Springen naar inhoud

kaliumwaterstoftartraat... uh huh?

• Dit onderwerp is gesloten Dit onderwerp is gesloten

ChaosGirlie

ChaosGirlie

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 maart 2005 - 18:13

Hallo ik weer!

Dit x snap ik iets niet nav een ander practicum, dat heet 'het effect van toevoegen van KCl op de oplosbaarheid van kaliumwaterstoftartraat, KHC4H4O6'.
In deze proef moest ik een aantal KCl-oplossingen/verdunningen maken, en elk mengen met 0,50 g KHT. Dit moest ik roeren, filtreren en vervolgens titreren met 0,1 M NaOH. Yeah. De uitkomsten kwamen erop neer dat hoe grotere concentratie KCl hoe kleinere concentratie (opgelost) KHT nog in de oplossing zat --> KCl be´nvloedt de oplosbaarheid v KHT dus negatief.

Wat ik echter totaal niet snap is wat het KHT nu eigenlijk precies in dat water/oplossing doet, voor en na het filtreren en titreren..?! Daarbij komt dat de pH rond de 8,2-10 of hoger zat (FFT gebruikt), hoe kan dat ooit als de oplossing geneutraliseerd wordt, of word die niet geneutraliseerd?
En wat ik nog minder snap is waarom het KCl de oplosbaarheid v KHT negatief be´nvloedt??? Ik kan egt nix bedenken, iemand?

Verder moet ik de uitkomst vergelijken met de literatuurwaarde. Waar vind ik in vredesnaam hier de literatuurwaarde van? Als ik op internet ga zoeken, is er zacht gezegd bar weinig te vinden over KHT.

Dan nog een laatste vraag: ik moet ook het oplosbaarheidproduct Ks berekenen. Hoe werkt dat? Ks = [KT-]x[H+] = 0,025 x 0,025 = 6,25x10^-4 ??

Ik ben u zeer dankbaar als jullie mij uit deze penarie willen helpen :D :D

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 15 maart 2005 - 19:08

Dit is een dubbele posting. Het plaatsen van dezelfde vraag op meerdere plaatsen is verboden.

topic gesloten

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures