Herbruikbaar coldpack

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 1

Herbruikbaar coldpack

Hallo allemaal,

We moeten een ontwerp maken voor een herbruikbaar coldpack dat door iedereen altijd en over gebruikt kan worden. Deze coldpack moet op chemische basis werken. Ook moeten we alternatieve zouten of reacties noemen. HIerbij moeten we het energie effect en reactie vergelijking geven..!

Als je een idee hebt laat je dan horen..!!!

Alvast bedankt..!!

Groetjes Joanne, Daan en Sophie

Berichten: 151

Re: Herbruikbaar coldpack

Wat bedoel je met herbruikbaar?

Je kan bv NH4NO3 of ureum oplossen, dat word het koud en daarna weer indampen enn dan weer oplossen, maar je bedoeld zeker dat je met 1 klikje oid het weer koud kan maken?

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Herbruikbaar coldpack

Hoi Sophie, welkom op Chemieforum.nl!

Wij hebben op het forum een hele mooie zoekmachine en daarmee had je dit verhaal kunnen vinden!

Wil je meer weten dan zeg je het maar! :)

Berichten: 251

Re: Herbruikbaar coldpack

hallo jorim....

"koudmakende mengsels" zijn me niet vreemd, as. zondag gaan ze nog van mijn kennis gebruik maken om een mega-grote-punch-kom tot in de late uurtjes drinkbaar , sorry : koud , te houden :)

maar ik zit met dat "herbruikbaar" in de vraag van Sophie

amho zijn al deze processen onomkeerbaar, tenzij je idd gaat indampen, terug verpakken ed... De kosten/baten van deze methoden zullen nooit kunnen opwegen tegen de productiekosten...

dus als Sophie ons daar iets duidelijker over kan zijn...........

greetz

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Herbruikbaar coldpack

amho zijn al deze processen onomkeerbaar, tenzij je idd gaat indampen, terug verpakken ed... De kosten/baten van deze methoden zullen nooit kunnen opwegen tegen de productiekosten...
Klopt ja, ik ken alleen 'de verzadigde natriumacetaatoplossing' die warm wordt en na het koken van 'de oplossing' weer koud. Dit zou toch ook omgekeerd moeten kunnen, maar aangezien ik het niet commercieel ken, kan het waarschijnlijk niet OF het zou een commercieel succes kunnen worden :)

Berichten: 251

Re: Herbruikbaar coldpack

DàT IS DE KRàCHT VAN DE .....

dat is een prachtig idee voor een eindwerkstuk van onze afdeling handel !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

zit alles in !!!!!! zou je me de moeite willen doen de receptuur door te mailen jorim ??? mocht je dat liever doen naar het mail-adres van de school geef ik je dat ook wel hoor

prachtidee !!!

nu stop ik met complimenten zenne :)

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Herbruikbaar coldpack

Dit verhaal ?? Door je enhousiasme is het mij niet geheel duidelijk wat je nu wilt :)

Berichten: 251

Re: Herbruikbaar coldpack

TOPPIE !!!! alleen, ik heb hier wel een pot loodacetaat, maar geen natriumacetaat ;)

enig idee hoe ik van het ene het andere kan maken ? of maak ik me illusies ? :)

Berichten: 3

Re: Herbruikbaar coldpack

wij hebben dezelfde opdracht gekregen, maar het is dus de bedoeling dat de coldpack herbruikbaar is. dit is het lastige aan de praktische opdracht en hiermee weten wij ons geen raad!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Herbruikbaar coldpack

TOPPIE !!!! alleen, ik heb hier wel een pot loodacetaat, maar geen natriumacetaat 

enig idee hoe ik van het ene het andere kan maken ? of maak ik me illusies ? 
lood neer laten slaan met een natrium zout. :)

MvG Ron

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Herbruikbaar coldpack

biochemiefreak schreef: lood neer laten slaan met een natrium zout. :)

MvG Ron
Keukenzout (NaCl) zou het moeten doen volgens Binas ;)

Berichten: 151

Re: Herbruikbaar coldpack

Anders een zuur base reactie met een natrium zout en (verdund)ijsazijn...

Berichten: 251

Re: Herbruikbaar coldpack

hm, ijsazijn :D , lekker bij fish & chips ;)

ik was iets te vroeg met mijn vraag, het lukt me vandaag blijkbaar niet om logisch te denken (ben al drie uur aan een vraagstuk bezig dat ik normaal blindelings met twee handen achter m'n rug in -10 s oplos :P )

toch bedankt voor de steun jongens !!!!!!!

ps : ik heb zonet een chemtrail gezien, ben ik nog welkom hier of zou ik me best aanmelden bij de dichtsbijzijnde inrichting ???

ps 2 : verleden zomer heb ik - tot meerder ongenoegen van boven- en onderbuur een mini-chemtrail gemaakt door koper op te lossen in HNO³ ;) ), namens hun moet ik nu vragen - gezien de nakende zomervakantie - of er niemand een zuurkast op overschot heeft (zij willen het transport betalen) :) )

ps 3 : ik moest ook nog een brandblusser vragen , liefst een werkend exemplaar ;)

greetz

Berichten: 1.122

Re: Herbruikbaar coldpack

ps : ik heb zonet een chemtrail gezien, ben ik nog welkom hier of zou ik me best aanmelden bij de dichtsbijzijnde inrichting ???
Natuurlijk ben je nog welkom hier. Maar de discussie over de chemtrails hebben we afgesloten.
of er niemand een zuurkast op overschot heeft
Tuurlijk; op school, daar staan er ruim 30. :)
ik moest ook nog een brandblusser vragen , liefst een werkend exemplaar 
Die kan je hier vinden/kopen Afbeelding

Grtz Bas

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Herbruikbaar coldpack

<table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderator opmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'>Zo, en nu blijft iedereen weer even ontopic! ;) Dank u</td></tr></table><div class='postcolor'>

Volgens mij is een (simpel) her te gebruiken coldpack onmogelijk. Je zou zoiets als de natriumacetaat moeten hebben, die gaat van verzadigde oplossing over in vaste stof waarbij een temperatuur wordt gehaald van 54 °C. Een met 'een vloeistof' verzadigde oplossing die op een bepaalde manier weer een vaste stof wordt waarbij warmte aan de omgeving wordt ontrokken omdat het stolpunt (vast worden) onder of bij 0 ligt (inplaats van de 54 °C van de acetaat) is volgens mij onmogelijk...

Dit kan aan mij liggen, maar misschien weten anderen wel ff een oplossing :)

[edit] We zoeken dus een stof die net boven nul vast is, maar in een verzadigde oplossing tot minstents een graad of dertig vloeibaar blijft...

Reageer