oneindige massa

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 1.086

oneindige massa

alles dat met de snelheid van het licht gaat krijgt een oneindige massa (of oneindige energie) maar waarom heeft licht zelf dan geen oneindige massa? en er zijn nog andere deeltjes die met de snelheid van het licht gaan. waarom hebben die allemaal geen oneindige massa?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: oneindige massa

In Wikipedia staat dat
Een deeltje dat in rust geen massa heeft, zoals het foton reist altijd met de lichtsnelheid, een deeltje met massa gaat altijd langzamer; er zou een oneindige hoeveelheid energie nodig zijn om het tot de lichtsnelheid te versnellen
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.086

Re: oneindige massa

maar fotonen hebben dacht ik toch wel een massa, verwaarloosbaar klein maar toch. en licht gaat toch niet langzamer.

Berichten: 1.404

Re: oneindige massa

Fotonen zijn massaloos!

En ja voor je het vraagt: Zij worden afgebogen door de zwaartekracht. Dit komt omdat zwaartekracht inwerkt op energie/massa en niet alleen op massa.
het zien duurt een seconde, de gedachte blijft voor altijd

"Blauw"

Re: oneindige massa

peterdevis schreef:Fotonen zijn massaloos!

En ja voor je het vraagt: Zij worden afgebogen door de zwaartekracht. Dit komt omdat zwaartekracht inwerkt op energie/massa en niet alleen op massa.
Misschien wordt het es tijd dat die cursus hier over algemene relativiteit wat verder wordt uitgebouwd? :roll:

Dit soort vragen komen vaak van mensen die wat klassieke natuurkunde hebben gehad, maar het geometrische aspect van de algemene rel.theorie niet kennen,denk ik.

Gebruikersavatar
Berichten: 393

Re: oneindige massa

En ja voor je het vraagt: Zij worden afgebogen door de zwaartekracht. Dit komt omdat zwaartekracht inwerkt op energie/massa en niet alleen op massa.


had dat ook niet vaag iets te maken met gekromde ruimte?
Het is zwart met een witte dop en het lijnt je opstelling uit... Calibrero

Het is groen en het synchroniseert je signaal... Kermit de Trigger

Als je teveel energie hebt, kun je beter een andere baan zoeken.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: oneindige massa

had dat ook niet vaag iets te maken met gekromde ruimte?
Energie kormt de ruimtetijd ook. net als massa( Wat weer een vorm van energie is)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Re: oneindige massa

Niemand is er over uit of licht nu wel of niet massa heeft. Einstein heeft de oplossing hiervan niet gegeven in zijn theorien.

Volgens mij heeft licht energie, dus moet het ook massa hebben (E = mc²)

Dit wordt nog bevestigd doordat licht ook een impuls heeft.

Maar jullie mogen van mij allemaal jullie overtuigingen houden hoor.

Berichten: 1.404

Re: oneindige massa

Volgens mij
In de wetenschap komt het er niet op aan watje overtuiging is, wel wat experimenteel geverifiëerd kan worden.

Theoretici nemen aan dat licht geen rustmassa heeft en geen enkel experiment heeft dieze theorie tegengesproken.

verder raad ik je eens aan na te denken wat jij verstaat onder massa en of je de formule E=mc² wel in de juiste contect begrijpt!
het zien duurt een seconde, de gedachte blijft voor altijd

"Blauw"

Re: oneindige massa

aaargh schreef:Niemand is er over uit of licht nu wel of niet massa heeft. Einstein heeft de oplossing hiervan niet gegeven in zijn theorien.  

Volgens mij heeft licht energie, dus moet het ook massa hebben (E = mc²)

Dit wordt nog bevestigd doordat licht ook een impuls heeft.

Maar jullie mogen van mij allemaal jullie overtuigingen houden hoor.
E = mc² is de energie van een deeltje in rust. En dat geldt zeker niet voor een foton; daar geldt E=p*c . Je hebt immers E²=p²c²+(mc²)², en m=0 voor een foton. Je ziet dus ook dat licht een impuls E/c heeft, ook al heeft het geen massa.

