[scheikunde] Vitamine C probleem

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[scheikunde] Vitamine C probleem

ok dit is de vraag die ik bij mijn huiswerk heb, ik kom er niet uit.

het onderwerp waar ik nu mee bezig ben is celpotentialen.

Vitamine C (ascorbinezuur) kan makkelijk worden geoxideerd; de halfreactie is:

ascorbinezuur (C6H8O6) + H2O → ← dehydro-ascorbinezuur (C6H8O7) + 2 H+ + 2 e E0 = 0,390 V

In 10 ml van een bufferoplossing met pH = 2,66 wordt zoveel vitamine C opgelost dat CVitC = 0,010 M. De oplossing wordt getitreerd met een Ce4+ oplossing (0,020 M) die ook gebufferd is op pH = 2,66. De titratie wordt potentiometrisch gevolgd met een indicatorelektrode van platina. Als referentie wordt een 3,5 M Ag/AgCl elektrode gebruikt; de referentie is als anode geschakeld.

a. Stel de kloppende reactievergelijking op van de titratiereactie.

b. Stel de kloppende reactievergelijking op van de celreactie voor het equivalentiepunt;

doe hetzelfde voor na het equivalentiepunt.

c. Bereken Vequivalentie.

d. Bereken de celpotentiaal nadat 5,0; 15,0; 25,0 en 30,0 ml titrant is toegevoegd.

e. Het experiment wordt herhaald bij een pH van 4,66. Herhaal de berekening van

opgave c en zet alle gegevens uit in een grafiek.

de gegevens zijn dus:

Kathode:

Mascorbinezuur = 176,13 (gram/mol)

Cascorbinezuur = 0,010 M

Vascorbinezuur = 10 ml

pH = 2,66

Cce = 0,020 M

Anode:

3,5 M Ag/AgCl elektrode (bij 25 graden een potentiaal van 0,205 mV ten opzichte van een SHE)

a:

ascorbinezuur + H2O -> dehydro-ascorbinezuur + 2H+ + 2E- | 1x

Ce4+ + 1E- -> Ce3+ | 2x

dus opgeteld:

ascorbinezuur + H2O + 2 Ce4+ -> dehydro-ascorbinezuur + 2H+ + 2 Ce3+

b:

deze vraag loop ik al op vast

c:

ik heb voor deze vraag de formule:

A -><- A^n+ + n E-

B^m+ + m e- -><- B

Eeq = ( n.E0A + m.E0B ) / n + m

wat doet de pH hierbij? aangezien je deze vraag opnieuw moet doen alleen met een andere pH bij vraag e.

d:

doet de pH hier ook mee?

e:

en weer de pH wat doet deze?

ik hoop dat iemand deze vraag wel snapt en weet wat de pH doet in een potentiometrische bepaling. Graag zo spoedig mogelijk antwoord.

Met vriendelijke groet,

Memesa

Beryllium: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] Vitamine C probleem

b. Stel de kloppende reactievergelijking op van de celreactie voor het equivalentiepunt;

doe hetzelfde voor na het equivalentiepunt.
De anode is de referentie-electrode waardoor je kan aannemen dat deze (de potentiaal) niet wordt beinvloed door de omstandigheden die in de cel bestaan (door de titratie).

De potentiaal aan je cathode wordt wel beinvloed door de omstandigheden in de cel. Aan deze electrode vindt reductie plaats.

Wanneer je de vitamine C oplossing titreert met Ce4+ dan reageert dit direct weg. Je kan dus aannemen dat voordat het equivalentiepunt wordt bereikt er geen Ce4+ aanwezig is. Echter op het moment dat het equivalentiepunt wordt bereikt is al het vitamine C weggereageerd en zwemt er ook Ce4+ rond.

Om beide celreacties op te schrijven moet je je het volgende bedenken:

Wat is de sterkste oxidator in oplossing voordat je equivalentiepunt wordt bereikt (deze reageert aan de kathode)?

Wat is de sterkste oxidator in oplossing nadat je equivalentiepunt wordt bereikt (deze reageert aan de kathode)?
c. Bereken Vequivalentie.
wat doet de pH hierbij? aangezien je deze vraag opnieuw moet doen alleen met een andere pH bij vraag e.
Wanneer je de reactie die plaatsvindt aan de kathode voordat het equivalentiepunt wordt bereikt hebt gevonden (vaag b) zie je waarschijnlijk wat de invloed van de pH op de E0 van deze halfreactie is.

Berichten: 6

Re: [scheikunde] Vitamine C probleem

LOL nu maar hopen dat Peter hier niet kijkt he :) Ik loop ook vast bij b omdat ik niet weet wat hij precies bedoelt met een celreactie.. Op google vind ik dat een celreactie gewoon totaalreactie is.. Maar na het eq-punt is er geen Vit.C dus neem ik aan dat er dan gewoon meer Ce4+ bijkomt...

