Springen naar inhoud

Goed chemie-boek? Vertel!

• Log in om te kunnen reageren

Polyminder

Polyminder

• >25 berichten
  • 26 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 maart 2005 - 23:34

Hallo allemaal,

Ik ben erg geinteresseerd in chemie, maar ik heb niet de beschikking over veel goede boeken. Ik heb ook al wat op het Internet rondgeneusd, maar daar is de informatie meestal:
  • Warrig/niet-exact geformuleerd (wat dat betreft ben ik relatief kieskeurig...);
  • Gebaseerd op bestaande specifieke vakkennis;
  • Niet erg handzaam/leesbaar (bijv. door rommelige HTML-code);
  • Onvolledig/achterhaald;
  • Vul maar aan...
Mijn niveau is in principe wel redelijk (ga uit van ten hoogste VWO scheikunde 2), ik heb dus geen behoefte aan kinderboekjes e.d., maar ik wil graag wel een boek waarin de grote lijnen goed zichtbaar blijven. :D
Eventuele wiskunde die noodzakelijkerwijs erin gebruikt wordt mag enigszins complex zijn, maar graag wel zeer goed verklaard, inclusief kleine/onwaarschijnlijke 'valkuilen'.

Engels is in feite helemaal geen probleem. Ik begrijp de Engelstalige benamingen vaak beter dan de Nederlandstalige, waarschijnlijk omdat Latijnse (of Latijn-geinspireerde) begrippen wat natuurlijker in te passen zijn in het (hedendaagse) Engels. Toch lijkt het me niet onverstandig om e.e.a. te kunnen plaatsen in het Nederlandstalige plaatje... Dus wat dat betreft is het mij om het even in welke taal het boek is geschreven.

Eventuele namen van boeken fysica\wiskunde die er goed bij passen zijn ook meer dan welkom. :D

Zoals al in de ondertitel te lezen is, heb ik minder interesse in de praktische kant, in ieder geval verlang ik toch wel dat het accent ligt op de onderliggende theorie.

Suggesties? Deel ze mede! :)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 maart 2005 - 23:43

Een algemeen chemieboek wat doorboorduurt op de VWO-stof is misschien moeilijk te vinden. Vaak richten de vervolgboeken zich toch meer op de afzonderlijke vakgebieden: fysische chemie, organische chemie, anorganische chemie, analytische chemie etc.

Voor deze deelgebieden zijn wel goeie (zelfstudie)-boeken te vinden. Het hangt toch wel af van binnen welk gebied je grootste interesse ligt.

Maar misschien ken iemand anders een goed algemeen boek.

joepiedepoepie

joepiedepoepie

• >250 berichten
  • 311 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 maart 2005 - 13:15

Misschien gebruiken ze bij VWO scheikunde 1 een ander boek? Helaas voor jou moet ik mij bij DrQuico aansluiten wat betreft de richting qua vervolgboeken.

Ik begrijp dat het 'goede boek' dus ook in het Duits, Frans, Spaans etc. mag zijn geschreven?

Polyminder

Polyminder

• >25 berichten
  • 26 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 maart 2005 - 17:22

@DrQuico:
Het is geen probleem als zaken die reeds behandeld zijn op het VWO nog eens aan bod komen hoor. Zolang het daar maar niet bij ophoudt. :P

@joepiedepoepie:
Hoe bedoel je precies, dat ze bij VWO scheikunde 1 een ander boek gebruiken? Ik doe staatsexamens en heb dus niet een vaste, door een school bepaalde leermethode. In het verleden had ik hier wel ervaring mee, maar die boeken draaien nogal om de (VWO-)didaktiek.

Duits, Frans, en in mindere mate Spaans kan nog nťt... :) :D
Maar het lijkt me stukken verstandiger om een boek in het Engels of Nederlands te nemen. "Wat dat betreft (...)", schreef ik ook. :D

edit:
Kortom:
Is er geen boek over de theoretische chemie op zichzelf? Zo niet, dan zal ik eens kijken naar boeken over fysische chemie.

Veranderd door Polyminder, 09 maart 2005 - 17:56

Polyminder

Polyminder

• >25 berichten
  • 26 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 maart 2005 - 17:40

Ik heb zelf al gezocht naar goede Engelstalige boeken: ze zijn er zeker, maar wel ťrg duur (+/- $90)... :D
Een dollar of 60-65 leek mij toch wel redelijk... :D
Verkeerd gedacht!

Tja, een makkelijke opgave is het niet zeg...

Veranderd door Polyminder, 10 maart 2005 - 17:41

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures