Springen naar inhoud

[scheikunde] Anionische zepen

• Log in om te kunnen reageren

Tess_CF

Tess_CF

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 maart 2005 - 17:37

Hoi!

Ik kreeg deze week een taak voor chemie maar na enig opzoekwerk is het antwoord mij nog steeds niet duidelijk. De vraag luidt: ' Wat zijn anionische zepen ?'
Ik heb begrepen dat het iets te maken heeft met het feit dat het negatief geladen deeltjes zijn maar ik begrijp niet wat het precies inhoudt en hoe het verschil tussen de zepen in elkaar zit.
Probeer alsjeblieft niet te veel moeilijke chemische termen te gebruiken want ik vrees dat ik er dan niet veel van zal snappen :)

Groetjes!
Tess x

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 20 maart 2005 - 18:11

Dat "anionische" heb je verklaard. Rest je nog om te vertellen wat een "zeep" is.

Tess_CF

Tess_CF

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 maart 2005 - 19:27

Maar wat onderscheid de anionische zepen dan van de andere zepen qua werking ? Wat heeft het feit dat het een negatief deeltje is met de werking van de zeep te maken ?

Veranderd door Tess, 22 maart 2005 - 19:27

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 22 maart 2005 - 21:13

Andere zepen zijn niet-ionogene zepen? Ik moet zeggen dat ik van de toepassingen geen kaas gegeten heb, maar een "zeep" is voor mij een verbinding met een polair en een apolair deel. Zo'n stof kan worden gebruikt om een emulsie te stabiliseren. Het polaire deel kan ionogeen of niet ionogeen zijn, dat heeft natuurlijk implicaties voor de aanwezigheid van een tegenion ergens, maar of dat andere gevolgen heeft.... dat laat ik aan andere forumleden over.

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 22 maart 2005 - 23:41

Wat heeft het feit dat het een negatief deeltje is met de werking van de zeep te maken ?

Zoals rwwh al schreef heeft zeep een polair deel en een apolaire staart.

Het anion (negatieve deel) is het polaire deel van zeep. Anionen, maar ook kationen en andere polaire groepen, 'houden' erg van water. Denk hierbij aan het gemak waarmee verschillende zouten (kationen en anionen) in water oplossen.

De apolaire staart houdt niet zo van water, maar wel van vetten.

Wanneer een vet deeltje in aanraking komt met een zeepoplossing dan zullen de apolaire staarten van zeep aan het vetdeeltje plakken en de polaire delen (in jou geval de anionen) naar buiten (water) gericht staan. Hierdoor kan het vetdeeltje in water 'opgelost' worden.

Kijk ook eens op Wikipedia

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures