gist

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2.746

gist

bij welke zuurtegraad kan gist ( bakkers-) overleven? zou het dat in cola doen.

zoja zou ik eens een cola wijntje proberen te maken

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: gist

Als ik het goed heb zijn er verschillende types gist, ieder met een eigen 'zuurresistentie'. Ik denk alleen dat cola veel te zuur is om gist te laten overleven. Dan zou je de cola beter eerst met bijv. soda moeten neutraliseren.

Maar proberen kan natuurlijk geen kwaad.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: gist

Voordat we over het zuur struikelen, is het niet zo dat er veel te veel suiker in cola zit? Ook dat overleeft zo'n arm ééncellig schimmeltje niet dacht ik.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: gist

Ook leuk om te weten: suiker op zich is blijkbaar een beetje mager. Er zullen meer voedingsstoffen in moeten zitten. Fosforzuur lijkt me in deze hoeveelheden niet optimaal, maar er zou meer kunnen mankeren.

Leuke website: http://www.distillery-yeast.com/default.htm

Ook nuttig is het stukje "yeast nutrients" in http://winemakermag.com/feature/108.html

Berichten: 2.746

Re: gist

H3PO4 + NaHCO3 -> Na3PO4 + H2CO3

H2CO3 -> CO2 + H2O

ziet dat er logisch uit?

en NaHCO3 is toch gewoon bakpoeder?

http://www.homedistiller.org/ (lees: de bijbel)

gisten hebben liever ietsje zuur ipv neutraal of basisch

op deze site had zelfs iemand een alcoholpercentage van 23.6, dat is bijna dubbel zo veel als een gewone wijn [!] dus hij moest ook met een groot suikergehalte beginnen
Maximum Sugar Concentration

Why not just add heaps of sugar ? Because the yeast won't be able to handle it, and will burst. The better yeasts (ie alcobase) can take up to 0.35 kg of sugar per litre of water, but most other mortal yeasts won't. Keep it to around 0.20 to 0.25 kg/L unless otherwise specified on the packet.
wie weet hoeveel dat bij cola is?
To make 1 L of wash at 23.6 % alcohol

Use 0.4012 kg of sugar
misschien heeft hij nadien nog suiker toegevoegd

welk soort voedsel is dan het best voor de meeste gist?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: gist

Je reactievergelijkingen zijn niet kloppend, je hebt 3 equivalenten maagzout (nog een naam voor dat spul toegevoegd). Het lijkt me sterk dat je zo ver kunt en moet gaan! PO43- is behoorlijk basisch! Als je de eerste H kwijtbent van je fosforzuur dan ben je er wel.

23.7% lijkt me erg veel, dan heb je wel een heel erg sterke gist te pakken. Zoveel suiker zit er ook weer niet in cola....

Suiker is natuurlijk de basis van de voeding voor het gist. Maar gist bestaat net als andere levende materie niet alleen uit suikers. Fosfaten zijn er genoeg in cola :D , maar er zullen ook aminozuren moeten worden gemaakt voor de eiwitsynthese. En daar zit stikstof in. Ik heb geen idee welke vorm van stikstof voor gist gebruikt moet worden, maar ik geloof dat er bij maak-zelf-alcohol groepen wel superpoedertjes voor zijn.

De vraag wordt natuurlijk of je met al die wijzigingen nog kunt spreken over vergisting van cola...

Berichten: 2.746

Re: gist

bij gistende mengsels wordt soms cirtroenzuur, melkzuur toegevoegd voor een betere gisting , als er zuren moeten worden toegevoegd zou azijn dan even goed zijn? gewoon je fles even zonder waterslot laten staan?
For sugar washs, the optimum pH is more like 4.0 to 4.5


is dat niet in de buurt van cola?
Use yeast nutrients at the rate of 3 grams per litre of wash (eg 60 g for 20 L). It is typically made of the following, and/or similar:

diammonium phosphate

magnesium sulphate

yeast (usually deceased,but imparts vitamins and minerals)

folic acid

niacin

calcium pantothenate, and

thiamine hydrochloride
heb ik ook nog gevonden

Berichten: 142

Re: gist

In cola zit meestal zoiets als natriumbenzoaat of sorbitol. In ieder geval een conserveringsmiddel dat er voor zorgt dat de gist geen overlevingskans heeft.

