Polymerisatie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 13

Polymerisatie

Hallo Allemaal....

Kan iemand mij misschien helpen bij het volgende...:

Ik zoek informatie over :

- Emulsies

- (poly)urethanen / urethaandispersies

- Hydrazine

Alvast Bedankt!!!!


Berichten: 4

Re: Polymerisatie

Ik neem aan dat je met emulsie op emulsiepolymerisatie doelt. Lees in dat geval eerst even het stukje van wikipedia door, dan weet je wat een emulsie is :)

Vervolgens, wat is emulsiepolymerisatie?

Het lijkt me handig om dit met een voorbeeld uit te leggen,

Stel, we we willen polysteren synthetiseren. Dit kan bijvoorbeeld gedaan worden met emulsiepolymerisatie. We mengen dan styreen en water met een beetje emulgator (bijvoorbeeld natrium dodecylsulfaat). In onze emulsie bevinden zich nu monomeerdruppels (vrij grote druppels monomeer), micellen (bolletjes van de emulgatormoleculen) en micellen waarin een klein beetje monomeer is gevangen (gevulde micellen).

Voegen we nu een in water oplosbare initiator toe (bijvoorbeeld K2S2O8) dan kan deze de polymerisatie in een gevulde micell starten. Vanaf dit moment noemen we de micell een latexdeeltje. Tijdens de hierop volgende polymerisatie wordt het monomeer (styreen) in het latexdeeltje verbruikt, de polymerisatie gaat echter door omdat er monomeer via de waterfase naar het latexdeeltje gaat.

Emulsiepolymerisaties werken vrij goed omdat je polymeer als latex goed verwerkbaar blijft, de ketens worden vrij lang omdat 2 ketenuiteinden elkaar bijna nooit tegen zullen komen en ze zijn goed te beinvloeden, de reactiesnelheid en de ketenlengte kunnen makkelijk bepaald worden door meer emulgator of initiator toe te voegen.

De emulsiepolymerisatie volgt dus een radicaalmechanisme (additiepolymerisatie) maar heeft door speciale omstandigheden vaak langere ketens en een betere opbrengst.

Afbeelding

Reageer