zelfreinigend vermogen van water

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 3

zelfreinigend vermogen van water

Hallo, ik heb stage in het 5de leerjaar (groep 7) en moet een les geven over het zuiveringstation.

Nu, om het zelfreinigend vermogen van water aan te tonen heb ik volgende proef gevonden:
PROEF 18: HET ZELFREINIGEND VERMOGEN VAN WATER

Materiaal:

- 5 potten met deksel- magere melk- rivierwater- leidingwater- 5 etiketten en pen- vulpeninkt of ecoline- gekookt rivierwater- gekookt leidingwater

Methode:

- Nummer de etiketten van 1 t/m 5 en plak ze op de potjes.

- Doe in pot 1 en 2 rivierwater.

- Doe in pot 3 gekookt rivierwater.

- Doe in pot 4 leidingwater.

- Doe in pot 5 gekookt leidingwater.

- Doe in elke pot 10 druppels melk en doe in pot 2 nog een extra scheut melk.

- Doe in elke pot 10 druppels inkt.

- Sluit de potten en zet ze op een lichte, koele plaats, niet in de zon.

- Bekijk na een week het resultaat en noteer je waarnemingen per pot: - Helderheid. - Geur en kleur. - Wat is er met de melk gebeurd? - Wat is er met de inkt gebeurd?

- Verklaar de verschillen tussen de potjes. Komen je waarnemingen overeen met je verwachting?
Het probleem is dat er geen oplossingen bij staan, en ik geen tijd heb om het einde van de proef af te wachten. (ik heb het hier uitgevoerd met vijverwater en na dag 2 is er nog weinig op te merken)

Weet iemand hier wat het resultaat zal zijn bij de verschillende potjes en wat we daar kunnen uit besluiten?

Stelt de melk de bacteriën in het water of het te verorberen afval voor?

Wat gebeurt er met de inkt? Na enige minuten was de inkt volledig verdwenen, nu komt ze blijkbaar terug, of beeld ik mij dat in?

Mijn kennis van chemie en biologie is ondermaats en ik weet er liever genoeg over, voor ik er les over geef...

alvast bedankt

Berichten: 3

Re: zelfreinigend vermogen van water

Niemand die het antwoord weet?

Berichten: 1.122

Re: zelfreinigend vermogen van water

Eerlijk gezegd zou ik het niet (zeker) weten..... :)

Ik denk dat de in het water aanwezige bacteriën inwerken op de melk/inkt en daarmee de oplossing ontkleuren. Door zowel een pot met gekookte als ongekookte leiding/rivierwater te gebruiken zou je dan laten zien dat in de potten met gekookt water geen of minder bacteriën meer zitten en dat in die oplossing dus niks gebeurt.

Grtz Bas

Berichten: 3

Re: zelfreinigend vermogen van water

merci, ik raak ook niet echt verder dan dat.

Wat gebeurt er trouwens met anaërobe bacteriën na het koken van water. Zijn die er toch, of zijn die dood?

Dit is mijn uiteindelijke verklaring die ik ga gebruiken in de les. Verbeteringen zijn welkom:

a. Vorige week hebben we 5 potjes gevuld met water, melk en inkt.

Potje 1: rivierwater met 10 druppels melk

Het water is helder geworden. Bovenaan ligt "een hoop blubber". Dit zijn de afgebroken stoffen. In de natuur kunnen de planten dit gebruiken om te groeien en verdwijnen ze uit het water. Het water stinkt doordat er geen zuurstof werd aan toegevoegd. (Er ontstaan anaërobe bacteriën die rottingsgeur veroorzaken). De inkt is bijna verdwenen.

Potje 2: rivierwater met veel melk

Er zitten nog veel witte en blauwe vlokken in het water. De melk en de inkt zijn dus niet verdwenen, ze zitten nog in het water. De pot stinkt verschrikkelijk. Zowel de rottingslucht als de zure melk dragen hun steentje bij. Door de grote hoeveelheid melk hebben de bacteriën snel alle zuurstof opgebruikt.

Potje 3: gekookt rivierwater met 10 druppels melk

Het water ziet er nog net hetzelfde uit als vorige week. Door het koken zijn de bacteriën bijna allemaal dood en is alle zuurstof uit het water. Het water kan een lichte rottingsgeur hebben door de anaërobe bacteriën die het kookproces overleefd hebben.

Potje 4: leidingwater met 10 druppels melk

Het water ziet er nog net hetzelfde uit als vorige week. Er zitten geen bacteriën in leidingwater, dus de melk kan niet verteerd worden.

Potje 5: gekookt leidingwater met 10 druppels melk

Het water ziet er nog net hetzelfde uit als vorige week. Er zitten geen bacteriën in leidingwater, dus de melk kan niet verteerd worden. Door het koken zit er ook geen zuurstof meer in het water, maar dat heeft geen bijkomend effect.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: zelfreinigend vermogen van water

Wat gebeurt er trouwens met anaërobe bacteriën na het koken van water. Zijn die er toch, of zijn die dood?
Alle bacteriën gaan dood als je gaat koken. dus verklaring van potje 3 komt niet echt overeen als alles goed gekookt is.

MvG Ron

Berichten: 142

Re: zelfreinigend vermogen van water

biochemiefreak schreef:

Alle bacteriën gaan dood als je gaat koken. dus verklaring van potje 3 komt niet echt overeen als alles goed gekookt is.
Kunnen sommige bacterien geen sporen vormen?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: zelfreinigend vermogen van water

Temperatuur Er zijn drie groepen te onderscheiden:

psychrofiele bacteriën met een temperatuurrange van 5° tot 30° Celsius. Deze bacteriën geven problemen bij opslag van voedsel in de koelkast omdat ze bij relatief lage temperaturen nog groeien.

mesofiele bacteriën groeien optimaal tussen 15° en 50° Celsius. De meeste bacteriën behoren tot deze groep en zo ook de meeste voor de mens pathogene bacteriën die een optimum temperatuur van 35° tot 40° Celsius hebben.

thermofiele bacteriën waarvan de optimum temperatuur tussen de 50 en 60° Celsius ligt. In hete bronnen worden bacteriën gevonden die kunnen groeien bij temperaturen tot 90°C.

bron
MVG Ron

Reageer