Fijn dat ik mijn overtuiging mag houden :')

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: oneindige massa

E = mc² is de energie van een deeltje in rust. En dat geldt zeker niet voor een foton; daar geldt E=p*c . Je hebt immers E²=p²c²+(mc²)², en m=0 voor een foton. Je ziet dus ook dat licht een impuls E/c heeft, ook al heeft het geen massa.  
E=mc² geld wel voor een foton.

E=m0c² komt voor een foton met m0[/sup]=0 komt dit uit op 0.

Maar de energie van een foton in gegeven door E=hf

dus

hf=mc²

voor het impuls geld de broglie p=h/ :roll:

de formule voor alle energie is

E=mc²

E²=(p²+c²)+(m0²c4)

m0 is de rust massa

Of ik ben kippig geworden

Re: oneindige massa

Als ik het zo lees zijn de meeste mensen er hier van overtuigt dat licht massa heeft, maar het is toch zo dat licht zowel een deeltjes als een golfkarakter heeft? Ik bedoel we weten allemaal dat je met fotonen elektronen los kunt maken (als ik heel erg diep in mijn geheugen graaf is dit aangetoond met Einsteins foto-elektrisch effect) en dat wil zeggen dat een foton een deeltje is, maar het feit dat er diffractie optreedt (Young's dubble slit etc.) en interferentie is toch ook het bewijs van het golfkarakter?

Gebruikersavatar
Berichten: 393

Re: oneindige massa

Als ik het zo lees zijn de meeste mensen er hier van overtuigt dat licht massa heeft, maar het is toch zo dat licht zowel een deeltjes als een golfkarakter heeft? Ik bedoel we weten allemaal dat je met fotonen elektronen los kunt maken (als ik heel erg diep in mijn geheugen graaf is dit aangetoond met Einsteins foto-elektrisch effect) en dat wil zeggen dat een foton een deeltje is, maar het feit dat er diffractie optreedt (Young's dubble slit etc.) en interferentie is toch ook het bewijs van het golfkarakter?
ik ben er laatst van overtuigt geraakt (door dit forum) dat licht _geen_ massa heeft.

http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...showtopic=13729

En voor de rest van de vragen: ja licht heeft zowel een deeltjes als een golf-karakter. (met inderdaad deze experimenten die je noemt)
Het is zwart met een witte dop en het lijnt je opstelling uit... Calibrero

Het is groen en het synchroniseert je signaal... Kermit de Trigger

Als je teveel energie hebt, kun je beter een andere baan zoeken.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: oneindige massa

Als ik het zo lees zijn de meeste mensen er hier van overtuigt dat licht massa heeft
Ik ben ervan overtuigd dat de meeste mensen hier met verstand van natuurkunde, absoluut overtuigd zijn dat licht geen massa heeft. Het zijn altijd de (goedbedoelende) leken die roepen dat licht wel een massa zou hebben.

Ook Einstein was overtuigd dat het foton massaloos is. Ik ben dat ook, en ik denk dat alle andere afgestudeerde natuurkundigen dat ook zijn.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Re: oneindige massa

E = mc² is de energie van een deeltje in rust. En dat geldt zeker niet voor een foton; daar geldt E=p*c . Je hebt immers E²=p²c²+(mc²)², en m=0 voor een foton. Je ziet dus ook dat licht een impuls E/c heeft, ook al heeft het geen massa.  
E=mc² geld wel voor een foton.

E=m0c² komt voor een foton met m0[/sup]=0 komt dit uit op 0.

Maar de energie van een foton in gegeven door E=hf

dus

hf=mc²

voor het impuls geld de broglie p=h/ :roll:

de formule voor alle energie is

E=mc²

E²=(p²+c²)+(m0²c4)

m0 is de rust massa

Of ik ben kippig geworden
h*f is de energie E van een foton, dit is gelijk aan p*c. Niks rustmassa. Je ziet dus ook dat p=E/c, en volgens de Broglie is dit gelijk aan h/ :P .

Reageer