Springen naar inhoud

[scheikunde] extinctie

• Log in om te kunnen reageren

moozz

moozz

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 maart 2005 - 13:35

Als men een oplossing heeft van chromaat en dichromaat in gelijke concentraties meet men dit mbv een spectrofotometer bij 370 nm en niet bij 455 nm. Waarom is dit zo?
ik weet wel dat 370 absorptietop is van chromaat en 455 die van dichromaat, maar ik snap niet waarom dt beter is...

Ook wil ik graag weten waarom de concentratie van chromaat niet te bepalen is mbv een verdunningsreeks. Is dit zo omdat chromaat dan gaat reageren en dichromaat wordt? Ik kom er zelf niet helemaal uit.

Laatste vraag is of je bij het berekenen van de concentratie dichromaat het zelfde extinctiecoefficient gebruikt mag worden bij 370 nm als bij 455 nm??

bvd

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 09 maart 2005 - 13:42

Weet je het absorptie-spectrum van alletwee? Zijn de pieken even breed? Hoe breed? En, refererend aan je laatste vraag: zijn ze precies even hoog?

moozz

moozz

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 maart 2005 - 13:57

het probleem is dat ik het absorptiespectrum niet weet van chromaat en dichromaat.. :D

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 09 maart 2005 - 14:22

het probleem is dat ik het absorptiespectrum niet weet van chromaat en dichromaat.. :D

Misschien zijn mijn vragen toch een mogelijke hint naar de oplossing. Wat zou de ene golflengte geschikter maken dan de ander? En heb je enige reden om aan te nemen dat de absorptie van de twee precies gelijk is?

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures