Koperacetaat

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 5

Koperacetaat

Ik heb zelf van kopersulfaat en natriumhydroxide koperoxide gemaakt. Dit vele malen goed gespoeld en daarna opgelost in een azijnzuur (van tendo's 80%). Na het filtreren en indampen van de koperacetaatoplossing ontstonden de blauwgroene kristallen. Er vormde zich echter ook een heel klein beetje wit poeder op de kristallen.

Welke stof is dit? Is er een beetje natriumsulfaat achtergebleven of is de azijnzuur vervuild (deze was nieuw)

Bvd

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Koperacetaat

Je zou zeggen dat je bij het spoelen van het CuO alle natriumzouten weggewassen zou moeten hebben.

Omdat je het over een groen-blauwe kristallen hebt vermoed ik dat je naast koper(II)acetaat (neutraal verdigris, Cu(C2H3O2)2.H2O) ook 'blue verdigris' (Cu(C2H3O2)2.CuO.6H2O)hebt gemaakt.

Maar dit verklaart het witte poeder niet. Heb je gedestilleerd water gebruikt bij het spoelen van het koper(II)oxide? Gewoon water bevat calcium en magnesium ionen die eerst hydroxides en vervolgens ook acetaten kunnen vormen. Ook kan het azijnzuur kleine hoeveelheden van deze ionen bevatten. Misschien staat dat op de fles. Ook je natriumhydroxide kan andere metaalionen bevatten (wat is de kwaliteit hiervan geweest?)

Ik denk niet dat het witte poeder een koperzout is omdat deze meestal gekleurd zijn.

Reageer