Springen naar inhoud

polaire bindingen.

• Log in om te kunnen reageren

S. schr

S. schr

• >25 berichten
  • 44 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 maart 2005 - 16:31

teken de structuurformules van de volgende moleculen. Geef met pijltjes en delta+ en delta - tekens de polaire atoombindingen aan.

[COLOR=blue]A. ethanol.
[COLOR=red]B. hexaan.
[COLOR=green]C. PF3
[COLOR=purple]D. HCN

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Napoleon1981

Napoleon1981

• >1k berichten
  • 2399 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 maart 2005 - 16:33

Wat is je probleem? Of heb je gewoon een paar opgaven voor ons :D

S. schr

S. schr

• >25 berichten
  • 44 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 maart 2005 - 16:47

een paar opgaven en in stappen met uitleg alsjeblieft :D

ksnap ze zelf niet echt,,,

Jurn

Jurn

• >250 berichten
  • 851 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 maart 2005 - 16:55

Ik heb geen flauw benul waar ik ze moet tekenen, heb wel een programma maar dan ben ik 1 uur bezig om enkel ethanol te tekenen in 3D.

Je moet ze tekenen en dan kijken welk deel van het molecuul een lading overhoud.
Jurn [WSF - Technicus]

It is better to be silent and be thought a fool, than to speak and remove all doubt -- Abraham Lincoln
Duct tape is like the force. It has a light side, a dark side, and it holds the universe together.... - Carl Zwanzig

Napoleon1981

Napoleon1981

• >1k berichten
  • 2399 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 maart 2005 - 17:02

Ok je moet kijken naar de elektronegativiteit van de atomen. De elektronegativiteit beschrijft de mate waarin een atoom aan het elektronen paar van de binding trekt. Bij ethanol is de O zeer elektronegatief, dus die zal wat negatief worden (elektronen dichtheid neemt toe om deeltje). De dichtheid bij de omliggende atomen zal dus wat afnemen. Zo moet je ze allemaal kunnen beredeneren.

Dit is een paar zinnen een beetje de basis

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 15 maart 2005 - 17:04

Je moet ze tekenen en dan kijken welk deel van het molecuul een lading overhoud.

Auwww, dat is een kromme omschrijving!

Ik zal alvast ethanol even laten zien:

H H
   | |
H-C-C-O-H
   | |
   H H

Als je deze ziet, en je weet wat van polair zijn van bindingen, welk atoom van ethanol denk je dan is een beetje negatief (δ-)? Welke zijn (hint) dan δ+ ?

De andere moleculen kan je alvast eens voor jezelf tekenen.

EDIT: Napoleon was me voor :D

Veranderd door Beryllium, 15 maart 2005 - 17:05

You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 maart 2005 - 17:07

Ik neem aan dat het moet lukken om de struktuurformules te tekenen. Anders kun je ze nog opzoeken op www.acros.be.

Zoek de electronegativiteit van de elementen die voorkomen in je Moleculen op. Deze kun je vinden in de binas.

Wanneer twee verschillende elementen aan elkaar gebonden zijn dan krijgt de meest electronegatieve de δ- en de minder electronegatieve de δ+ lading. Wanneer de electronegativiteit van beide atomen nagenoeg gelijk is, is er geen sprake van een polaire binding en hoef je dus geen δ- of δ+ toe te kennen.

Bijvoorbeeld: CO2

De struktuurformule is: O=C=O
De electronegativiteit van zuurstof is groter dan die van koolstof (tabel) dus:

δ- δ+ δ-
O=C=O

Voor jouw Moleculen doe je precies hetzelfde.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures