[scheikunde] benzeenderivaten

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

[scheikunde] benzeenderivaten

Hallo

Wie kan mij helpen met de volgende vraag :

Geef de formule de naam en een toepassing van twee benzeenderivaten.

Ik hoop dat iemand me zal kunnen helpen

Groeten

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] benzeenderivaten

de bruyne gert-jan schreef: Wie kan mij helpen met de volgende vraag :

Geef de formule de naam en een toepassing van twee benzeenderivaten.
Wat weet je van benzeen? Ken je de structuur? Weet je wat een derivaat is? Vertel even waarom je er niet uitkomt, dan kunnen we je gericht helpen zonder direct een oplossing te geven.

Berichten: 30

Re: [scheikunde] benzeenderivaten

de bruyne gert-jan schreef: Hallo

Wie kan mij helpen met de volgende vraag :

Geef de formule de naam en een toepassing van twee benzeenderivaten.

Ik hoop dat iemand me zal kunnen helpen

Groeten
Een beetje zoeken op google doet wonderen :D

Verder zou je inderdaad wat meer details moeten geven om een goed antwoord te krijgen...

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] benzeenderivaten

Roy, jij maakt het met dat antwoord zo makkelijk dat de vragensteller niets leert. Ik kan er zo hele rijen opnoemen: aniline, aspirine, tereftaalzuur, fenol, tolueen, xyleen, bifenyl, trifenylfosfine, naftaleen. En dan heb ik in elk voorbeeld een ander soort derivatisering gebruikt.

Gert-Jan, kun je eens opzoeken: Wat is volgens het leerboek "derivatisering"? Ik vind het nogal een vage term, maar misschien hebben ze er wel een erg mooie uitleg voor die je tot de juiste oplossing van het vraagstuk leidt.

Berichten: 30

Re: [scheikunde] benzeenderivaten

rwwh schreef: Roy, jij maakt het met dat antwoord zo makkelijk dat de vragensteller niets leert. Ik kan er zo hele rijen opnoemen: aniline, aspirine, tereftaalzuur, fenol, tolueen, xyleen, bifenyl, trifenylfosfine, naftaleen. En dan heb ik in elk voorbeeld een ander soort derivatisering gebruikt.

Gert-Jan, kun je eens opzoeken: Wat is volgens het leerboek "derivatisering"? Ik vind het nogal een vage term, maar misschien hebben ze er wel een erg mooie uitleg voor die je tot de juiste oplossing van het vraagstuk leidt.
Ja dat begrijp ik, maar ik wilde hem eigenlijk alleen wijzen op het medium google. Zo'n vraag is zo simpel op te zoeken op google dat ik de vraag eigenlijk niet begrijp op dit forum, dat was enkel wat ik aan wilde tonen.

Maar misschien had ik dan beter het plaatje weg kunnen laten en enkel naar google kunnen verwijzen...

Weet je wat, edit hem wel even weg :D

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] benzeenderivaten

Zo'n vraag is zo simpel op te zoeken op google dat ik de vraag eigenlijk niet begrijp op dit forum, dat was enkel wat ik aan wilde tonen.
De vraag is alleen makkelijk op te lossen met google als je hem begrijpt, want dan kun je de antwoorden ertussenuit pikken. Vandaar mijn vragen terug aan Gert-Jan: weet je hoe benzeen eruitziet, en weet je wat een derivaat is? Als je die twee vragen kunt beantwoorden kun je zelf het antwoord op je eerste vraag vinden, en bij een proefwerk ook vergelijkbare vragen!

Berichten: 30

Re: [scheikunde] benzeenderivaten

Roy1980 schreef:Zo'n vraag is zo simpel op te zoeken op google dat ik de vraag eigenlijk niet begrijp op dit forum, dat was enkel wat ik aan wilde tonen.
De vraag is alleen makkelijk op te lossen met google als je hem begrijpt, want dan kun je de antwoorden ertussenuit pikken. Vandaar mijn vragen terug aan Gert-Jan: weet je hoe benzeen eruitziet, en weet je wat een derivaat is? Als je die twee vragen kunt beantwoorden kun je zelf het antwoord op je eerste vraag vinden, en bij een proefwerk ook vergelijkbare vragen!
*Zucht*

Ja ik begrijp je insteek wel hoor :D

We praten op twee golflengtes dus langs elkaar heen :D

Reageer