Berekening overmaat Cr2O7 en Massa%

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Berekening overmaat Cr2O7 en Massa%

Hoi

ik zit in mijn eerste studiejaar voor de opleiding chemie en ik heb een vraag gekregen maar ik komt er niet uit. Het is als volgt:

"Om de samenstelling van een mengsel van 1-butanol en 2-butanol te bepalen doet men in een erlenmeyer 10ml geconcentreerde fosforzuuroplossing. Men voegthier bij 10ml 0,25M kaliumdichromaatoplossing waarin tevens 0,104 gram van het alcoholmengsel is opgelost. Na enige tijd verwarmen is de oxidatie volledig en laat men het reactiemengsel afkoelen. Men dooet hiervan 0,50ml in een cuvet en voegt 4,50ml water toe.

Na bepaling van de extinctie berekent men met een ijkgrafiek de concentratie van de chroom(III)-ionen in de cuvet: 6,6*10^-3 mol/L

Hoe laat ik door een berekenig zien dat er sprake is van een overmaat aan dichromaat

Hoe kan ik de samenstelling van het alcoholmengsel in massaprocenten bereken?

Ik hoop dat er iemand is die mij kan helpen

Alvast bedankt

Berichten: 1.122

Re: Berekening overmaat Cr2O7 en Massa%

Seperoth schreef: Hoe laat ik door een berekenig zien dat er sprake is van een overmaat aan dichromaat
Je rekent uit hoeveel dichromaat er maximaal kan reageren. Als je meer volumeeenheden toevoegd dan er kan reageren dan heb je een overmaat toegevoegd.

Een overmaat toevoegen betekent simpelweg: een grotere hoeveelheid stof toevoegen dan dat er kan reageren.

Grtz Bas

Berichten: 1.122

Re: Berekening overmaat Cr2O7 en Massa%

Hoe kan ik de samenstelling van het alcoholmengsel in massaprocenten bereken?
Heb je een reactiemechanisme/vergelijking?

Als je dat hebt, kijk dan eens naar de molverhoudingen waarin de stoffen met elkaar reageren. Aan de hand daarvan kun je concentraties gaan berekenen.

Succes,

Bas

Reageer