Berichten: 6

Re: [scheikunde] Vitamine C probleem

Wat is de sterkste oxidator in oplossing nadat je equivalentiepunt wordt bereikt (deze reageert aan de cathode)?
Maar na het eq-punt is er toch geen sprake meer van een redox-reactie omdat er dan geen ascorbinezuur meer is om mee te reageren.. Wat is er dan de oxidator/reductor...?? Je titreert dan nog Ce4+ maar deze wordt niet gereduceerd tot Ce3+ omdat hij nergens die elektron vandaan kan halen toch?... Maar wat is nou in feite een celreactie dan?? Gewoon totaalreactie zoals wij dat hier noemen?

Zou je dan als celreacties deze krijgen?:

Voor eq-punt:

C6H8O6 + H20 + 2 Ce4+ --> C6H8O7 + 2H+ + 2 Ce3+

Na eq-punt:

Ce4+ -> Niks, waar haal je je elektron vandaan...??

ps ik doe dit alleen maar omdat ik deze opdr8 ook wil inleveren :) zit geloof ik op zelfde school als topicstarter...

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] Vitamine C probleem

Volgens mij wordt met de celreactie de halfreactie aan de kathode bedoeld.

De sterkste oxidator in oplossing voordat het equivalentiepunt wordt bereikt is niet vitamine C (dit is een reductor) en ook niet dehydro-vitamine C.
Je titreert dan nog Ce4+ maar deze wordt niet gereduceerd tot Ce3+ omdat hij nergens die elektron vandaan kan halen toch?...
Ook niet van de kathode?

Berichten: 6

Re: [scheikunde] Vitamine C probleem

DrQuico schreef: Volgens mij wordt met de celreactie de halfreactie aan de kathode bedoeld.

De sterkste oxidator in oplossing voordat het equivalentiepunt wordt bereikt is niet vitamine C (dit is een reductor) en ook niet dehydro-vitamine C.
Je titreert dan nog Ce4+ maar deze wordt niet gereduceerd tot Ce3+ omdat hij nergens die elektron vandaan kan halen toch?...
Ook niet van de kathode?
De kathode is toch in dit geval een platina-plaat en deze doet toch niet mee aan de reactie?... Ben het ff vergeten maar zulke plaatjes zijn er toch niet om mee te doen aan de reactie maar hadden toch een andere functie :) (Sry ben niet zo goed in elektrochemie nog..)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] Vitamine C probleem

Belangrijk bij een potentiometrische titratie is dat je goed het verschil moet zien tussen de reactie die plaatsvindt door de titratie, en de reactie die plaatsvindt aan de electrode.

Berichten: 6

Re: [scheikunde] Vitamine C probleem

Jah, maar in dit geval hebben we een platina-electrode en deze werkt hier alleen om elektronen te vervoeren en niet om mee te doen aan een enkele reactie. Dat is wat wij hier (hsleiden) hebben geleerd. Dus nu weet ik nog steeds niet of er wel of geen reactie plaatsvindt na het eq-punt..
Wanneer je de reactie die plaatsvindt aan de kathode voordat het equivalentiepunt wordt bereikt hebt gevonden (vaag b) zie je waarschijnlijk wat de invloed van de pH op de E0 van deze halfreactie is.
E0 is toch een vaste waarde? Deze kan je toch gewoon in de binas opzoeken...?? Hoe kan deze dan veranderen bij een andere pH?? :) ;) nu snap er helemaal nix meer van, moet wat vaker opletten in de klas ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] Vitamine C probleem

De electrode doet inderdaad niet mee aan de titratie,

maar....

Je meet een spanning over de cel. Er moet dus iets bij de electrodes gebeuren. Als er niets zou gebeuren, meet je ook niets.

Aan de anode vindt de volgende reactie plaats:

Ag + Cl- -> AgCl + e-

Berichten: 6

Re: [scheikunde] Vitamine C probleem

Hmm k ik volg je wel beetje nu ;) Die reactie van AgCl moest ik ook eerst maar ff doen.. Denk dat dus elektron van anode naar kathode gaat en die gebruikt Ce4+ weer om Ce3+ te worden.. Toch??... Dus de celreactie van eq-punt is dan:

Ag + Cl- + Ce4+ --> AgCl + Ce4+

Alleen wat gebeurde er dan met de elektron die vrijkwam bij de anoda voor het eq-punt? Of zie ik het nou fout hier???... (btw ga nu slapen dan kan niet meer reageren, kom morgen wel weer ff deze topic checken..Bedankt voor hulp en dergelijke :) )

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] Vitamine C probleem

Ag + Cl- + Ce4+ --> AgCl + Ce4+

Alleen wat gebeurde er dan met de elektron die vrijkwam bij de anoda voor het eq-punt? Of zie ik het nou fout hier???... (btw ga nu slapen dan kan niet meer reageren, kom morgen wel weer ff deze topic checken..Bedankt voor hulp en dergelijke)
Ik neem aan dat je bedoeld:

Ag + Cl- + Ce4+ --> AgCl + Ce3+

Dat is inderdaad de celreactie na het equivalentiepunt. Maar volgens mij is het voldoende om alleen de halfreactie aan de kathode te noemen.

