[scheikunde] Chemie; toekomst en verleden...

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[scheikunde] Chemie; toekomst en verleden...

Beste,

Ik kreeg vandaag een taak met de titel "Nut van Chemie". Ik moet in minimum 3 bladzijden enkele positieve en negatieve eigenschappen in de spotlight zetten. Enkele voorbeelden:

-positief: verliefdheid, GGO's, Geneesmiddelen,...

-negatief: chemische wapens,...

Maar ik zou er nog veel meer nodig hebben, een beetje verdere uitleg is altijd welkom, maar is niet noodzakelijk, het is immers mijn taak om die begrippen wat beter te verklaren...

Alvast bedankt,

Thomas

Lootsen Buffalo

Gebruikersavatar
Berichten: 851

Re: [scheikunde] Chemie; toekomst en verleden...

Negatief: Vervuiling, broeikas-effect (niet helemaal zeker)

Positief: Auto's zuiniger door lichtere carrosserie, besparing natuurlijke materialen door fabricaten

Zoiets?

Als ik er meer heb zal ik ze erbij zetten :)
Jurn [WSF - Technicus]



It is better to be silent and be thought a fool, than to speak and remove all doubt -- Abraham Lincoln

Duct tape is like the force. It has a light side, a dark side, and it holds the universe together.... - Carl Zwanzig

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Chemie; toekomst en verleden...

Positief: ontwikkeling van polymeren, katalysatoren voor reinigen van fabrieksafvalgassen, autokatalysatoren, ontwikkeling van kleurstoffen voor CD-R/RW en DVD+/-R(W), begrip van de werking van medicijnen, ontwikkeling van synthetische medicijnen, chemische processen in de chipindustrie. Eigenlijk is het eenvoudig: kijk om je heen, bijna alles wat je ziet wordt in samenwerking met chemie of door chemie gemaakt.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Chemie; toekomst en verleden...

jurn schreef: Negatief: Vervuiling, broeikas-effect (niet helemaal zeker)
Ik zou de chemie daar positief inzetten.... Zonder veel chemisch besef kun je wel ruwe olie verbranden, en daar is vervuiling en broeikaseffect het gevolg van. Maar door de chemie kunnen we de olie ontzwavelen, en kunnen we de koolzuur in de toekomst misschien opslaan in plaats van ze te laten ontsnappen. Bovendien kunnen we dankzij de chemie de brandstof optimaliseren voor elk doel.

Berichten: 2

Re: [scheikunde] Chemie; toekomst en verleden...

Thanks

:)

Gebruikersavatar
Berichten: 851

Re: [scheikunde] Chemie; toekomst en verleden...

rwwh schreef:
jurn schreef: Negatief: Vervuiling, broeikas-effect (niet helemaal zeker)
Ik zou de chemie daar positief inzetten.... Zonder veel chemisch besef kun je wel ruwe olie verbranden, en daar is vervuiling en broeikaseffect het gevolg van. Maar door de chemie kunnen we de olie ontzwavelen, en kunnen we de koolzuur in de toekomst misschien opslaan in plaats van ze te laten ontsnappen. Bovendien kunnen we dankzij de chemie de brandstof optimaliseren voor elk doel.
Hier heb je compleet gelijk in, maar door de chemie zijn we deze stoffen wel gaan gebruiken
Jurn [WSF - Technicus]



It is better to be silent and be thought a fool, than to speak and remove all doubt -- Abraham Lincoln

Duct tape is like the force. It has a light side, a dark side, and it holds the universe together.... - Carl Zwanzig

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Chemie; toekomst en verleden...

Hier heb je compleet gelijk in, maar door de chemie zijn we deze stoffen wel gaan gebruiken
Dat is wel erg indirect, hoor! ;) De chemische industrie is niet direct de drijfveer voor de winning van fossiele energiebronnen! Ik geef toe dat er een heleboel chemie zit in de produktie van automobielen, maar de drijvende kracht achter hun gebruik is de transportbehoefte, en niet de chemische industrie. Behalve natuurlijk als je 's morgens met je auto naar het lab gaat, want dan wordt die transportbehoefte weer door de chemische industrie geïnspireerd.. :)

Gebruikersavatar
Berichten: 9

Re: [scheikunde] Chemie; toekomst en verleden...

En (dom :) ) meisje denkt...

Heeft de chemie eigenlijk positieve kanten? Doordat ze het ene oplossen, komt er weer een ander probleem (bvb: bijwerkingen van geneesmiddelen --> en dat is nog maar 1 voorbeeld!). Ik wil geen ruzie ofzo, maar volgens mij is wetenschap niet echt positief, omdat er nooit een volledig sluitende oplossing gevonden wordt. Dat is natuurlijk naar mijn bescheiden mening!
Master of Doom by Doom mastered....

Berichten: 1.122

Re: [scheikunde] Chemie; toekomst en verleden...

tja zo kan je het natuurlijk ook zien.

De chemische industrie droeg bij aan de ontwikkeling van de auto --> negatief gevolg is dan weer de vervuiling --> vervolgens draagt de chemie weer bij aan het opschonen/ontzwavelen van de uitlaatgassen.

De ontwikkeling van medicijnen heeft natuurlijk heel erg veel koppeling met de chemie, maar als negatieve kant komen daar ook, wat jij zegt, de bijwerkingen bij. De balans slaat natuurlijk wel heel erg uit naar al het positieve die de medicijnen teweeg brengen.

