Springen naar inhoud

biertje

• Log in om te kunnen reageren

Snakeman

Snakeman

• >25 berichten
  • 27 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 maart 2005 - 19:32

Een vriend van me wilde een weddenschap afsluiten hoe snel(tijd opgeven) bierschuim in elkaar zakt.
daarom wil ik weten hoe snel nou het schuim in elkaar zakt?

p.s En bij welk bier is dat het langst?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jorim

Jorim

• >5k berichten
  • 5075 berichten
  • Beheer

Geplaatst op 24 maart 2005 - 19:39

Ik zou zeggen: Zoek een bierforum en vraag het daar, ik zie niet in waarom chemici dat zouden weten, naja goed sommige chemici kunnen dat best weten :) maar een forum dat vooral overal alcoholische dranken gaat lijkt me een beter plek voor deze vraag. Maar je kan het altijd hier proberen ;)

Pruts0r

Pruts0r

• >100 berichten
  • 243 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 maart 2005 - 19:39

Oeioei, dat hangt van nogal wat zaken af... De biersoort, het biermerk, het soort glas, hoe vettig het glas is, de manier van inschenken...

Kun je niet beter met je vriend gewoon dat bier gaan drinken ? :)

Snakeman

Snakeman

• >25 berichten
  • 27 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 maart 2005 - 19:40

het bier is al lang op
ik zal het eens op een bierforum vragen
bedankt voor de hulp

bteunissen

bteunissen

• >1k berichten
  • 1122 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 maart 2005 - 21:14

Uiteraard hangt het van veel factoren af. Maar bij een goed getapt biertje kan de schuimkraag ruim 20 minuten blijven staan.
Maar....dan moet het biertje na tappen wel met een natte (dus niet afgeslagen) 'spatel' worden afgestreken met de zijkant van de spatel (of hoe noem je zo'n ding). Op die manier trek je een dun filmpje water over de schuimkraag heen. Zolang je daar niet aan zit en er dus niet van drinkt blijft het schuim echt heel erg lang staan. als je er met vette lippen aan zit dan zakt het dus ook direct in.

Grtz Bas

Ps: Laat je bier ook weer niet té lang staan want dan wordt het bier warm, en als er iéts smerig is..............................

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 25 maart 2005 - 12:15

In mijn ervaring geeft een 'Duvel' het langst houdbare schuim.

Het lijkt wel wat op het verschrikkelijk hardnekkige schuim bij een diazoteringsreactie (maar dat terzijde).

jack de keyzer

jack de keyzer

• >250 berichten
  • 251 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 maart 2005 - 16:58

kijk eens in het archief van "KIJK", daar heeft ooit een artikel over gestaan (of het zou ook EOS kunnen zijn :)

bteunissen

bteunissen

• >1k berichten
  • 1122 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 maart 2005 - 17:06

Maar dan ook alleen als het in een echt Duvel glas geschonken wordt :)
Moet je maar eens op letten volgende keer dat je duvel glas in handen hebt.
Onderin het glas zit een soort van 'ruw' vormpje. (of hoe je het ook wilt noemen)
Vanuit deze plek gaat constant CO2 uit oplossing en zorgt dus voor een constante voorziening van extra schuim.............hmmm ;)

Grtz Bas

Veranderd door bteunissen, 25 maart 2005 - 17:08

Bertolli

Bertolli

• >25 berichten
  • 45 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 25 maart 2005 - 21:48

Dus als ik het goed begrijp, kan een vettig glas ervoor zorgen dat de schuimlaag snel weggaat.... kan iemand uitleggen hoe dit komt?

dekeijzer

dekeijzer

• >25 berichten
  • 96 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 maart 2005 - 10:40

Ik denk dat dat komt doordat het opgeloste CO2 zich niet zo makkelijk aan een vet oppervlak kan hechten, waardoor er geen bubbeltjes komen en de schuimlaag gewoon langzaam "wegploft".

biochemiefreak

biochemiefreak

• >1k berichten
  • 2330 berichten
  • VIP

Geplaatst op 29 maart 2005 - 09:19

Ik denk dat dat komt doordat het opgeloste CO2 zich niet zo makkelijk aan een vet oppervlak kan hechten, waardoor er geen bubbeltjes komen en de schuimlaag gewoon langzaam "wegploft".

