Springen naar inhoud

hygroscopiciteit

• Log in om te kunnen reageren

pip_CF

pip_CF

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 maart 2005 - 09:36

I.v.m. opslagduur van chemicalieen wil ik graag weten welke stoffen meer of minder hygroscopisch zijn. Echter, ik kan hier nergens quantitatieve gegevens over vinden, laat staan een eenheid van hygroscopiciteit. Geplaatste afbeelding

Kan iemand mij hier mee helpen???

Alvast bedankt,
pip

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

joepiedepoepie

joepiedepoepie

• >250 berichten
  • 311 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 maart 2005 - 13:08

Misschien kun je naar de oplosbaarheid in water (g/100ml H2O) kijken? Hygroscopisch --> goed oplosbaar in water; daar dan gradaties in maken.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 09 maart 2005 - 13:23

Misschien kun je naar de oplosbaarheid in water (g/100ml H2O) kijken? Hygroscopisch --> goed oplosbaar in water; daar dan gradaties in maken.

Nee, dat gaat niet. Soda is heel goed oplosbaar, maar als je het aan de lucht neerlegt droogt het uit....

joepiedepoepie

joepiedepoepie

• >250 berichten
  • 311 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 maart 2005 - 13:38

MMMM... OK. Iets anders proberen dus.

Chemistry Master

Chemistry Master

• >100 berichten
  • 219 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 maart 2005 - 16:27

Staat het ook niet op sommige verpakkingen? ik heb bij ons op school op een pot NaOH van Acros Organics wel eens een waarschuwing zien staan (in het engels).

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 10 maart 2005 - 16:37

Er bestaat een meetapparaat voor..... http://www.advancesi.../showcase_7.htm

Ik denk dat de beste maat voor hygroscopiciteit van een stof is de relatieve luchtvochtigheid waarmee het in evenwicht is. Waarschijnlijk is dat heel moeilijk rechtstreeks te meten voor erg hygroscopische stoffen, maar misschien zou het in vacuum kunnen door de partiŽle waterdruk te meten?

Maar of dit soort dingen in tabellen gevonden zouden kunnen worden?

pip_CF

pip_CF

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 maart 2005 - 07:43

Iedereen bedankt voor de reacties. Blijkbaar een eenvoudige vraag waarvoor geen kant-en-klare oplossing bestaat.

jack de keyzer

jack de keyzer

• >250 berichten
  • 251 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 maart 2005 - 18:51

NaOH is inderdaad een raar stofje wat dat betreft.... heb ooit een hoeveelheid droog NaOH in een glazen wijdhalsfles met geslepen stop aan mogen vullen..... paar dagen nadien was het glas gebarsten en waren de pellets een vormeloze steenharde "brij" op de bodem....

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures