titratiecurve cola... help?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 8

titratiecurve cola... help?

Hallo!

Ik ben, net als iemand anders las ik, bezig met de fosforzuur-bepaling van cola. Dwz, het verslag ervan dat ik as maandag moet inleveren. Na deze gekookt te hebben heb ik het met 0,020 M NaOH getitreerd. Daarbij heb ik de pH-waarden gemeten, waarbij ik elke 0,3 pH-eenheid de buretstand opschreef (dat is eigenlijk ook al fout gegaan want ik ging telkens van ..,95 naar ..,15 .... zeeeeer stom). Nu wil ik daar dus de grafiek/titratiecurve van tekenen, maar hoe moet dat eigenlijk? Want in die grafiek heb je het toegev. NaOH tuurlijk op de x-as en de pH op de y-as. Mr van die NaOH heb je tuurlijk steeds wisselende waarden en niet vaste toename enzo. Dus moet je dan gewoon de hele tijd interpoleren of hoe dat heet? (ps ik gebruik Excel voor die grafieken)

En hoe reken je vervolgens het fosforzuurgehalte uit? Je hebt twee equivalentiepunten....

Ff voor de duidelijkheid, dit zijn mijn gemeten waarden:

pH buretstand (mL)

2,52 6,4

2,95 10,2

3,16 12,2 --

3,45 12,8

3,75 12,9

4,05 13,0 --

4,35 13,1

4,65 13,5

4,95 13,6

5,15 13,7

5,45 14,0

5,75 14,3

6,05 14,8

6,35 15,5

6,95 18,0

7,15 19,4

7,45 20,6

7,75 21,4

8,05 21,7

8,35 22,0

8,75 23,2

9,05 23,6

9,35 24,8

9,65 26,3

9,95 29,0

10,15 31,2

Xou ut heel erg tof vinden als jullie mij willen helpen :D

groetjes Eline

Berichten: 5

Re: titratiecurve cola... help?

Op de Hogeschool hebben wij dat gedaan m.b.v. Vissim (Visual Simulation) hiermee kun je als je ware de titrtaie curve aan de hand van de ingegeven waarden nabootsen en de equivalentie punten berekenen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: titratiecurve cola... help?

Met Excel kun je toch 2 kolommen tegen elkaar uit zetten? Dat hoeft echt niet op regelmatige afstanden van elkaar te liggen, hoor!

En anders doe je het zoals ik het tijdens mijn studie deed: op millimeterpapier (verkopen ze dat nog?) :D

Berichten: 2.399

Re: titratiecurve cola... help?

Jep gewoon een mooie vloeiende lijn er doorheen tekenen. Normaal gesproken mag dat eigenlijk niet, omdat je geen meet waarden er tussen hebt liggen, maar een pH curve is de vorm wel van bekend.

Berichten: 8

Re: titratiecurve cola... help?

rwwh schreef: Met Excel kun je toch 2 kolommen tegen elkaar uit zetten? Dat hoeft echt niet op regelmatige afstanden van elkaar te liggen, hoor!

En anders doe je het zoals ik het tijdens mijn studie deed: op millimeterpapier (verkopen ze dat nog?) :D
Nou ik werk niet zo vaak met Excel, maar ik probeerde eerst idd gewoon mijn gemeten waarden in te vullen zoals ik ze gemeten had, maar daar kwam zo ongeveer een rechte lijn uit dus dat klopte niet helemaal:S

Maar mss doe ik het fout..... kun je mss zeggen hoe jij zo'n grafiek invoert enz.?

En van dat millimeterpapier (dat ik zowaar nog heb :D ) is wel een idee, dan heb ik iig zekerheid.

En over de berekening van het fosforzuurgehalte heb ik ook nog wat vraagjes. Hoe doe je dat nou precies? Moet je alleen het 1e equivalentiepunt nemen, en dan kijken hoeveel mL NaOH je hebt toegevoegd, vervolgens omrekenen nr mol, aantal mol gereageerd fosforzuur is hieraan gelijk, en dan dit weer omrekenen naar gram? Bij mij komt er 107 mg. per 100 mL cola uit...... en het moet 17 zijn.. ARGH!!

Berichten: 1.153

Re: titratiecurve cola... help?

Maar mss doe ik het fout..... kun je mss zeggen hoe jij zo'n grafiek invoert enz.?


Bij Excel: in kolom A vul je naar beneden de meetwaarden van mL NaOH en kolom B vul je in de gemeten pH.

Selecteer alles, maak hier van ene grafiek...en je krijgt een lijn met 2 buigpunten. Deze buigpunten zijn de equivalentiepunten. Aflezen hoeveel mL NaOH en even mol etc uitrekenen.

Berichten: 184

Re: titratiecurve cola... help?

zo te zien ligt je eerste equivalentiepunt bij ca 13.5 ml verbruik, je tweede equivalentiepunt bij ca 22 ml, het verschil van verbruik is een maat voor het fosforzuur.

als ik het uitreken kom ik op 0,0158 % dit komt overeen met 16 mg/100 ml

V*t*93= mg fosforzuur in je in onderzoek genomen monster

=8,5*0,02*93=15,8mg/100ml

Reageer