[scheikunde] neerslagreactie ijzeroxide

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 14

[scheikunde] neerslagreactie ijzeroxide

Ik moet de stof Fe2O3 laten neerslaan doormiddel van Na2O en Fe(NO3)3.

eerst los je ze op in water dan krijg je.

Na2O(s) + H2O(l)-->2Na+(aq) + 2OH-(aq)

Fe(NO3)3 + H2O(l)-->Fe3+(aq) + 3NO3-(aq)

ik kom tot hier en niet verder omdat je nu te maken krijgt met zuur-base reacties enzovoort.

kan iemand mij astjeblieft verder helpen

MVG Pieter :D

p.s. kan iemand mij ook de vergelijking van de reactie tussen ijzer(3)oxide en water

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] neerslagreactie ijzeroxide

Fe(NO3)3 + H2O(l)-->Fe3+(aq) + 3NO3-(aq)
Dat is niet de juiste manier om dit weer te geven. Je lost een zout op, dat is geen reactie. Links en rechts heb je niet de zelfde elementen staan, dus als je dit op een tentamen of iets dergelijks gaat opschrijven gaat er denk ik een dikke rode streep doorheen! :D
ik kom tot hier en niet verder omdat je nu te maken krijgt met zuur-base reacties enzovoort.
Dat lijkt me niet hoor... je hebt wel een base maar waar is je zuur?

Schrijf eens op welke stoffen (ionen) er nu in je oplossing zitten. Welke kan reageren met welke en wat wordt er dan gevormd?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 14

Re: [scheikunde] neerslagreactie ijzeroxide

joop de westlander schreef:Fe(NO3)3 + H2O(l)-->Fe3+(aq) + 3NO3-(aq)
Dat is niet de juiste manier om dit weer te geven. Je lost een zout op, dat is geen reactie. Links en rechts heb je niet de zelfde elementen staan, dus als je dit op een tentamen of iets dergelijks gaat opschrijven gaat er denk ik een dikke rode streep doorheen! :D

mijn docent zei dat deze reactie goed was of klopte, k zal het eens navragen.
ik kom tot hier en niet verder omdat je nu te maken krijgt met zuur-base reacties enzovoort.
Dat lijkt me niet hoor... je hebt wel een base maar waar is je zuur?

Schrijf eens op welke stoffen (ionen) er nu in je oplossing zitten. Welke kan reageren met welke en wat wordt er dan gevormd?
ik weet niet of het een zuur base reactie was of een andere reactie, maar me docent zei dat er iets speciaals mee was, maar daar kan ik maar niet achter komen.

en over die neerslagreactie dat gedeeldte snapte ik wel:

als ik het goed heb heb ik in mijn oplossing H2O, OH-, Fe3+ No3- en ook nog O2-

Fe3+ en O2- EN DAT VORMT IJZER(3)Oxide.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] neerslagreactie ijzeroxide

mijn docent zei dat deze reactie goed was of klopte, k zal het eens navragen.
7 zweepslagen voor je docent, wat mij betreft :D

O2- heb je zeker niet meer, dat reageert heftig met water tot hydroxide:

H2O + O2- --> 2 OH-

Dus inderdaad, wat je nog over hebt is:

H2O

Fe3+

NO3-

OH-

Er is daarnaast ook nog Na+!

en ook nog H+ van het waterevenwicht, maar negeer die maar.

Als je dat lijstje hebt en je weet dat je een neerslag moet vormen, welke ionen kunnen dat dan samen? Welk neerslag wordt er dus gewormd?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Reageer