Springen naar inhoud

dynolite detector

• Log in om te kunnen reageren

jacqueline

jacqueline

• >25 berichten
  • 26 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 maart 2005 - 21:30

Hallo allemaal,

Ik ben Jacqueline. Ik zit in het vierde jaar van het mlo, richting analytische chemie.
Op dit moment loop ik een eindstage op een milieulaboratorium.

Ik werk met een LVI-LC-GCMS en ik wil de techniek beschrijven in mijn verslag. Ik heb deze techniek al grotendeels gehad op school, maar hoe een ms detector werkt weet niemand........ Ik heb gezocht op internet en curcusboeken bij mijn stagebedrijf doorgespeurd, maar ik kan helemaal niks over de detector vinden :)

Wij maken gebruik van een dynolite detector en ik zou graag willen weten hoe hij grofweg werkt met het liefst een schematische tekening om het te verduidelijken.

Alvast hartstikke bedankt!!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Napoleon1981

Napoleon1981

• >1k berichten
  • 2399 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 maart 2005 - 21:33

Zoek eens op massa spectroscopie, hier is MS de afkorting van. Op het forum staat trouwens ook het een en ander aan informatie. Wel raar dat niemand weet hoe zo`n detector werkt, lijkt me toch een vereiste als je er mee werkt :)

Veranderd door Napoleon1981, 21 maart 2005 - 21:34

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 21 maart 2005 - 21:37

Dynolite is een handelsmerk. Het handelt om een zogenaamde fotomultiplier buis. In zo'n buis zitten elektrodes die "dynode" worden genoemd. Hierover is op het internet wel meer te vinden, hoor, bijvoorbeeld hier.

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 21 maart 2005 - 21:38

Hoi Kwekkelien, welkom op Chemieforum.nl!

Ik heb even rondgezocht en begrijp dat de Dynolite detector een zogeheten photomultiplier tube (PMT) is. Dat betekent dat er een electrisch stroompje gaat lopen als de tube wordt geraakt door een foton, een lichtdeeltje. Waarschijnlijk gaat dat in deze detector gebeuren als er een ion uit de MS op de tube valt.

De eigenlijke MS is echter niet de Dynolite detector. Er moet nog een systeem in zitten om de ionen te selecteren aan de hand van hun m/z verhouding, bijvoorbeeld een quadrupool. Met alleen een PMT heb je nog geen massaspectrometer namelijk.

edit: rwwh was me voor...
edit2: vragen en antwoorden kruisen elkaar geloof ik :)

Veranderd door Beryllium, 21 maart 2005 - 21:40

You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

jacqueline

jacqueline

• >25 berichten
  • 26 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 maart 2005 - 21:39

tja dat vind ik ook, maar het vreemde is nog wel dat alles in een curcusboek wordt behandeld behalve de detector. Kan het niet aan de leverancier liggen?

Zelfs de leraren bij mij op school weten er helemaal niks over.

Het zal wel aan mij liggen maar ik vind zo snel niks over een dynolite detector...

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 21 maart 2005 - 21:40

Wel raar dat niemand weet hoe zo`n detector werkt, lijkt me toch een vereiste als je er mee werkt :)

Ik heb ook even gedacht, maar de vragensteller weet denk ik wel wat MS doet, maar niet hoe de detector in een MS apparaat de ionen telt. Toch?

jacqueline

jacqueline

• >25 berichten
  • 26 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 maart 2005 - 21:47

Ik zal proberen uit te leggen wat ik wil weten.

Er wordt gebruik gemaakt van harde ionisatie en daarna gaan de molecuulionen door een quadrupool en wat daarna precies gebeurt weet ik niet...

p.s. op een of andere manier kan ik geen pdf bestanden openen rwhh. Kan helaas niet lezen wat daar beschreven staat

Veranderd door kwekkelien, 21 maart 2005 - 21:50

Napoleon1981

Napoleon1981

• >1k berichten
  • 2399 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 maart 2005 - 21:52

Aha ok, sorry dan had ik het niet goed begrepen. Over jouw apparaat weet ik het niet precies, maar wat er waarschijnlijk in zit is een electron capture plate. Het geladen deeltje van je MS valt op de plaat, en maakt een elektron los. Er staat een hoge spanning op de plaat ca 30.000 volt. Het elektron wordt versneld, en zal meer elektronen los maken die op hun beurt weer meer elektronen los maken. Als resultaat eindig je dus met een stroompje wat je meten kan.

Leon

Veranderd door Napoleon1981, 21 maart 2005 - 21:52

jacqueline

jacqueline

• >25 berichten
  • 26 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 maart 2005 - 21:56

is er maar 1 plaat? Of botst het elektron tegen meerdere platen zodat je een sterker signaal krijgt?

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 21 maart 2005 - 22:02

is er maar 1 plaat? Of botst het elektron tegen meerdere platen zodat je een sterker signaal krijgt?

Goed begrepen. Het zijn normaal meerdere platen, zodat het signaal in een cascade wordt vermenigvuldigd. Ik denk overigens niet dat er 30kV tussen de platen staat, wat minder voldoet ook wel. Zoek maar eens in google op "photomultiplier tube" dan vind je bijvoorbeeld Het artikel op de Engelse Wikipedia

Napoleon1981

Napoleon1981

• >1k berichten
  • 2399 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 maart 2005 - 22:04

Ik heb er ooit eens 1 in mijn handen gehad. Het is een hele dunne circel vormige plaat met allemaal minescule kanaaltjes er in. De plaat is zwart gekleurd, en als je hem op de juist manier houdt kan je er zelfs door heen kijken. Een elektron wordt een aantal maal vermenigvuldigd in zo`n kanaal. Er kunnen meerdere platen achter elkaar gestapeld worden.

Over die 30kV die wordt gebruikt in photon multipiers zie ik (20-30kV). De plaat waar ik het over heb staan de kanalen onder een negatieve spannig van 1kV vergeleken de buitenkant. Een vermenigvuldigings factor van 108kan gehaald worden met deze platen in een array

Veranderd door Napoleon1981, 21 maart 2005 - 22:17

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 21 maart 2005 - 22:15

Ik heb er ooit eens 1 in mijn handen gehad. Het is een hele dunne circel vormige plaat met allemaal minescule kanaaltjes er in.

Als ik me niet vergis heet zo'n ding in de detectorwereld een "multichannel plate". Maar ik dacht dat die alleen voor positiegevoelige detectoren werden gebruikt! Bij een quadrupool massaspectrometer lijkt me dat een beetje overdreven.

Napoleon1981

Napoleon1981

• >1k berichten
  • 2399 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 maart 2005 - 22:21

Als je over focussing begint moet ik daar afhaken, je zal dan ongetwijveld gelijk hebben. Ik bedoel ook die multichannel plates. Maargoed er zit dus in iedergeval iets achter wat elektronen vermenigvuldigd, het zij in de vorm van een photon multiplier of een multi channel plate, zodat een stroompje gemeten kan worden. :)

Veranderd door Napoleon1981, 21 maart 2005 - 22:23

Napoleon1981

Napoleon1981

• >1k berichten
  • 2399 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 maart 2005 - 22:26

ik had nog niet gegoogled op dynalite :). Het is inderdaad een photomultipier tube. Zal volgende keer eerst ff beter nadenken voor ik wat roep. Naja zie het maar als wat extra info, weet je nu alles van die detectoren ;)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures