Fluorbehandeling bij tandarts

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 96

Fluorbehandeling bij tandarts

Ik heb net een Fluorbehandeling bij tandarts gehad, en nu vroeg ik me toch af...

Fluor (volgens mijn BINAS boek) is erg giftig, en ook fluoriden zijn giftig... Wat is dan de precieze "fluorride" die bij de tandarts wordt gebruikt?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Fluorbehandeling bij tandarts

Fluoriden zijn inderdaad niet al te best voor de ontwikkeling van je botten, maar op je tanden maakt het dacht ik het harde mineraal fluorapatiet. Het is gewoon natriumfluoride of zo.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.912

Re: Fluorbehandeling bij tandarts

Hier word de werking van fluoride beschreven en lijkt het toch echt om 'gewone' fluor te gaan.

Volgens deze site gebeurt er het volgende:

Hydroxyapatiet (hoofdbestanddeel van de tand), wordt door fluoride-ionen gedeeltelijk omgezet in het zuurbestendige harde fluorapatiet:

Ca5OH(PO4)3 + F- => Ca5F(PO4)3 + OH-

@rwwh: :D

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Fluorbehandeling bij tandarts

Fluor wordt in tandpasta (en waarschijnlijk in hogere concentraties bij een fluorbehandeling) als zout toegevoegd. Voorbeelden zijn natriumfluoride (NaF), natriummonofluorfosfaat (Na2PFO3) en tinfluoride (SnF2). Hiervoor worden ook de organische aminfluorides gebruikt: een ammonium ion met fluoride als tegenion. Voorbeeld: N,N-bis(hydroxyethyl)amino-3-propyl-N'-hydroxyethyl-N'-octadecylamine diwaterstoffluoride

Reageer