messing en chroomlaag onderscheiden

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 10

messing en chroomlaag onderscheiden

Hoi iedereen,

Ik weet niet of ik mijn vraag in het juiste vak heb gezet, ik hoop alleszins wel op goeie reacties! :D Hier komt het:

Om zo duidelijk mogelijk _ op een doorgezaagd en gepolierd onderdeel _ een onderscheid te maken tussen wat uit messing (CuZn4OPb2) bestaat en waar de chroomlaag (nikkellaag + chroomlaag) start, zijn we op zoek naar een reagens (kleuring of dergelijke) dat slechts op 1 van beide (of messing, of chroom) gaat inwerken. Onze voorkeur gaat uit naar het kleuren van de messing, daar het onze bedoeling is de laagdikte (microscopisch) te kunnen bepalen (in µm).

Heeft iemand ervaring hiermee of een idee in welke richting we moeten zoeken.

Daar dit mogelijk een oefening is die we nooit of zelden nog zullen moeten doen is een investering in een laagdiktemeter of dergelijke niet aan de orde.

Alvast bedankt,

Nale.

Jorim: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: messing en chroomlaag onderscheiden

Is het niet gemakkelijker om de meting van de laagdikte uit te besteden aan een ander bedrijf of aan een universiteit welke in het bezit zijn van de geschikte apparatuur? Dat lijkt me nauwkeurigere resultaten te geven dan wanneer je zelf wat probeert.

Berichten: 10

Re: messing en chroomlaag onderscheiden

Het is niet de bedoeling dit uit te besteden, daar wij voor onszelf willen uitmaken of we - wanneer we willen - een dikte van een chroomlaag kunnen controleren.

Het chromeren (nikkel + chroom) zelf besteden we uit en dient een bepaalde afgesproken laagdikte te hebben.

Wanneer deze laagdikte niet in orde is kan dit bijvoorbeeld in schroefdraden problemen geven. Echter is het enkel met zekerheid te bepalen of zo een probleem een gevolg is van de dikte van de chroomlaag als we die indien nodig ook kunnen controleren. :)

Indien we de meting uitbesteden en de nikkel/chroom-laag uiteindelijk niet te dik blijkt is dit sowieso een verloren kost geweest. We hebben een elektronen-microscoop (REM) maar deze geeft geen duidelijk onderscheid tussen de lagen, daarom de vraag van hierboven.

Groetjes

Nale

Gebruikersavatar
Berichten: 204

Re: messing en chroomlaag onderscheiden

Misschien vind je hier : http://www.gwponline.de/suche_leistungsverzeichnis.php4

onder nummer 6 wat je nodig hebt.

Ik heb met google gezocht met als trefwoord schliffe.

succes, :)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: messing en chroomlaag onderscheiden

opajuup schreef: Misschien vind je hier : http://www.gwponline.de/suche_leistungsverzeichnis.php4

onder nummer 6 wat je nodig hebt.

Ik heb met google gezocht met als trefwoord schliffe.
Zo'n PHP link ziet er niet hetzelfde uit als je er op een andere manier binnenkomt. Ik zie alleen een soort zoekmachine, maar geen resultaten. Wat is de naam van het artikeltje daar waar we naar op zoek zijn? Ik heb natuurlijk geprobeerd om "schliffe" op de locale zoekmachine in te tikken, maar misschien krijg ik de oplossing in een andere volgorde?

Gebruikersavatar
Berichten: 204

Re: messing en chroomlaag onderscheiden

Ben er niet echt handig mee, maar we moeten zoeken naar schliffe en dan verder naar het etsen van het koper.

Mogelijk gaat het met een oplossing van 10% IJzer(III)Chloride.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: messing en chroomlaag onderscheiden

Op deze manier ?? Met google gezocht op "schliffe kupfer site:gwponline.de"...

Berichten: 311

Re: messing en chroomlaag onderscheiden

In de literatuur kom ik weleens 'dezincification' tegen, oftewel het oplossen van Zn uit het materiaal in een oplossing van sulfaat-, koper(II)- en chloorionen, aangezuurd met zwavelzuur tot pH 2.

Bijvoorbeeld: Na2SO4 + NaCl of CuSO4 + Na2SO4.

Het is mij niet duidelijk of dit een kleurverandering veroorzaakt.

Reageer