[scheikunde] extinctie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 9

[scheikunde] extinctie

Als men een oplossing heeft van chromaat en dichromaat in gelijke concentraties meet men dit mbv een spectrofotometer bij 370 nm en niet bij 455 nm. Waarom is dit zo?

ik weet wel dat 370 absorptietop is van chromaat en 455 die van dichromaat, maar ik snap niet waarom dt beter is...

Ook wil ik graag weten waarom de concentratie van chromaat niet te bepalen is mbv een verdunningsreeks. Is dit zo omdat chromaat dan gaat reageren en dichromaat wordt? Ik kom er zelf niet helemaal uit.

Laatste vraag is of je bij het berekenen van de concentratie dichromaat het zelfde extinctiecoefficient gebruikt mag worden bij 370 nm als bij 455 nm??

bvd

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] extinctie

Weet je het absorptie-spectrum van alletwee? Zijn de pieken even breed? Hoe breed? En, refererend aan je laatste vraag: zijn ze precies even hoog?

Berichten: 9

Re: [scheikunde] extinctie

het probleem is dat ik het absorptiespectrum niet weet van chromaat en dichromaat.. :D

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] extinctie

het probleem is dat ik het absorptiespectrum niet weet van chromaat en dichromaat.. :D
Misschien zijn mijn vragen toch een mogelijke hint naar de oplossing. Wat zou de ene golflengte geschikter maken dan de ander? En heb je enige reden om aan te nemen dat de absorptie van de twee precies gelijk is?

Reageer