[scheikunde] Titratie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 19

[scheikunde] Titratie

Ik ben al aardig ver met mijn onderzoekje, maar ik kom maar niet uit het uitrekenen. Ik moet de identiteit van een onbekende stof bepalen.

Ik weet alleen maar dat dit een 2-waardig of een 3-waardig zwak zuur is (is gegeven door de leraar).

Allereerst heb ik gekeken of de stof zuur of basisch is: hij is zuur.

Daarna heb ik een titratie opstelling gemaakt. De te titreren stof heb ik als volgt bereidt:

- 1 gram precies afgewogen

- de stof ingedampt (om kristalwater weg te halen, is deel van de opdracht)

- wat over bleef opgelost in 250 ml gedestileerd water

Als titratiestof heb ik natronloog gebruikt (NaOH). Deze heb ik als volgt gemaakt:

- 0,0990 gram NaOH afgewogen

- opgelost in 250 ml water

- berekend dat de oplossing een molariteit heeft van 0,0990 M (mol per liter)

Vervolgens heb ik met een contiburet en een computer (+ Coachlab) de volgende 3 grafieken getekend:

10 ml opgeloste stof:

Afbeelding

20 ml opgeloste stof:

Afbeelding

30 ml opgeloste stof:

Afbeelding

Zoals je kan zien lijkt dit op een sterk zuur, maar dat kan het niet zijn. Kan iemand mij helpen met het bepalen van de identiteit van deze stof? Graag met uitleg, want als ik het antwoord zo in mijn handen krijg geworpen leer ik er niks van en dat werkt dan later weer in mijn nadeel. Ik heb overal gezocht, maar ik kom er echt niet uit...

MVG,

Weebl

P.s.: Mijn leraar heeft gezegd dat het niet uitmaakt als je maar één curve hebt.

Hij zegt dat je dan de pKz af kan lezen van de helft vanaf het equivalentiepunt (bij een 2-waardig zuur), dus pKz=2,5. Bij een 3-waardig zuur kan je het op 1/3 van de afstand tot het equivalentiepunt en op 2/3 van het equivalentiepunt aflezen, de pKz is ongveer 2,1 of 2,6 . De pKz is hier immers de pH (zegt hij :S)

We hebben inmiddels ook een lijst met de stoffen die zijn uitgedeeld, maar daar staat de pKz niet van de in de Binas. Waar kan ik dat vinden?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Titratie

Heb je nog gewogen na verwijdering van het kristalwater?

Berichten: 19

Re: [scheikunde] Titratie

Jup, het was 0,8 gram.

Berichten: 2.399

Re: [scheikunde] Titratie

Dit ziet er uit als een 1 waardig zuur. Bij meervoudige zuren zou je meerdere equivalentie punten verwachten. De pKa is hier inderdaad de pH, en ik zou dan zeggen 7 ongeveer.

Ja identificatie van een 1 waardig zuur op de pKa is best lastig. Een 2-waardig zuur is wel te doen, dan heb je weinig mogelijkheden. Hier kan ik je zo niet verder mee helpen.

Wat waren de stoffen die op de lijst stonden? Misschien dat de 2 pKa waarden heel dicht bij elkaar liggen ofzo.

Berichten: 19

Re: [scheikunde] Titratie

De stoffen zijn:

citroenzuur

NaH2PO4 x 2 H2O

NaHSO4 x H2O

NaCO3 x 10 H2O

natriumcitraat

Na3C6H5O7 x 2H2O

K2HPO4

K3PO4

oxaalzuur

Maar er wordt dus gezegd dat als het een 2-waardig zuur is de pKz gelijk is aan de pH op de helft van het equivalentiepunt.

Het equivalentiepunt ligt ongeveer op 8,5 dus de helft is 4,25. Op 4,25 milliliter is de pH ongeveer 2,4. Dus als het een 2-waardig zou zijn, dan ligt de pKz rond de 2,4.

Berichten: 2.399

Re: [scheikunde] Titratie

Nee je moet gewoon op de Y-as in het equivallentie punt kijken. Daarom maakt het ook niet uit hoeveel monster je inweegt. De mililiters doen er niet toe. Verder had je dus een stof met kristal water want je gewicht is afgenomen.

Dit is een lijsthier

Verder is het

NaH2PO4x 2 H2O volgens mij. Die 2e H+ krijg je er denk ik niet af als ik naar je curve kijk. Dit verklaart je curve ook. Je ziet maar 1 equivalentie punt dus 1 H+ die je er af krijgt.

Leon

Gebruikersavatar
Berichten: 204

Re: [scheikunde] Titratie

Uit je verbruik kun je toch het equivalentgewicht van je onbekende stof berekenen.

Zowel met kristalwater als zonder.

Hint: Je hebt per ml. 4,00 mg oorspronkelijke stof in je maatkolf.

groetjes, :D

Berichten: 2.399

Re: [scheikunde] Titratie

Daarmee kun je het nog eens extra bewijzen inderdaad. Maargoed de pKa waarde zegt hier al veel, omdat er geen stof aanwezig is met eenzelfde pKa.

Berichten: 19

Re: [scheikunde] Titratie

Ik kan NaH2PO4 x 2 H2O niet vinden op de lijst. Waar zie je die staan?

Maar hoezo heeft pKa niet veel te zeggen? Hoe kom je dan aan NaH2PO4 x 2 H2O?

Berichten: 2.399

Re: [scheikunde] Titratie

Weebl schreef: Ik kan NaH2PO4 x 2 H2O niet vinden op de lijst. Waar zie je die staan?

Maar hoezo heeft pKa niet veel te zeggen? Hoe kom je dan aan NaH2PO4 x 2 H2O?
Ik zeg juist dat de pKa hier al wel veel zegt, goed lezen!!!!!! :D

Verder moet je kijken bij H2PO4-. Dit is echter een zout dat alleen bestaat in een oplossing. Wat jij dus hebt ingewogen is het natriumzout.

Het kristal water heb je zelf al aangetoond. In de lijst staat het kristalwater ook niet vermeld, want dit heeft geen invloed op de pKa

Berichten: 19

Re: [scheikunde] Titratie

Napoleon1981 schreef: Ik zeg juist dat de pKa hier al wel veel zegt, goed lezen!!!!!! :D

Verder moet je kijken bij H2PO4-. Dit is echter een zout dat alleen bestaat in een oplossing. Wat jij dus hebt ingewogen is het natriumzout.

Het kristal water heb je zelf al aangetoond. In de lijst staat het kristalwater ook niet vermeld, want dit heeft geen invloed op de pKa
Sorry voor het misverstand :D

Maar dat Na+ ion is dus niet van invloed op de pKz?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Titratie

Maar dat Na+ ion is dus niet van invloed op de pKz?
Schrijf de formule van de pKz maar uit, dan zie je dat het tegenion daar niet in voor komt.

Berichten: 19

Re: [scheikunde] Titratie

Bedoel je de bufferformule?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Titratie

Bedoel je de bufferformule?
Nee, de evenwichtsconstante van de zuur-dissociatie.

Berichten: 19

Re: [scheikunde] Titratie

Dat hebben we niet gehad, dus mijn leraar vind het vast raar als ik zoiets in het verslag zet. Is er nog een andere manier om uit te leggen dan Na+ er niet bijhoort?

Ik moet trouwens wel even zeggen dat ik jullie hiervoor heel dankbaar ben. Ik ben namelijk al een paar weken bezig met deze opdracht en ik kwam er maar steeds niet uit...

Reageer