Schimmels

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 74

Schimmels

hi

ik moet voor school iets doen over schimmels en nu kwam ik werd mij gevraagt of schimmels allen op de oppervlakte groeien of er ook in?

kunnen jullie mij er meschien mee helpen want er word eigenlijk weinig over gepraat op google daarover

Berichten: 251

Re: Schimmels

euhm, dit is niet iets persoonlijks hoor, maar zou je niet beter eerst een taak over nederlands maken ?????????

enneuh, op google wordt er normaal niet gepraat, dus maak je daar maar geen zorgen over.....

met de zoekopdracht "schimmel" vind ik 122.000 pagina's op google.....

het is en blijft een taak voor school, en als leerkracht ben ik van mening dat je ergens in die 122.000 pagina's wel je antwoord kan vinden...

denk ook even zelf na... of ga experimenteren... kies een ondergrond, doe er een kwak medium op (brood, natgemaakt) en kijk wat er met de schimmeldraden gaat gebeuren....

Berichten: 74

Re: Schimmels

ok mijn nederlands is wel niet zo ok

maar ja

en ik heb ook al 6 voedings bodems vol met schimmels op het lab staan

en ik heb aleen de vraag of er schimmels zijn die ook of alleen op de oppervlakte groeien of die er ook in groeien?

thnx

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Schimmels

Van schimmels weet ik niet zo veel, maar misschien moet je ook proberen de spelfouten uit de tekst onder je berichtjes te halen. :D

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Schimmels

Ik snap deze vraag niet echt hoor wat wil je nou precies weten of schimmels door plastic gaan? dacht ik niet. Wel kan een schimmel in een petrischaal over de rand groeien. Maar door het plastic of glas is dit onmogelijk.

Maar welke oppervlakken bedoel je eigenlijk?

MvG Ron

Berichten: 205

Re: Schimmels

als ik me niet vergis ben je nu bezig met taak 9???

nouja als ik deze site mag gelofen kan je hier je antwoord vinden
Toxinen veroorzaakt door schimmels.

Aan de door schimmels veroorzaakte toxinen werd tot voor kort weinig aandacht geschonken: beschimmeld voedsel werd vaak nog als veevoer gebruikt. De ontdekking van de bijzonder hoge toxiciteit van aflatoxine heeft een eind gemaakt aan de opvatting dat schimmels weinig gevaren zouden opleveren. Ook in producten die met schimmels gefermenteerd zijn kunnen toxinen optreden.



3.1.1 Aflatoxine.

Aflatoxine is een mengsel van chemisch verwante toxinen uit Aspergillus flavus en verwante schimmels. Het gif is zeer sterk kankerverwekkend. Het is hitteresistent. Van het werkingsmechanisme is bekend dat het ingrijpt in de opbouw van RNA in de lever. De schimmel komt wijdverspreid voor in opgeslagen granen (rijst, maïs, tarwe, gerst) en vooral op pinda. De uit de pinda gewonnen oliën kunnen aflatoxine bevatten. In Z.O.Azië vormt aflatoxine een ernstig probleem. In Thailand wordt het verantwoordelijk geacht voor het veelvuldig voorkomen van leverkanker.

Koeien die met besmet meel gevoerd worden blijken het toxine in de melk uit te scheiden. Zoals bij alle carcinogene stoffen verschijnen de symptomen pas na vrij lange tijd, reden waarom een dergelijk toxine niet gauw als zodanig herkend wordt.
denk dat je hier uit wel genoeg info kan halen, veel suc6 met je huiswerk

Reageer