volume vergroten

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 7

volume vergroten

Hallo allemaal ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

het volgende:

ik zoek een manier om een dun koker, diameter 30cm en 1 a 2cm dik, uit te laten zetten naar een hoogte van +/- 30cm met minimale middelen.

Bestaat er een kunststof of ander materiaal dat door behulp van ( bijv. verwarmer ) extreem uitzet, en dat je het verwarmer uitschakel het weer zijn oorspronkelijke vorm aanneemt?

met vriendelijke groet,

Dennis

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: volume vergroten

Niet veel kans. Uitzetting is een meest isotroop verschijnsel, en bovendien veranderen de afstanden tussen atomen daardoor met slechts een klein percentage. Iets 15-30 keer zo lang maken in 1 richting is niet mogelijk!

Ik ben bang dat je een mechanische oplossing nodig hebt

Berichten: 2.399

Re: volume vergroten

Iets van de vloeistoffase naar een gasfase laten gaan zit in volume winst nog geen eens een factor 30.

Berichten: 7

Re: volume vergroten

dat is jammer.

en bestaat er een rubber dat elastisch blijft bv telkens uittrekken en weer terug in vorm?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: volume vergroten

denstyler schreef: dat is jammer.

en bestaat er een rubber dat elastisch blijft bv telkens uittrekken en weer terug in vorm?
Ja, elastiek bestaat echt..... Op zich redt je de expansie van rubber niet over zo'n grote rek. Je kunt in plaats van een recht stuk rubber een soort "balg" maken. Maar zelfs dan zal die factor 15-30 nog kritisch blijven!

Berichten: 7

Re: volume vergroten

een simpel voorbeeld, een ballon rekt extreem op maar komt alleen niet meer in zijn oude vorm.

het gaat er om dat dat ik een ring heb die zo plat mogelijk is die ik kan uitrekken en weer los kan laten zodat hij weer in zijn oude vorm eindigd

en wat bedoelt u met balg?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: volume vergroten

en wat bedoelt u met balg?
zoiets: Afbeelding

Berichten: 1.153

Re: volume vergroten

het gaat er om dat dat ik een ring heb die zo plat mogelijk is die ik kan uitrekken en weer los kan laten zodat hij weer in zijn oude vorm eindigd
omgekeerd kan wel. dat is een materiaal wat o.a. in skischoenen wordt gebruikt . Het is "groot". Men maakt het warm. Men zet voet erin, vorm wordt aangenomen. Maakt men het materiaal weer warm is de oorspronkelijke vorm terug.

Dus wat is precies je toepassing, is er een andere manier? Zit je niet naar een oplossing te zoeken in een verkeerde richting?

succes

Berichten: 7

Re: volume vergroten

de principe van de balg is goed, alleen ik wil het in een horeca gaan toepassen. dus de binnenkant moet glad en zonder randen zijn afgewerkt.

kan ik een tekening toevoegen zodat ik het eea schetsmatig kan uitleggen

Reageer