Berichten: 1.153

Re: gist



For sugar washs, the optimum pH is more like 4.0 to 4.5

is dat niet in de buurt van cola?
Nee ik dacht dat cola een veel lagere pH heeft, rond de 2.5

Berichten: 2.746

Re: gist

In cola zit meestal zoiets als natriumbenzoaat of sorbitol. In ieder geval een conserveringsmiddel dat er voor zorgt dat de gist geen overlevingskans heeft.
is er een mogelijkheid mbv een neeslagreactie of iets dergelijks om het conserveringsmiddel uit de cola te verwijderen?

en mijn reactie vergelijking hierboven, is die zeker verkeerd?( uitgezonderd de coëfficienten)

1 H3PO4 + 3 NaHCO3 -> 1 Na3PO4 + 3 H2CO3

2 H2CO3 -> 2 CO2 + 2 H2O

totaal: 1 H3PO4 + 3 NaHCO3 -> 1 Na3PO4 + 2 CO2 + 2 H2O

en is NaHCO3 bakpoeder?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: gist

Kerckhof schreef: 1 H3PO4 + 3 NaHCO3 -> 1 Na3PO4 + 3 H2CO3
Ik herhaal in andere bewoordingen wat ik eerder schreef: Voordat de derde H van de fosfaat afgaat zit je aan een pH boven de 12. Dat zal je niet lukken met waterstofcarbonaat. Bovendien wil je dat helemaal niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: gist

is er een mogelijkheid mbv een neeslagreactie of iets dergelijks om het conserveringsmiddel uit de cola te verwijderen?
Misschien moet je gewoon overdreven veel gist gebruiken. Het conserveringsmiddel zal toch een keer 'opgebruikt' moeten zijn.

Ondanks de problemen met de reactievergelijkingen kun je de pH door toevoeging van NaHCO3 wel prima wat omhoogkrijgen tot een optimale waarde.

Berichten: 2.746

Re: gist

DrQuico schreef:Misschien moet je gewoon overdreven veel gist gebruiken. Het conserveringsmiddel zal toch een keer 'opgebruikt' moeten zijn.
wordt het kaliumsorbaat wel degelijk 'opgebruikt'? als 1 gistcel dood is, wil het dan direct zeggen dat een molecul(len) een andere verbinding aangaat?

heeft Na3PO4 een invloed op de smaak?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: gist

wordt het kaliumsorbaat wel degelijk 'opgebruikt'? als 1 gistcel dood is, wil het dan direct zeggen dat een molecul(len) een andere verbinding aangaat?
Ik vraag me eigenlijk af of kaliumsorbaat (2,4-Hexadienoic acid, potassium salt) de groei van gist nadelig beïnvloed. Ik denk eerder dat dit toegevoegd wordt om oxidatie tegen te gaan (antioxidant), niet om bacterie/schimmelgroei tegen te gaan. Gist en andere schimmels hebben door de lage pH-waarde van cola sowieso al een geringe overlevingskans.

In de cola die ik heb zit trouwens helemaal geen kaliumsorbaat of ander conserveringsmiddel (in de sinas wel).

Volgens mij wordt in het algemeen een conserveringsmiddel wel degelijk opgebruikt. Wanneer je eten/drinken met conserveringsmiddelen maar lang genoeg blootstelt aan de buitenlucht groeien er vanzelf schimmels/gist in/op,
heeft Na3PO4 een invloed op de smaak?
Volgens mij zal dat niet zo'n invloed hebben. Ik heb trouwens een sterk vermoeden dat je 'colawijn' sowieso bijzonder smerig om te drinken zal zijn. :D

Maar ja, als je het niet probeert dan weet je het ook niet zeker.

Berichten: 2.746

Re: gist

DrQuico schreef:Ik heb trouwens een sterk vermoeden dat je 'colawijn' sowieso bijzonder smerig om te drinken zal zijn. :)

Maar ja, als je het niet probeert dan weet je het ook niet zeker.
daarom wil ik ook niet te veel gist gebruiken.

http://www.morechemistry.com/publ/food_additives/e202.html

daar staat dat in lightcola kaliumsorbaat zit
to introduce potassium sorbate (sorbate) before bottling.  Understand that sorbate does not kill the yeast; it merely inhibits renewed yeast activity under the correct conditions.
http://www.bcawa.ca/winemaking/sorbate.htm
More than 400 mg/kg of sodium benzoate were needed to limit the counts of Saccharomyces cerevisiae (biovariants 1, 2, and 7) Cryptococcus curvatus, Pichia farinosa, Candida blankii, Debaryomyces hansenii, and Trichosporon brassicae
http://jds.fass.org/cgi/content/abstract/80/10/2304

Reageer