Springen naar inhoud

volume injectie

• Log in om te kunnen reageren

JohnDo

JohnDo

• >100 berichten
  • 111 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 maart 2005 - 11:26

Oke heren, ik heb een meningsverschil met een collega over het injecteren van een vloeistof, hoe deze wordt afgelezen.

1) Men zuigt 5 Ál vloeistof (10 Ál hamilton injectie syringe), bv hexaan en deze wordt geinjecteerd. (vloeistof bevat geen luchtbelletjes etc)
Volgens mij heb ik nu 5 Ál geinjecteerd.

2) Men zuigt 5 Ál vloeistof (10 Ál hamilton injectie syringe), bv hexaan en deze wordt geinjecteerd. (vloeistof bevat geen luchtbelletjes etc).
Na injectie wordt de plunger teruggetrokken en de volume die achterblijft in de syringe, wordt afgetrokken van de volume dat geinjecteerd was. En nu heb je de daadwerkelijk volume injectie.

Mijn argument was: dat de hoeveelheid volume dat achterblijft, is de volume van de naald, aangezien deze constant hetzelfde blijft.

Gaarne jullie mening hierover.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 24 maart 2005 - 11:41

Volgens mij heb jij gelijk. Stel het volume van je naald is 1 μL, dan heb je dus eerst 6 μL hexaan, en na injectie trek je het volume van je naald er weer af en heb je dus 5 μL ge´njecteerd. Zo simpel als wat lijkt me.

Wil je het zeker weten, dan zou je een massavergelijking kunnen doen: meet het volume van de lege syringe, van de volle syringe en van de syringe na injectie.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

keyzplayer

keyzplayer

• >100 berichten
  • 115 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 maart 2005 - 12:16

Op het lab waar ik werk calibreren we dit soort spuiten regelmatig. Als we het volume dat in de naald achterblijft er nog af zouden trekken zouden spuiten regelmatig buiten de acceptatiegrens komen te vallen en zouden we ze weg moeten gooien.
Onze ervaring is dat je niet hoeft te corrigeren voor het volume van de naald.

Dit is natuurlijk wel afhankelijk van de manier waarop je de spuit gebruikt.
Als je de spuit een aantal keren goed snel voltrekt en leegspuit dan zit er op een gegeven moment geen lucht meer in de naald. Als je dan een bepaald volume opzuigt en ergens injecteerd blijft de naald gewoon gevuld en hoef je nergens voor te corrigeren.

Edit: Ter volledigheid: wij gebruiken ze niet om te injecteren in een gaschromatograaf

Veranderd door keyzplayer, 24 maart 2005 - 13:23

JohnDo

JohnDo

• >100 berichten
  • 111 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 maart 2005 - 13:27

Hoe zit het met: handmatige injectie op de GC, je injecteerd 1 Ál op de GC inlet en trek niet direct terug, vloeistof in de naald verdampd "mee". Waardoor niet 1 Ál is geinjecteerd maar 1 + volume inhoud naald.
Maar als dit voor alle injecties gebeurd, incl standaarden, dan kan je toch deze error negeren?

Veranderd door JohnDo, 24 maart 2005 - 13:29

Napoleon1981

Napoleon1981

• >1k berichten
  • 2399 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 maart 2005 - 13:43

Jep dat kun je inderdaad negeren want dat zit in je calibratie dan ook.

mmaarr

mmaarr

• >100 berichten
  • 184 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 maart 2005 - 18:13

Een manier om de het naaldvolume te omzeilen is:
- spuit spoelen met te injecteren monster
- Zuiger uit de spuit verwijderen er terugplaatsen
- eerst tot een bv 1 ul lucht opzuigen
- vervolgens tot 3 ul vloeistof opzuigen
- weer een hoeveelheid lucht opzuigen
injecteren maar
Het volume dat je nu injecteert is dan 2 ul
voordeel hiervan is dat de piekvebreding door het langzamere verdampen in de naald sterk vermindert wordt

Een andere optie is om gebruik te maken van injectiespuiten waar de zuiger in de naald is verwerkt (wel een factor 10 duurder)

Het negeren van dit fenomeen is de gebruikelijkste methode.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures