[scheikunde] verhouding h2o+o2 in h2o2

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

[scheikunde] verhouding h2o+o2 in h2o2

ok, ik moet voors chool een verslag maken van een proef die ik gedaan heb. De onderzoeksvraag was 'Wat is de verhouding H2O:O2 in H2O2'. Dit heb ik onderzocht door het te ontleden.

ik had 10.29 gram H2O2, 3%, dus 97% water. Dat betekent 9.98 gram water en 0.31 gram H2O2. Na de reactie woog het overgebleven spul in de buis 10.02 gram. En daar weet ik het niet meer.

Ik dacht dat het dan zo moest: 10.02-9.98 = 0.04 gram H2O ontstaan. 0.31-0.04 = 0.27 gram O2 ontstaan. dan is het dus 0.04 gram H2O : 0.27 gram O2, dus 1 gram:6.75gram. Mijn vraag is, klopt dit of niet? graag snel antwoord, wnat ik moet het morgen inleveren.

bij voorbaat dank,

romain

Jorim: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Berichten: 4

Re: [scheikunde] verhouding h2o+o2 in h2o2

aight, nu zegt een vreind van me dat je ook 3% van het onstane gewicht O2 moet nemen, dus 3% van 0.27 gram = 0.0081 moet nemen , dus 0.04 : 0.0081 --> 1:0.2 :) ik snap er nu helemaal niks meer van ;) help me!!

romain

Jorim: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] verhouding h2o+o2 in h2o2

Probeer het eens theoretisch! Schrijf de reactievergelijking op, en kijk dan hoeveel moleculen er reageren tot hoeveel water en hoeveel zuurstof. Gebruik dan het gewicht van de atomen (O=16.0, H=1.0) om uit te rekenen wat de gewichtsverhoudingen zijn.

Je zult zien dat dat meer is dan 20% zuurstof!

Ook kun je uitrekenen of je ontleding helemaal goed is gegaan. Je hebt al uitgerekend hoeveel gram waterstofperoxide je hebt, dan kun je met het bovenstaande ook uitrekenen hoeveel gram zuurstof en hoeveel gram water je daaruit verwacht.

Berichten: 4

Re: [scheikunde] verhouding h2o+o2 in h2o2

ehm, dank je rwwh, maar ik snap niet echt wat je bedoelt, ik zit in 3 gymnasium en kan daar, denk ik nog niet mee werken :) kan je misschien iets verder op gang helpen

2 H2O2 --> 2 H2O + O2

4 + 64 --> (4+ 32) + 32

68 --> 36 + 32

en dan zit ik vast

alvast bedankt,

romain

rwwh: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] verhouding h2o+o2 in h2o2

romain schreef: 68 --> 36 + 32
Prima. Nou had je ongeveer 10 gram van het mengsel, en dat was ca 0.31 gram waterstofperoxide. Dus die "68" komt overeen met 0.31 gram. Bij ontleding moet dat dus iets meer dan de helft (36/68*0.31 gram) water en iets minder dan de helft (32/68*0.31 gram) zuurstof opleveren.

Kom je daar verder mee?

Berichten: 4

Re: [scheikunde] verhouding h2o+o2 in h2o2

ja, heel erg bedankt, ik snap het nu. maar dan blijkt dat mijn proefresulaten dat het heel erg fout is :)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] verhouding h2o+o2 in h2o2

Valt wel mee als je er goed naar kijkt. Het had dus geen 10.02, maar ongeveer 10.13 moeten zijn? Nou, misschien is er wel wat water verdampt? Je beschrijft niet hoe je het waterstofperoxide hebt ontleed.... Je moet je bij dit soort experimenten goed afvragen hoe nauwkeurig je een meting eigenlijk kunt uitvoeren. Misschien is dit wel zo goed als het gaat, en moet je een heel andere meting doen om een nauwkeuriger resultaat te krijgen. Maak je er vooral niet druk om om een onnauwkeurig resultaat in te leveren, het is belangrijker dat je begrijpt wat je gedaan hebt!

Reageer