Springen naar inhoud

[scheikunde] kaliumwaterstoftartraat.... uh huh?

• Log in om te kunnen reageren

ChaosGirlie

ChaosGirlie

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 maart 2005 - 18:19

Hallo ik weer!

Dit x snap ik iets niet nav een ander practicum, dat heet 'het effect van toevoegen van KCl op de oplosbaarheid van kaliumwaterstoftartraat, KHC4H4O6'.
In deze proef moest ik een aantal KCl-oplossingen/verdunningen maken, en elk mengen met 0,50 g KHT. Dit moest ik roeren, filtreren en vervolgens titreren met 0,1 M NaOH. Yeah. De uitkomsten kwamen erop neer dat hoe grotere concentratie KCl hoe kleinere concentratie (opgelost) KHT nog in de oplossing zat --> KCl beïnvloedt de oplosbaarheid v KHT dus negatief.

Wat ik echter totaal niet snap is wat het KHT nu eigenlijk precies in dat water/oplossing doet, voor en na het filtreren en titreren..?! Daarbij komt dat de pH rond de 8,2-10 of hoger zat (FFT gebruikt), hoe kan dat ooit als de oplossing geneutraliseerd wordt, of word die niet geneutraliseerd?
En wat ik nog minder snap is waarom het KCl de oplosbaarheid v KHT negatief beïnvloedt??? Ik kan egt nix bedenken, iemand?

Verder moet ik de uitkomst vergelijken met de literatuurwaarde. Waar vind ik in vredesnaam hier de literatuurwaarde van? Als ik op internet ga zoeken, is er zacht gezegd bar weinig te vinden over KHT.

Dan nog een laatste vraag: ik moet ook het oplosbaarheidproduct Ks berekenen. Hoe werkt dat? Ks = [KT-]x[H+] = 0,025 x 0,025 = 6,25x10^-4 ??

Ik ben u zeer dankbaar als jullie mij uit deze penarie willen helpen :D :D

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 15 maart 2005 - 19:48

Inderdaad kan ik me voorstellen dat KCl de oplosbaarheid van KHT omlaag brengt.

Denk je eens in wat er gebeurt als je KHT oplost in water:

KHT --> oplossen --> K+ + HT-
(dat denk ik trouwens, ik denk niet dat je KT- en H+maakt.)

Het wordt dus gesplitst in ionen.
Van elke ionencombinatie kan er altijd maar een bepaalde hoeveelheid in oplossing zitten. Hoeveel dat is wordt uitgedrukt met het zogeheten oplosbaarheidsprodukt. Voor KHT zal dat zijn:

Ksp = [K+][HT-]

Als het produkt [K+][HT-] groter wordt dan Ksp slaat het KHT neer in de oplossing.

Als er dus al K+ in de oplossing zit kan je minder KHT nog oplossen vóórdat Ksp wordt overschreden; dus wordt je oplosbaarheid minder.

Wat betreft de door jou berekende Ksp: als je hebt bepaald dat de grenswaarde van KHT 0,025 M is, is inderdaad Ksp gelijk aan 0.0252 = 6,25·10-4.

Daarbij komt dat de pH rond de 8,2-10 of hoger zat (FFT gebruikt), hoe kan dat ooit als de oplossing geneutraliseerd wordt, of word die niet geneutraliseerd?

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt? Als je titreert met NaOH zal je pH inderdaad gaan stijgen.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 15 maart 2005 - 19:56

Wat een leuk praktikum! Zo'n praktikum voor dit fenomeen heb ik nooit gehad!

Je kunt het effect als volgt zien: die HT- zwemt door de oplossing, en botst af-en-toe tegen een K+ aan. Voor elk van die botsingen is er een vaste kans dat ze aan elkaar blijven plakken, en uit de oplossing verdwijnen. Als je nu een andere bron van K+ in de oplossing hebt zitten, kom je die ook vaker tegen. De frequentie van tegenkomen is evenredig met het produkt van de concentraties....

Het filtreren dat is om te zorgen dat je niet per ongeluk nog wat vaste stof meetitreert. Dat is alles.

ChaosGirlie

ChaosGirlie

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 maart 2005 - 21:30

oh hey super!! ohh ik ben egt blij w-tje, eigenlijk is het wel logisch dat KCl de oplosbaarheid negatief beïnvloedt als je naar die formule kijkt! Alleen ik kom dus nooit op dat soort dingen, egt dankjewel!

En over die pH. Je titreert idd met natronloog, OH- dus, mr die OH- reageert met dat waterstoftartraat en H3O+-ionen, dus dan wordt de oplossing idd basischer, mr toch niet hoger dan pH=7? Want de zuurdeeltjes worden H2O, dus uiteindelijk blijft alleen H2O over en die tartraatdeeltjes enzow, dus hoe kan de pH dan hoger dan 7 zijn? of denk ik hierin gewoon verkeerd? (ws wel)

DrQuico: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 maart 2005 - 21:37

Wanneer alle waterstoftartraat heeft gereageerd met OH- tot tartraat en je voegt meer NaOH toe dan blijft de pH stijgen. Er is dan immers OH- in oplossing.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 15 maart 2005 - 21:53

Die pH is eigenlijk hetzelfde als je KHT: [H+][OH-] = k [H2O], waarbij men de laatste term vaak met k vermenigvuldigt, dan hou je 10-14 over. Dit is dus eigenlijk een soort oplosbaarheidsprodukt van H+OH-. Je kunt in beide richtingen de oplosbaarheid van deze stof verlagen door een zuur of een base toe te voegen.....

ChaosGirlie

ChaosGirlie

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 maart 2005 - 22:50

mm..... waarschijnlijk zie ik wat over het hoofd ofzow, mr ik bedoel: als je aan het titreren bent met dat natronloog, en al het KHT heeft gereageerd met OH-, dan is de pH toch 7? er is dan tenslotte alleen H2O ?
Als er daarna OH- bijkomt, OK dan gaat de pH omhoog, mr als je dan dus je titratie pas stop bij pH=8,2 (als dat FFT rose wordt), is je waarde toegevoegd natronloog toch veel hoger dan je waarde gereageerd (en dus opgelost) KHT??

vaag...

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 16 maart 2005 - 23:12

Ik kan me voorstellen dat je denkt dat als je de titratie precies hebt volbracht. Toch is dat niet wat er gebeurt!

Stel je voor we hebben een zwak zuur HB, met als geconjugeerde zwakke base B-. Als we een oplossing maken van HB, en die dan "precies" neutraliseren met evenveel NaOH, houden we een oplossing over van Na+ en B-. Maar: B- is een base! Dat wil zeggen dat af-en-toe een B- een H+ van een naburig watermolecuul afsnoept, en OH- achterlaat. Hoe vaak dit gebeurt hangt af van de Kb van B-. Netto effect is dat de "geneutraliseerde" oplossing vaak behoorlijk basisch is.

Alleen als je een sterk zuur neutraliseert met een sterke base hou je een zoutoplossing over die geen basen of zuren meer bevat. Daarvan is de pH=7. Maar dan moet je wel verduveld nauwkeurig titreren, hoor! Als je 0.01ml van een 0.1M natronloogoplossing teveel toedruppelt aan 100ml oplossing, dan zit je al aan een pH van 9....

ChaosGirlie

ChaosGirlie

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 maart 2005 - 20:34

Oww okeej jah ik snap um. Super dankjewel! :)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures