verband tussen oppervalkte en hoeveelheid

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 3

verband tussen oppervalkte en hoeveelheid

yo, ik ben nu bezig met een PO over gaschromatografie, ik zit met een vraag, waarschijnlijk al wel meer gesteld, maar ik heb nu zon half uur gegoogeld en heb et nog niet gevonden :)

de vraag is:

Wat is het verband tussen de oppervlake van de piek en de hoeveelheid stof bij de GC?

ik weet dat het geen evenredig verband is aangezien ik ook al wat proeven heb uitgevoerd met de GC, misschien is dit wel een hele domme vraag, maar als iemand zo vriendelijk zou willen zijn het te beantwoorden zou ik die persoon zeer erkentelijk zijn ;)

Berichten: 3

Re: verband tussen oppervalkte en hoeveelheid

mmm, of is het misschien wel evenredig maar zouden een deel van mn metingen onjuist kunnen zijn door achtergebleven reststoffen?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: verband tussen oppervalkte en hoeveelheid

Bij het maken van detectoren voor GC probeert men wel lineariteit te krijgen hoor! Oppervlak is recht evenredig met de hoeveelheid. Je hoeft alleen maar een standaard te draaien en hop!

Berichten: 2.399

Re: verband tussen oppervalkte en hoeveelheid

Je moet een calibratie curve maken doormiddel van standaarden. De verkregen functie beschrijft relatie tussen piek oppervlak en concentratie. Welk type detector heb je gebruikt? De meeste detectoren bezitten in iedergeval een concentratie gebied waarbinnen ze linear te noemen zijn. Het is verstandig hier binnen te blijven.

GC detectoren zijn niet altijd linear, maar dit is wel een streven zoals rwwh zegt. Wanneer het echt mis kan gaan is als je meerdere verschillende componenten wilt gaan bepalen, en je gebruikt dan een detector die bijvoorbeeld gevoeliger is voor de ene component en veel minder voor de andere. Om dit op te lossen worden er dan responsfactoren ingevoerd.

Leon

Berichten: 3

Re: verband tussen oppervalkte en hoeveelheid

mm, ik heb nog wat meer getest, en inderdaad had rwwh gelijk, de oppervlake loopt evenredig met de hoeveelheid stof. Aangezien ik met meerde stofen omstebeurt heb getest kklopten de resultaten niet meer door de aanwezigheid van reststoffen van vorige proeven, hety spijt me dat ik jullie lastig viel met zon domme vraag, maar iig hielp wat rwwh wel !! bedankt :)

Reageer