Om de reactie die plaatsvindt vóór het equivalentiepunt te vinden moet je in tabel 49 van binas kijken om te bepalen wat de sterkste oxidator in je oplossing is.
E0 is toch een vaste waarde? Deze kan je toch gewoon in de binas opzoeken...?? Hoe kan deze dan veranderen bij een andere pH??
De E0 is een vaste waarde onder standaardomstandigheden (deze staan bij de tabel). Maar als er H+ of OH- in de redoxreactie wordt verbruikt of gevormd dan is de E afhankelijk van de pH. Vul de wet van Nernst maar in.

Berichten: 2

Re: [scheikunde] Vitamine C probleem


De E0 is een vaste waarde onder standaardomstandigheden (deze staan bij de tabel). Maar als er H+ of OH- in de redoxreactie wordt verbruikt of gevormd dan is de E afhankelijk van de pH. Vul de wet van Nernst maar in.
Maar is het dan de bedoeling dat je de H+ en OH- in gaat vullen bij de wet van Nernst, naast je vitamine C?

Dus dat je iets krijgt van:

E = E0K + (0,05916 (25 graden) / 2) * ( ( [C6H8O7] * [H+] ) / [C6J8O6] )

en de H+ concentratie die je dan kan uitrekenen door de pH formule?

En het equivalentie punt? Daar is het echt onmogelijk om een pH er in te stoppen ook al moeten we na een pH verandering, dus bij vraag e, het potentiaal van het equivalentie punt weer berekenen

A -><- A^n+ + n E-

B^m+ + m e- -><- B

Eeq = ( n.E0A + m.E0B ) / n + m
En welke reacties spelen hier?

bij reactie B moet de reactie met Ce4+ dat lijkt me best duidelijk,

maar bij A, moet daar de formule van de vitamine C of de reactie van de anode referentie elektrode?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] Vitamine C probleem

Maar is het dan de bedoeling dat je de H+ en OH- in gaat vullen bij de wet van Nernst, naast je vitamine C?

Dus dat je iets krijgt van:

E = E0K + (0,05916 (25 graden) / 2) * ( ( [C6H8O7] * [H+] ) / [C6J8O6] )
Nee, vitamine C speelt GEEN rol bij de reactie die plaatsvindt aan de kathode!!

Zie mijn eerdere opmerking: Belangrijk bij een potentiometrische titratie is dat je goed het verschil moet zien tussen de reactie die plaatsvindt door de titratie, en de reactie die plaatsvindt aan de electrode.

Vóór het equivalentiepunt reageert er H+ aan de kathode. Het potentiaal híervan is afhankelijk van de pH.

Berichten: 6

Re: [scheikunde] Vitamine C probleem

Er vindt hier geen reactie plaats aan de electrode.. Dus er reageert niks aan de kathode, omdat de kathode een platina-plaat is en deze doet niet mee aan de reactie..

De celreactie na de eq-punt is geloof ik ook fout.. Omdat we hier geen kalomelelectrode hebben. Maar een electrode in een 'gesloten membraan'. Er lekt wel een beetje Cl- maar ik weet niet of deze van belang is bij de reactie. Ik heb verschillende leraren/studenten hierover gevraagd en ze zeggen allemaal dat er na het eq-punt geen reactie plaatsvindt tussen het zilver en cerium........

Er vindt geen reactie plaats en ik geloof dat dit gewoon een strikvraag is, of misschien is de vraag fout gesteld en is er gewoon gevraagd wat er gebeurt na het eq-punt en dat is in ons geval dat er gewoon een overmaat van Ce4+ ontstaat.

Dit is wat ik er uit opmaak. Ik heb op school 6 uurtjes gezeten om dit op te lossen en dit is wat ik er van opmaak..... Alleen ik weet nu wel dat de pH een rol speelt bij de potentiaal en dat ie GEEN rol speelt bij het eq-punt. Alleen nu moet ik nog uitvogelen wat de pH precies verandert bij de potentiaal.. Alhoewel ik wel weet dat wanneer we de pH meten dit ook gewoon in feite een potentiaal meting is omdat we dan ook kijken naar de potentiaalverschil....... Correct me if i'm wrong :)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Vitamine C probleem

Er vindt hier geen reactie plaats aan de electrode..
Luister nou naar de expert: er vindt een reactie plaats aan de elektrode, anders zou je de elektrode net zo goed op de maan neer kunnen zetten. De elektrode reageert niet mee, maar dat is een heel ander verhaal.

Reageer