hydrolyse van esters

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 5

hydrolyse van esters

Hey,

Ik heb een vraagje zou iemand mij precies en heel duidelijk kunnen uitleggen wat esters zijn en wat de hydrolyse van esters betekent. En wat voor verband dat heeft met vetten en met dynamiet

Anna

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: hydrolyse van esters

Zie: ester (chemie) op Wikipedia. De relatie met vetten wordt ook daar beschreven.

Gezien de forumregels ga ik even niet in op de dynamiet.

Berichten: 243

Re: hydrolyse van esters

Mmm, ik durf te beweren dat er geen esters voorkomen in dynamiet. Dat is vast niet tegen de forumregels, of ben ik abuis, mod rwwh ? :D

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: hydrolyse van esters

Mmm, ik durf te beweren dat er geen esters voorkomen in dynamiet. Dat is vast niet tegen de forumregels, of ben ik abuis, mod rwwh ? :D
Lijkt me ok. Maar, en nu zondig ik zelf een klein beetje, er is via glycerol toch een verband. Niet hier over verdervragen aub.

Berichten: 243

Re: hydrolyse van esters

Rustig maar, rwwh, dat zondigen valt nog wel mee. Bovendien ga ik hier niet over doorvragen, maar beweer ik gewoon dat dynamiet geen esters bevat, en glycerol ook niet. Daar is niets verkeerd aan (ook niet in relatie met de forumregels), en wordt bovendien in elk chemieboek op het VWO behandeld.

Maar goed, nu ontopic. Een ester is het koppelingsproduct van een alcohol en een carbonzuur :

R-OH + HOOC-R' ------> R-OC(O)-R' + H2O

De hydrolyse van esters is het splitsen van zo'n verbinding mbv water, in het zuur en de alcohol. Oftewel, dat is dezelfde reactie, maar dan de andere kant op :

R-OC(O)-R' + H2O -------> R-OH + HOOC-R'

Vetten zijn esters van carbonzuren met lange koolstofketens ('vetzuren') en glycerol, dat is een drievoudig alcohol. Voorbeelden zijn met Google volop te vinden.

Reageer