[scheikunde] evenwichten

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 19

[scheikunde] evenwichten

Uitvoering:

-Doe in een reageerbuis 5 ml water.doe hier een korreltje Jood bij.

-Schud een beetje totdat de kleur lichtgeel wordt.

-Voeg nu 3 ml Wasbenzine toe.

-Doe een stop op de buis en schud hem.

-Kijk tijdens het schudden wat er gebeurd.

-Doe dit tot het korreltje weg is.

Vragen:

Er is bij dit experiment zowel sprake van een oplosevenwicht als van een verdelingsevenwicht.

noteer deze evenwichten. kan iemand mij hiermee helpen, begrijp er nog niet echt veel van.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] evenwichten

steven123 schreef:

Vragen:

Er is bij dit experiment zowel sprake van een oplosevenwicht als van een verdelingsevenwicht.

noteer deze evenwichten. kan iemand mij hiermee helpen, begrijp er nog niet echt veel van.
Lost jood goed op in water? En in wasbenzine? Hoe verdeelt het zich? Vertel eens iets meer wat je denkt zodat we je kunnen corrigeren in plaats van voorzeggen.

Berichten: 19

Re: [scheikunde] evenwichten

rwwh schreef:

Lost jood goed op in water? En in wasbenzine? Hoe verdeelt het zich? Vertel eens iets meer wat je denkt zodat we je kunnen corrigeren in plaats van voorzeggen.
jood lost niet goed op in water en wel goed in wasbenzine.

zo ver was ik wel.

ik zat alleen met de verdelingsgraad.

het enige wat ik weet van de verdeling is dat het deelt in 2 stukken, een met het water en een met de jood en wasbenzine.

mijn vraag is dan waarom is de jood met wasbenzine een verdelingsevenwicht en hoe moet ik de evenwichten noteren.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] evenwichten

mijn vraag is dan waarom is de jood met wasbenzine een verdelingsevenwicht en hoe moet ik de evenwichten noteren.
Is er een relatie tussen de twee concentraties? Kun je daarvoor een formule verzinnen?

Berichten: 19

Re: [scheikunde] evenwichten

rwwh schreef:

Is er een relatie tussen de twee concentraties? Kun je daarvoor een formule verzinnen?
het was een korreltje jood met 5 ml water en 3 ml wasbenzine maar wat het ermee te maken heeft begrijp ik niet, denk niet dat ik hierdoor veel wijzer wordt, kun je mischien een tip geven zodat ik verder kan, bijvoorbeeld een voorbeeld hoe ik het ongeveer zou moeten noteren want heb daar geen idee van

Berichten: 19

Re: [scheikunde] evenwichten

kan echt niemand helpen????

Berichten: 22

Re: [scheikunde] evenwichten

een evenwicht noteer je met dubbele pijlen boven elkaar. eentje naar rechts en een naar links. het evenwicht is waarschijnlijk tussen het kleine beetje dat oplost in water en het grote gedeelte dat oplost in de wasbenzine.

het gewone evenwicht is van het gedeelte jood dat oplost en het gedeelte dat niet oplost (dan heb je het waarschijnlijk over water)

Berichten: 19

Re: [scheikunde] evenwichten

het is zoiets dus???????

H2O + I2 <=> H2O + I2

I2 + C(n)H(2n+2) <=> I2C(n)H(2n+2)

Jorim: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] evenwichten

kan echt niemand helpen????
Jawel, maar je leert het meeste van het puzzelen. De oplossing voorschotelen helpt je alleen dit keer, en niet voor een schriftelijke overhoring met een andere opgave....

Toch...:

Het gaat om de concentratieverhouding. Als er minder in het water zit, zit er ook minder in de wasbenzine. De meeste jood zit in de wasbenzine. De concentratieverhouding is stabiel. Dus:

I2(aq) <----> I2(wasb)

met een constante k = [I2(wasb)]/[I2(aq)]

Reageer