Volgens mij moet het glas juist vettig zijn aangezien je een bierglas niet met zeep mag wassen. Als je met zeep wast dan gaat de vetlaag van het glas en slaat je biertje snel dood. Volgens mij zorgt deze vet laag er voor dat het schuim blijft plakken.
In de een kroeg spoelen ze bierglassen ook alleen maar met water. :)

MvG Ron

Snakeman

Snakeman

• >25 berichten
  • 27 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 maart 2005 - 14:24

weet je wat ook leuk is om te doen een pinda nootje in je glas bier doen dat gaat de hele tijd naar boven en naar beneden dus als je snel je schuim weg wilt hebben :) maar dat is niet lekker.

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 29 maart 2005 - 15:08

Guinness is nog langer. Hoewel de definitie van "schuim" dan wel wat ruim is, want het heeft toch een andere consistentie...

Volgens mij moet het glas juist vettig zijn aangezien je een bierglas niet met zeep mag wassen. Als je met zeep wast dan gaat de vetlaag van het glas en slaat je biertje snel dood. Volgens mij zorgt deze vet laag er voor dat het schuim blijft plakken.

Het is ook zo dat bier snel dood slaat als je "glazen" van plastic zou gebruiken. Dat is dan eigenlijk raar, want vettigheid lijkt qua molecuulstructuur meer op plastic dan op glas. Waarom slaat bier dan niet dood in een vettig glas maar wel in plastic?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

bteunissen

bteunissen

• >1k berichten
  • 1122 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 maart 2005 - 11:46

Guinness is nog langer. Hoewel de definitie van "schuim" dan wel wat ruim is, want het heeft toch een andere consistentie...

Is het niet zo dat bij Guinness het schuim de verkeerde kant op gaat? Volgens mij heb ik daar ooit eens wat over gelezen; het CO2 ging in het midden van het glas naar boven en aan de zijkanten weer naar beneden....(zeg ik het zo goed?)
Maar goed; Guinness is niet te drinken zo smerig, dus ik zal er 'nooit' proefondervindelijk achter komen...

want vettigheid lijkt qua molecuulstructuur meer op plastic dan op glas. Waarom slaat bier dan niet dood in een vettig glas maar wel in plastic?

Nou..... een verzadigde vetzuurketen lijkt nog wel op polyethyleen maar verder hebben vetten toch weinig overeenkomsten met plastic.....? :) ;)

Dit heb ik trouwens nog gevonden op de site van NWO uit de nationale wetenschapsquiz 2002:

"Vraag 1: Waarom slaat bier in plastic glazen zo snel dood?"
antwoord:
"Plastic is waterafstotend, met een wetenschappelijke term hydrofoob. Daardoor ontstaan er op schoon plastic grotere bellen dan op schoon glas. Een simpel proefje met een velletje plastic en een strookje glas in een glas bier toont dat snel aan; er vormen zich op het plastic veel grote koolzuurbellen. Maar wat is het verband tussen de grootte van de koolzuurbellen en het bierschuim?
Hoe fijner de bellen, hoe dikker het schuim. Dik schuim bestaat uit heel veel kleine belletjes. Als de grote bellen vanuit de bodem van een plastic bierbeker opstijgen maken ze de fijne schuimstructuur van de schuimkraag kapot. Grote bellen in de schuimkraag versnellen de drainage van de vloeistof tussen de bellen, waardoor die bellen makkelijk knappen. Zo wordt de stabiliteit van het schuim verstoord, het wordt onregelmatig en zakt uit, zoals dat in horecatermen heet. Waterafstotendheid van plastic doet de schuimkraag de das om."

Voor wie het zelf wil lezen: LINK

Grtz Bas

Arne_CF

Arne_CF

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 maart 2005 - 12:42

tja maar vet lijkt mij ook gewoon ook water afstotend
dus bas hoef je de stelling van beryllium te onkracthen... want hij heeft gewoon gelijk.

maar hoe zit het dan met het verhaal dat bierglazen niet gewassen mogen worden in zeep??

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures