distilleren van brandspiritus

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2.746

distilleren van brandspiritus

welke stoffen zijn extra toegevoegd aan ethanol om het ondrinkbaar te maken?

zijn deze stoffen eruit te krijgen door destillatie?/uikoken? zit er bijgevoegd methanol in?

Berichten: 243

Re: distilleren van brandspiritus

Inderdaad is methanol veel gebruikt; het zit in alle soorten spiritus volgens mij.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: distilleren van brandspiritus

zijn deze stoffen eruit te krijgen door destillatie?/uikoken?
Nee, vergelijk de kookpunten maar...

Berichten: 2.746

Re: distilleren van brandspiritus

bij industriële stokerijen wordt toch gewerkt met voorloop , middenstuk en naloop

de voorloop bevat het meeste van de methanol, het middenstuk de methanol en de naloop de hogere alcholen en andere stoffen. of is dit totaal niet te vertrouwen.

en over hoeveel procent praten we dan? 5%?

Berichten: 1.122

Re: distilleren van brandspiritus

Nee, vergelijk de kookpunten maar...
kookpunt van Methanol: 64.50C

kookpunt van Ethanol: 78.30C

Dus met behulp van destillatie zijn deze stoffen van elkaar te scheiden. Ik zou het echter absoluut niet aanbevelen. (voor het geval je van plan bent de methanol uit een ethanoloplossing te destilleren met als doel de ethanol te drinken.... :D )

Een destillatie is bijna nooit volledig, ofwel er zal in dit geval vaak nog een hoeveelheid methanol achter blijven ni de ethanol. Methanol is zeer giftig. Daarom gaan er ook vaak rusische vrouwtjes dood aan zelfgestookte Vodka.....er zaten simpelweg nog restanten methanol in....

Verder zit er in het geval van spiritus ook nog een blauwe kleurstof om extra aan te geven dat het niet drinkbaar is.

Spiritus bevat 85% ethanol, de rest is dus water, methanol en kleurstof, maar hoeveel methanol er precies in zit? :D

Grtz Bas

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: distilleren van brandspiritus

85% ethanol

3% methanol

1% aceton

Verder nog pyridine (dat geeft die typische geur) en kleurstof. De rest is water. Dus dat zal zo'n 10% zijn.
Stond ergens op internet....

Berichten: 151

Re: distilleren van brandspiritus

Als je het alleen gaat om de ethanol gaat dan kan je beter gist kopen en zelf maken en dan destileren.

Berichten: 243

Re: distilleren van brandspiritus

Als je het alleen gaat om de ethanol gaat dan kan je beter gist kopen en zelf maken en dan destileren.
Ben je gek, gewoon drinken, wie heeft er nu behoefte aan een fatsoenlijk zicht ?? :D

Ik neem aan (lees : hoop erg hard) dat de TS toch iets anders van plan is dan spiritus te destilleren met het oog op consumptie. :D

Berichten: 2.746

Re: distilleren van brandspiritus

wat is TS?

zo'n spiritus is nog redelijk goedkoop tegenover drinkbare. dit komt natuurlijk door de taksen en qua prijs scheelt het niet zo veel denk ik tegenover het zelf volledig maken (suiker, gist, water, koelwater, energie)

Berichten: 243

Re: distilleren van brandspiritus

TS = topicstarter = jij = achterlijk als je dit echt van plan bent. :D

edit : uit je profiel... specialiteit = destillatie, dranken. Je houdt ons voor de gek, dat kan niet anders.

Berichten: 251

Re: distilleren van brandspiritus

Topic Starter ??? :D

Berichten: 2.746

Re: distilleren van brandspiritus

ik zal het niet bepaald drinken, maar gewoon eens proberen, en eventueel testen op methanol.

TS was nu niet bepaald een alombekende afkorting

Berichten: 251

Re: distilleren van brandspiritus

1/ het zou nogal evident zijn dat - indien de toegevoegde stoffen door eenvoudige destillatie verwijderd zouden kunnen worden - iedere stevige drinker de kosten voor een alambik zou maken, nada dus

2/ zelfs met eenvoudige destillatie raak je niet ver, we hebben het ooit op cursus gedaan met een vrij doorgedreven gefractionneerde destillatie, en dan nog zit je met een redelijk onzuiver destillaat

3/ tegenwoordig laten ze zelfs de kleurstof al achterwege, schijnt niet langer verplicht te zijn

4/ als je ff flink doorrekent, is het - tenzij je je collectie mini-likeurflesjes wil bijvullen - ondoenbaar om ff op een weekend een litertje alkohol te stoken (in normandie heb je nog rijdende destilleerders die bij de boer ten velde de calva komen stoken, maar ik denk niet dat die voor een litertje de verplaatsing gaan maken)

5/ga naar de slijter en koop je een goeie fles "vuurwater", spaart je een hele hoop kosten en moeite en afwas en bonje met de accijnzen Afbeelding

Berichten: 2.746

Re: distilleren van brandspiritus

mijn specialiteit klopt wel, alleen heb ik nog nooit spititus gedistilleerd

Reageer