waterstofbrug

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 44

waterstofbrug

hallo ik zit in havo 4 en heb als profiel NT gekozen.

nou heb ik een vraag:

ik zou graag zo veel mogelijk informatie te weten willen komen over polaire atoom bindingen ,, en zouden jullie uit kunnen leggen hoe waterstofbruggen werken .

ik weet dat het een soort vd waals kracht is tussen moleculen en dat deze alleen kan ontstaan bij NH en OH groepen.. wat ik niet snap is de elektronen binding ofzo

kunnen jullie dit uitlleggen

alvast bedankt

Berichten: 1.122

Re: waterstofbrug

hey,

"Een waterstofbrug is een speciale soort verbinding tussen moleculen of delen van hetzelfde molecuul, waarbij een waterstofatoom naast zijn normale verbinding een dipoolverbinding aangaat.

Is een waterstofatoom verbonden aan een atoom met een zeer grote elektronegativiteit zoals F, O of N dan wordt de binding sterk polair. De elektronenwolk verschuift dan in de richting van F, O of N en dit atoom wordt overwegend negatief. Het resultaat is dat het aan F, O of N verbonden waterstofatoom overwegend positief wordt. Omdat het waterstofatoom zo klein is, is de lading erop sterk geconcentreerd, zodat het met grote kracht een naburig dipoolmolecuul (of zelfs een dipool in hetzelfde molecuul) aan kan trekken. Deze waterstofbruggen zijn ongebruikelijk sterk vergeleken met andere dipool-dipool krachten."

Rechtstreeks gekopieerd van wikipedia...... LINK

Onder de link kun je nog meer informatie vinden.

Grtz Bas

Berichten: 44

Re: waterstofbrug

dankje wel :D

Berichten: 11

Re: waterstofbrug

een normale covalente OH-binding zal iets van een 50-100kcal/mol zijn, een H-brug is er slechts 5kcal per mol

maar dat is nog altijd meer dan dipool-dipoolinteracties, dus bieden H-bruggen een grote intermoleculaire kracht

deze is van rechtstreeks gevolg op de oplosbaarheid (ethanol lost bijvoorbeeld op in water omdat het H-bruggen kan vormen met water) en het kookpunt (hoe hoger de intermoleculaire krachten hoe hoger het kookpunt)

rechtstreeks gevolg: de moleculen vormen een soort "polymeer", ze houden elkaar beter vast, en dat is waarom water een voor zijn MM abnormaal hoog kookpunt heeft

dat is meteen ook de reden waarom leven op aarde mogelijk is, moest het niet zijn door de H-bruggen, dan was alle water vloeibaar en was het leven zoals we het nu kennen niet mogelijk

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: waterstofbrug

Om de kracht nog even te laten zien:

Methaan (CH4) is een gas, terwijl methanol (CH3OH) al vloeibaar is.

Berichten: 1.122

Re: waterstofbrug

dat is meteen ook de reden waarom leven op aarde mogelijk is, moest het niet zijn door de H-bruggen, dan was alle water vloeibaar en was het leven zoals we het nu kennen niet mogelijk
Nou, om dat nu de reden te noemen van de mogelijkheid tot leven op aarde.....; de evolutie had ook heel anders kunnen lopen, dus dat kan je denk ik niet zo maar zeggen. :D

Trouwens; zonder de aanwezigheid van H-bruggen was al het water niet vloeibaar geweest denk ik...... 8-[

Grtz Bas

Reageer