[biologie] temp vis ademhaling

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer

[biologie] temp vis ademhaling

Ik heb een heeel groot probleem

ik uitgebreid onderzoeken wat het verband is tussen de ademhaling van een vis en de temperatuur van het water.

hoe kan k dit het beste aanpakken

ik heb heel weinig tijd hiervoor gehad want mijn vriendin is ernstig ziek geworden.

Ik hoop dat julie mij snel kunnen helpen ik zit nogal in de rats

BVD Paulus

Re: [biologie] temp vis ademhaling

hey paulus, wat verdrietig van je vriendin, jammer dat ik je niet kan helpen, ik hoop met heel mijn hart dat er snel hulp komt.

Ik heb nu geen tijd, maar andere misschien help

Help deze paulus snel.

Re: [biologie] temp vis ademhaling

bedankt voor het medeleven

ik hoop ook dat er snel help komt

Re: [biologie] temp vis ademhaling

De temperatuur heeft een belangrijke invloed op alle levensprocessen.

Voor wat betreft de gevolgen van de temperatuur op de lichaamsprocessen en het gedrag van dieren kunnen twee groepen dieren onderscheiden worden; namelijk de warmbloedige en de koudbloedige dieren.

Het lichaam van een warmbloedig dier heeft een soort ingebouwde thermostaat. Als alles normaal verloopt is bij deze dieren de lichaamstemperatuur, onafhankelijk van de temperatuur van de omgeving, steeds dezelfde. Zo hebben zoogdieren een lichaamstemperatuur van ± 37° C en vogels van ± 40° C.

Koudbloedige dieren, zoals bijvoorbeeld vissen, beschikken niet over zo'n ingebouwde thermostaat. Als de omgevingstemperatuur daalt, daalt dus ook de lichaamstemperatuur van een vis. Daardoor komen de lichaamsprocessen bij een lage omgevingstemperatuur op een laag pitje te staan. In koud water zijn vissen dan ook weinig actief.

Ze gebruiken dan weinig energie en nemen weinig voedsel op. De groei van vissen staat gedurende de koude maanden ook stil (jaarringen in schubben!).

Een ander voorbeeld van de invloed van de temperatuur is het tijdstip waarop vissen tot paaien komen. Naarmate het voorjaar kouder is, zullen vissen op een later tijdstip in het jaar tot paaien komen.

De watertemperatuur beïnvloed echter niet alleen de snelheid van de levensprocessen. Ook de bestaansmogelijkheden van planten en dieren worden in belangrijke mate door de watertemperatuur bepaald.

ik denk dat ik hier de beste ben en je hiermee al aardig op weg heb geholpen.

Re: [biologie] temp vis ademhaling

Dit antwoord is toch niet specefiek genoeg, waarom begin je over warmbloedig als hij naar een vis vraagt. Het is een koudbloedig dier.

volgens mij heb jij helemaal niet de bedoeling mensen te helpen hier.

jij haalt hier het niveau omlaag.

als je probeert zoveel mogelijk tekst erop te zette moet je ophouden

en ook op je andere acount namelijk: Jack 87

help deze jonge gewoon

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [biologie] temp vis ademhaling

Om de idee-wagen te starten: zou je een vis in verschillende temperaturen water kunnen laten rondzwemmen, en bij elke temperatuur een minuutje of zo zijn kieuwbewegingen tellen??

Beter alternatief, maar veel moeilijker uitvoerbaar: afgesloten waterspiegel (zonder contact met buitenlucht), O2 en CO2-gehalte van het water bepalen, vis erin, na zekere tijd weer CO2 en O2 gehaltes bepalen. Steeds met vers water van verschillende temperaturen herhalen. Heb je wel wat dure apparatuur voor nodig.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [biologie] temp vis ademhaling

Ik zat ook aan een soort gelijke opstelling te denken. Op zich valt het wel mee hoe duur alles moet zijn. Ik zou gewoon een flink aantal redelijk grote bekerglazen pakken van scheikunde (niet te veel water, want anders merk je er misschien te weinig van) en die vullen met water. Je pakt eerst een glas water en laat dat tot kamer temperatuur komen. Dan is er een O2 test, bij ons gewoon in scheikunde lokaal, waar je met een klein beetje water het kan testen. Volgens mij kan dat ook voor CO2, misschien met kalkwater?

Vervolgens laat je je vis daar een half uur in zitten, met het bekerglas afgedekt, en na een half uur stop je hem in een bekerglas met kouder water. Terwijl de vis daar weer een half uur in zit, meet je weer het O2 en CO2 gehalte van het water. Hou er rekening mee dat je het niet te lang onafgedekt moet laten omdat anders de gassen eruit diffunderen. Ook zou ik het water tot vlak tegen de rand laten komen, en dan het afdekken dat je er niet een grote laag lucht boven het water hebt, want zodra je je folie van het bekerglas weghaalt gaat daar weer alle gediffundeerde O2 en CO2 eruit.

Tot slot moet je even opzoeken wat van jouw soort goudvis, de maximale en minimale temperatuur is, dat je daar rekening mee houdt.

Om het effect te vergroten zou je ook twee goudvissen kunnen nemen. Dan middelt je gesultaat ook een beetje uit. Statistisch wat verantwoorder, om daarmee uitspraken te doen over de algemene goudvis.

Sterkte en succes.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Reageer