wijnsteenpoeder

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

wijnsteenpoeder

Kan iemand mij vertellen wat wijnsteenpoeder is , en waar ik dit kan kopen eventueeel.

Het schijnt met zilverpoeder en keukenzout plus wat water gekneed tot een deeg op messing een zilverlaag achter te laten als men dit er goed opborsteld.

Bij voorbaat dank.

Ps in de vorige vraag over messing zilverkleuren dient de messingplaat als wijzerplaat. :D

Gebruikersavatar
Berichten: 204

Re: wijnsteenpoeder

Vermoedelijk heeft het met kalium-natriumtartraat te maken, een triviale naam is Rochellezout.

Misschien helpt dit met zoeken. :D

Berichten: 151

Re: wijnsteenpoeder

Wijnsteen zuur is 2,3-Dihydroxy-1,4-ethaandizuur, C4H6O6.

Maar of dat reageert met zilver weet ik zo niet, zal toch wel moeten als het een zilver laag wil achterlaten lijkt me...

Tenzij het als verfen is met zilver poeder.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: wijnsteenpoeder

Volgens dit is Rochellezout "incompatible with silvernitrate", waaruit ik afleid dat het reageert. De enige reactie die ik me kan voorstellen is een reductie?

hm....
By lining the glass with metallic silver (to silverize) you get mirrors; the procedure of silverizing was discovered by a german chemist J. Liebig in 1835. by getting a thin layer of metallic silver on a glass surface by reduction of silver salt; today reductive agents in the production of mirrors are inverting sugar, Rochelle's salt and formaldehyde.
Dat is afkomstig van Deze site

Ik denk dus dat het niet een "zilverpoeder" is dat je nodig hebt, maar zilvernitraat. Waarom het keukenzout erbij zou zitten? Misschien om het zaakje tot een pasta te maken? Zilverchloride lost slecht op.

Ik ben bang dat de verhoudingen voor dit proces op het internet heel moeilijk te vinden zijn. Als het lukt om het te vinden zou het leuk zijn als het op het forum komt te staan! Ik ben wel benieuwd!

Doe je voorzichtig met je vingers?

Gebruikersavatar
Berichten: 204

Re: wijnsteenpoeder

Ben weer iets verder, :D wijnsteenpoeder is kaliumwaterstoftartraat.

Gebruikersavatar
Berichten: 204

Re: wijnsteenpoeder

en ik vond nog iets, zowaar met een samenstelling.

http://www.cool-amp.com/ca_msds.pdf

waarbij je voor de ongevaarlijke stof kaliumwaterstoftartraat mag invullen.

Ben benieuwd wat de deskundigen er van denken. :D

groetjes van Opajuup :D

Reageer