Cobaltchloride en Aluminiumchloride

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 20

Cobaltchloride en Aluminiumchloride

Zou iemand mij kunnen helpen met de volgende reactie vergeleiking.

Cobaltchloride(s) + Aluminiumchloride(s)---->( na verwarmen)?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Cobaltchloride en Aluminiumchloride

Dit is de synthese van kobaltblauw, na 5 seconden gevonden via google

Berichten: 20

Re: Cobaltchloride en Aluminiumchloride

Oke bedankt

Berichten: 20

Re: Cobaltchloride en Aluminiumchloride

Ik weet nu wel dat het een synthese is maar ik weet nog steeds niet hoe ik die reactievergeleiking kan maken?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Cobaltchloride en Aluminiumchloride

Ik weet nu wel dat het een synthese is maar ik weet nog steeds niet hoe ik die reactievergeleiking kan maken?
Wat is de formule van het product? Vul dat in op de stippeltjes van je vergelijking, en maak de vergelijking dan kloppend door de juiste vermenigvuldigingsfactoren. Probeer het eens, dan krijg je nog wat feedback.

Berichten: 20

Re: Cobaltchloride en Aluminiumchloride

Ik kom niet verder dan dit, ik weet niet precies wat de producten zijn? ;) Er moet ook ergen Cl (gas) vrijkomen? en wat gebeurd er met die . 6H2O.?

AlCl3 + CoCl2 • 6H2O --> Cobalt(II) oxide-aluminum oxide (CoOAl2O3 ?? :) ) + cl2(g)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Cobaltchloride en Aluminiumchloride

Het produkt is kobaltblauw. Ik gaf al eerder een referentie naar een website, daarop staat dat kobaltblauw CoO . Al2O3 is.

Dan hebben we voor de reactievergelijking:

CoCl2.6H2O + 2 AlCl3 + ? ----> CoO . Al2O3 + xCl2 + yH2O + ?

Nu weet ik het ook niet meer: als ik lees "verhitten in een reageerbuis" dan lijkt het me alsof er geen zuurstof uit de lucht met de stoffen wordt gemengd. Dan lijkt het er dus op alsof de zuurstof uit het kristalwater wordt gebruikt; dat zou kunnen als er HCl gas wordt gevormd. Aan de andere kant vind ik het raar dat het kristalwater niet zou verdampen: cobaltchloride anhydraat bestaat ook, het heeft een andere kleur dan het hexahydraat. Als het kristalwater ontsnapt voor de reactie begint, moet het zuurstof uit de lucht zijn die meereageert, en komt er inderdaad chloorgas vrij.

Voor mij blijven er dus ook vragen over....

Berichten: 20

Re: Cobaltchloride en Aluminiumchloride

In ieder geval Hartstikke bedankt, hier komen we tenminste wat verder mee ;)

Als er iemand nog aanwijzingen heeft zijn ze altijd welkom.

Groeten Johan

Reageer