Springen naar inhoud

tabaksloog

• Log in om te kunnen reageren

meller

meller

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 maart 2005 - 18:38

wie kan iets meer vertellen over tabaksloog ?
bij voorbaat dank.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 20 maart 2005 - 18:39

Stel gewoon een vraag, misschien dat je dan antwoord krijgt. "Vertel iets over" is voor het forum echt te algemeen.

Jurn

Jurn

• >250 berichten
  • 851 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 maart 2005 - 19:12

Google geprobeerd???

Tabaksloog: vloeistof die door tabak-uitloogen verkregen wordt.

En het forum kent ook een zoeken knop: Kijk maar

Dit is op het moment het enige dat ik kan geven, want de vraag is inderdaad niet echt duidelijk

Veranderd door jurn, 20 maart 2005 - 19:12

Jurn [WSF - Technicus]

It is better to be silent and be thought a fool, than to speak and remove all doubt -- Abraham Lincoln
Duct tape is like the force. It has a light side, a dark side, and it holds the universe together.... - Carl Zwanzig

JanMeut

JanMeut

• >1k berichten
  • 2116 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 maart 2005 - 22:57

Tabaksloog is in feite "thee" van tabaksblad gezet. Zeer giftig door het hoge gehalte nicotine. Het werdt vroeger wel gebruikt als insecticide.
β-Damascenon en maneschijn

Echtepino

Echtepino

• >250 berichten
  • 794 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 maart 2005 - 14:01

Een van de eerste practica HTS-Chemie was de extractie van stoffen uit tabak.
De eerste stap is het ontsluiten van de werkzame stoffen uit die plantaardige slierten.
Dat doe je dus door roeren met natronloogoplossing; dat maakt alle celwanden kapot zodat je een hele donkerbruine oplossing krijgt waar je door schudden en scheiden met ether de fijne stofjes uit kunt halen.

jack de keyzer

jack de keyzer

• >250 berichten
  • 251 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 maart 2005 - 15:35

kan je mij de receptuur even mailen Pino ??? Lijkt me een interessant onderwerp voor een practicum (post het eventueel bij topic demoproeven)

gouden tip : gebruik zeker een veiligheidsbril, heb ooit een spatje van een - gelukking behoorlijk neutraal - tabaksafkooksel in m'n oog gehad, en geloof me, daar ben je ff ongelukking mee :)

Echtepino

Echtepino

• >250 berichten
  • 794 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 maart 2005 - 11:30

kan je mij de receptuur even mailen Pino ??? Lijkt me een interessant onderwerp voor een practicum (post het eventueel bij topic demoproeven)

gouden tip : gebruik zeker een veiligheidsbril, heb ooit een spatje van een - gelukking behoorlijk neutraal - tabaksafkooksel in m'n oog gehad, en geloof me, daar ben je ff ongelukking mee :)

Heel simpel, roer in een bekerglas de halve inhoud van een pakje shag met water en een handjevol NaOH korrels.
De bruine vloeistof een √ā¬Ĺuurtje roeren.
In een scheitrechter schudden met ether.
De ether verdampen in een rotatieverdamper.
Je houdt dan een lichtgele olieachtige vloeistof over die je dan kunt (vacuum)destilleren

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures