CZV bepaling

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 9

CZV bepaling

Hallo,

Bij een CZV(chemisch zuurstofverbruik) bepaling, moet het Cl- ion worden verwijderd, mijn vraag: waarom en hoe?

Berichten: 2.399

Re: CZV bepaling

Hoe wil je dit gaan bepalen? Ik kan me zo indenken dat het Chloor ion interfereerd.

Berichten: 9

Re: CZV bepaling

Hoe wou ik dat bepalen?

Door HgSO4 toe te voegen en zo de aanwezige Cl- te binden, maar waarom moet het chloor eruit?? misschien een domme vraag, maar wat is interferentie nog maar??

Berichten: 2.399

Re: CZV bepaling

Ik bedoel welke bepaling wil je gaan doen om achter je CZV te komen? Het chloor ion zal je bepaling hinderen, anders hoefde je het er niet uit te halen. Maar als je niet verteld wat voor bepaling je doet, kan ik je niet vertellen waarom niet natuurlijk :) .

Berichten: 9

Re: CZV bepaling

Dat is een goeie vraag, dat weet ik ook zo niet, dus citeer ik maar effe.

Men brengt 70,0 mL van het watermonster in een rondbodemkolf en voegt 1,0 gram Kwiksulfaat toe om eventueel aanwezige chloride ionen te binden.

Vervolgens wordt bij de inhoud van de kolf 30,0 mL van een oxiderend mengsel gedaan. Dit mengsel bestaat uit 0,0500 M Kaliumdichromaat, voldoende zwavelzuur en een klein beetje zilversulfaat, dat als katalysator dienst doet. Men laat de inhoud enige uren koken aan een terugvloeikoeler.

Na afkoeling wordt getriteerd met een oplossing die 0,500 mol.dm-3 Fe(II) ionen bevat. Het eindpunt van deze redoxtitratie wordt visueel vastgesteld met behulp van een indicator (ferroïne). Er blijkt 14,8 mL Fe(II) - oplossing nodig te zijn.

Ik hoop dat je hieruit kunt bepalen welke CZV bepaling dit is.

Berichten: 30

Re: CZV bepaling

Ik ga er maar even vanuit dat je het NEN-voorschrift gebruikt...

Het chloride stoort je meting inderdaad, je kan het binden met kwik(II)sulfaat. Dit is ook de methode zoals deze wordt voorgeschreven door NEN en ISO.

Kwik is natuurlijk erg giftig maar er bestaan tegenwoordig testen die zonder kwik werken, moet je maar even google gebruiken als je die zoekt. Vooral Dr. Lange doet veel in dat soort dingen.

Berichten: 30

Re: CZV bepaling

Robbieie schreef: Dat is een goeie vraag, dat weet ik ook zo niet, dus citeer ik maar effe.

Men brengt 70,0 mL van het watermonster in een rondbodemkolf en voegt 1,0 gram Kwiksulfaat toe om eventueel aanwezige chloride ionen te binden.

Vervolgens wordt bij de inhoud van de kolf 30,0 mL van een oxiderend mengsel gedaan. Dit mengsel bestaat uit 0,0500 M Kaliumdichromaat, voldoende zwavelzuur en een klein beetje zilversulfaat, dat als katalysator dienst doet. Men laat de inhoud enige uren koken aan een terugvloeikoeler.

Na afkoeling wordt getriteerd met een oplossing die 0,500 mol.dm-3 Fe(II) ionen bevat. Het eindpunt van deze redoxtitratie wordt visueel vastgesteld met behulp van een indicator (ferroïne). Er blijkt 14,8 mL Fe(II) - oplossing nodig te zijn.

Ik hoop dat je hieruit kunt bepalen welke CZV bepaling dit is.
Dit is inderdaad het NEN-voorschrift. Snap je vraag ook niet helemaal, je vraagt waarom je het toe moet voegen, dat staat er bij.... Of bedoel je de vraag anders?

Berichten: 2.399

Re: CZV bepaling

Ok je zilver ionen slaan neer met je chloride ionen. Je zou dus ook meer zilversulfaat kunnen toevoegen, maar dit is veel duurder dan kwiksulfaat. Volgens mij is dat de reden :)

Berichten: 30

Re: CZV bepaling

Ok je zilver ionen slaan neer met je chloride ionen. Je zou dus ook meer zilversulfaat kunnen toevoegen, maar dit is veel duurder dan kwiksulfaat. Volgens mij is dat de reden :)
Lijkt me niet...

Er staat al bij dat zilversulfaat wordt toegevoegd als katalysator. Een neerslag lijkt me niet handig bij een visuele titratie. Maar theoretisch kan het waarschijnlijk wel.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: CZV bepaling

Wanneer je kaliumdichromaat toevoegt en je oplossing bevat nog chloride-ionen, dan zullen deze tot chloorgas geoxideerd worden. Dit beinvloed de waarde die je meet.

Berichten: 2.399

Re: CZV bepaling

Napoleon1981 schreef: Ok je zilver ionen slaan neer met je chloride ionen. Je zou dus ook meer zilversulfaat kunnen toevoegen, maar dit is veel duurder dan kwiksulfaat. Volgens mij is dat de reden :)
Lijkt me niet...

Er staat al bij dat zilversulfaat wordt toegevoegd als katalysator. Een neerslag lijkt me niet handig bij een visuele titratie. Maar theoretisch kan het waarschijnlijk wel.
Wat is je punt? Hij vraagt waarom de choride ionen weggevangen moeten worden.

2 redenen dus....

1. je zilversulfaat slaat meteen weer neer in de aanwezigheid van chloride ionen, dat wil je dus niet en daarom sla je ze eerst neer met een overmaat kwiksulfaat.

2. Ontstaan van chloorgas

Berichten: 30

Re: CZV bepaling

Roy1980 schreef:
Napoleon1981 schreef: Ok je zilver ionen slaan neer met je chloride ionen. Je zou dus ook meer zilversulfaat kunnen toevoegen, maar dit is veel duurder dan kwiksulfaat. Volgens mij is dat de reden :)
Lijkt me niet...

Er staat al bij dat zilversulfaat wordt toegevoegd als katalysator. Een neerslag lijkt me niet handig bij een visuele titratie. Maar theoretisch kan het waarschijnlijk wel.
Wat is je punt? Hij vraagt waarom de choride ionen weggevangen moeten worden.

2 redenen dus....

1. je zilversulfaat slaat meteen weer neer in de aanwezigheid van chloride ionen, dat wil je dus niet en daarom sla je ze eerst neer met een overmaat kwiksulfaat.

2. Ontstaan van chloorgas
Jij zegt dat je ook gewoon meer zilversulfaat kan toevoegen om alle chloride ionen weg te vangen. Dat kan maar dan krijg je een neerslag. Met kwikchloride krijg je juist geen neerslag (in tegenstelling tot wat jij beweert ;) ). En met een visuele titratie is een neerslag niet handig... Dat was mijn punt.

Waarom ze weggevangen moeten worden is om de reden die DrQuico en jij als 2e reden geeft...

Berichten: 2.399

Re: CZV bepaling

Je hebt gelijk. Ik had gister beter mijn mond kunnen houden geloof ik :)

Reageer