naar een x-waarde. Dus LOD = (3x STD)/Helling van de lijn + nog een bepaalde bias.

Verder heb ik het aantal standaard afwijking wat je moet nemen even opgezocht. De amerikaanse standaard is weer anders als de europese. Maar hou het hier maar op. :D

Tabelletje:

Limit of decision: 3maal de standaard afwijking (Lc)
Limit of detection: 6maal (LD)
Limit of quantification: 10maal.

Zo staat het in les materiaal van mij ook nog trouwens

Veranderd door Napoleon1981, 08 maart 2005 - 23:10

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures