[scheikunde] Ascorbinezuur

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 7

[scheikunde] Ascorbinezuur

weet iemand heel toevallig wat ascorbinezuur voor een zuur is?

en daar bedoel ik mee: een 2waardig, 3waardig.. etc.

dus hoeveel H+ ionen kan vitamine C afstaan? !

:D

Berichten: 243

Re: [scheikunde] Ascorbinezuur

Kijk eens wat ik vond toen ik ascorbinezuur in Google intikte....

Dat had je vast ook zelf gekund.

Blijft het tellen van de zuurgroepen voor jouzelf over. :D

Berichten: 7

Re: [scheikunde] Ascorbinezuur

huh, ik had op internet ook van alles gevonden over vitamine C, maar op jouw plaatje tel ik maar 7 Htjes. Terwijl ik op verschillende andere sites heb gevonden dat de formule voor ascorbinezuur C6H8O6 is.. klopt hier iets niet?

en dan nog iets.. hoe weet ik hoeveel H+ ionen hij kan afstaan? :D

Berichten: 7

Re: [scheikunde] Ascorbinezuur

oh wacht.. aantal zuurgroepen? 1tje? :D

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] Ascorbinezuur

In het plaatje is één van de waterstofatomen niet expliciet getekend (is wel wat slordig). Die zit aan de koolstof naast de zuurstof in de ring. C6H8O6 is dus de goede molecuulformule.

Ik moet toegeven dat het niet direct gemakkelijk te zien is aan ascorbinezuur dat dit een tweewaardig zuur is. De zure groepen zijn de twee OH-groepen aan de tweevoudige binding in de ring. Het anion (en dianion) wordt door resonantie gestabiliseerd. Denk aan de keto-enol tautomerie.

De pKa's zijn 4.1 en 11.8, maar deze kun je ook gemakkelijk met google vinden

Berichten: 7

Re: [scheikunde] Ascorbinezuur

beetje moeilijk te zien die tweede zuurgroep, maar ik was er al achter dat het een tweewaardig zuur was :D bedankt!

Berichten: 243

Re: [scheikunde] Ascorbinezuur

In het plaatje is één van de waterstofatomen niet expliciet getekend (is wel wat slordig).
Dat is niet slordig, dat is gewoon de manier waarop organische sctructuren worden weergegeven...

Maar waar ik met mijn eerste post eigenlijk op doelde, is dat je gewoon ascorbinezuur in de imagesearch van Google kan invoeren, en er dan alles uitrolt wat je wilt weten. Zo ook dit plaatje namelijk :

Klik !

Compleet met 8 H'tjes :D

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] Ascorbinezuur

Dat is niet slordig, dat is gewoon de manier waarop organische sctructuren worden weergegeven...
Wanneer je overal behalve op één plek expliciet de waterstofatomen tekent, vind ik dat slordig. Het maakt niet uit hoe je het tekent als alles in de tekening zelf maar consequent gebeurd. Dat was in dit plaatje niet zo. Of je tekent alle alifatische waterstofatomen of geen enkele: dát is de manier waarop organische strukturen worden weergegeven.....
Maar waar ik met mijn eerste post eigenlijk op doelde, is dat je gewoon ascorbinezuur in de imagesearch van Google kan invoeren, en er dan alles uitrolt wat je wilt weten. Zo ook dit plaatje namelijk :
Helaas geeft dit plaatje een redox en geen zuur-base reactie weer .......

Berichten: 243

Re: [scheikunde] Ascorbinezuur

Helaas geeft dit plaatje een redox en geen zuur-base reactie weer .......
Klopt. Mijn excuses...

Reageer