Je kan naturulijk bij elke chemische ontwikkeling kijken naar de negatieve gevolgen die de ontwikkeling met zich mee brengt maar dat staat vaak in géén verhouding tot de positieve kant van de ontwikkelingen.

Grtz Bas

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Chemie; toekomst en verleden...

Jij hebt thuis zeker ook geen elektriciteit, omdat bij het opwekken van elektriciteit kooldioxide vrij komt? En je slikt ook geen pijnstillers, want ook die kennen mogelijk negatieve bijwerkingen?

Je moet altijd een afweging maken van positieve en negatieve effecten. Dankzij de wetenschap hebben we een heleboel leefbaarheid gecreeerd op aarde. Dankzij de wetenschap gaan in Nederland niet meer meer dan 5% van alle kinderen in hun eerste levensjaar dood. Natuurlijk zijn er ook nare neveneffecten van sommige technologie, en het is heel verstandig om zelf een goede afweging te maken van voor- en nadelen voordat je een produkt van de huidige economie gebruikt. Maar die afweging is niet compleet als je alles wat ook nadelen heeft meteen verwerpt.

En dan nog: Wetenschap op zich heeft geen nadelen, het zijn de toepassingen die soms niet ideaal zijn. Weten hoe iets werkt is altijd alleen positief. Daar kun je het alleen beter mee maken.

Berichten: 243

Re: [scheikunde] Chemie; toekomst en verleden...

AnnickZ schreef: En (dom  :) ) meisje denkt...

Heeft de chemie eigenlijk positieve kanten? Doordat ze het ene oplossen, komt er weer een ander probleem (bvb: bijwerkingen van geneesmiddelen --> en dat is nog maar 1 voorbeeld!). Ik wil geen ruzie ofzo, maar volgens mij is wetenschap niet echt positief, omdat er nooit een volledig sluitende oplossing gevonden wordt. Dat is natuurlijk naar mijn bescheiden mening!
Iedereen mag een mening hebben, AnnickZ. ;)

De discussie of chemie (en wetenschap in het algemeen) al dan niet meer goede dan slechte dingen brengt is natuurlijk al eeuwenoud, en het feit dat je hierover nadenkt geeft wat mij betreft aan dat je niet zo dom als je zelf beweert.

Chemie is een natuurwetenschap, en is eigenlijk ontstaan vanuit de idee dat aan de hand van proeven men steeds meer te weten komt over hoe de natuur in elkaar steekt, en welke processen daarbij van invloed zijn.

Waar we het nu over hebben zijn de toepassingen van chemie. Het betreft dus niet nieuwe ontdekkingen, maar het toepassen van al datgene wat in de chemie bekend is. En dat is het probleem vaak, nog lang niet alles is bekend. Het voorbeeld dat jij aandraagt, de bijwerkingen van medicijnen, zou je ook kunnen zien als een gevolg daarvan; uit de chemische wetenschap is gebleken dat een stof een bepaalde ziekte (o.i.d) kan genezen, maar in de praktijk blijkt ze ook nog andere processen te initieren.

Hetzelfde zou je kunnen zeggen over het verbranden van benzine in motoren van auto's en dergelijke : een prachtige manier van energie opwekken, die van harte werd gepropageerd. Nu weten we inmiddels dat bij het gebruik van benzine broeikasgassen vrijkomen, maar doordat de benzinemotor nu wereldwijd is toegepast, en de wereldeconomie voor een groot deel leunt op de olie-productie, is het te laat om dit 1-2-3 terug te draaien. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat de 'chemie' als zodanig verantwoordelijk gehouden kan worden voor het broeikaseffect.

De reden dat er, zoals jij zegt, "nooit een sluitende oplossing gevonden wordt", moet je volgens mij dan ook niet direct in de chemische wetenschap zoeken, danwel in het onverantwoord (en vaak te snel) toepassen van chemische kennis op de ontwikkeling van nieuwe methoden en producten, zeker wanneer lange termijn effecten niet bekend zijn.

Maar dat is naar mijn bescheiden mening.

edit : oeioei, dat gaat hard hier...

Gebruikersavatar
Berichten: 9

Re: [scheikunde] Chemie; toekomst en verleden...

Wat heeft verliefdheid eigenlijk met chemie te maken? Ik weet wel dat ze soreken over 'elektriciteit' en 'chemie' tussen 2 mensen... maar euhm, :D dat is toch niet wetenschappelijk?? ;)
Master of Doom by Doom mastered....

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: [scheikunde] Chemie; toekomst en verleden...

Wat heeft verliefdheid eigenlijk met chemie te maken? Ik weet wel dat ze soreken over 'elektriciteit' en 'chemie' tussen 2 mensen... maar euhm, :D dat is toch niet wetenschappelijk?? ;)
Verliefdheid betekend een hoge dosis phenylethylamine (een neurotransmitter) in je hersenen, ook wordt er oxytocine geproduceert (zorgt voor het vlinders gevoel) en de feromonen die je 'ruikt' reageren ook met de 'geursensors' in je neus.

Niks is zo verschrikkelijk chemisch als verliefd zijn/worden. Wat er allemaal precies gebeurt is dan ook niet bekend! (meer info)

Berichten: 16

Re: [scheikunde] Chemie; toekomst en verleden...

ik zou zeker eens een kijkje nemen op het volgende adres:

Fedichem-publications.

Hier staan een heleboel chemie-gerelateerde toepassingen uit onze dagdagelijkse, maar ook voor ons minder bekende omgevingen.

Reageer