Springen naar inhoud

[scheikunde] schillenmodel?

• Log in om te kunnen reageren

Charysteos

Charysteos

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 maart 2005 - 11:52

ik zit in het 3e middelbaar en dit is mijn eerste jaar chemie.Nu hebben we iets gezien over het schillenmodel(allemaal rondjes met bolletjes op).Nu moeten we dat zelf kunnen maken met behulp van de tabel van mendeljeev.Maar ik snap er niets van.Kan iemand me helpen aub :)

grtz

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Doom_Knight

Doom_Knight

• >100 berichten
  • 232 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 maart 2005 - 13:28

Met het schillenmodel worden de posities van elektronen rond een kern beschreven.

De verschillende mogelijke schillen worden aangeduid met kwantumgetallen:

Hoofdkwantumgetal n : 1 -> 7 (of k -> q)
Nevenkwantumgetal l : 0 tot n-1 MAXIMAAL 3 !!!! (s,p,d en f)
Magnetisch kwantumgetal ms : -l -> 0 -> +l
Spinkwantumgetal : waarde -1/2 of + 1/2

Deze 4 getallen maken het mogelijk om aan ieder elektron een exacte locatie te geven.

Het element He heeft als elektronenconfiguratie 1s2

Dwz dat de elektronen zich bevinden op de 1e schil (k-schil) in het s orbitaal, aangezien in elk orbitaal plaats is voor 2 e- hebben de twee elektronen als ms 0 en als spinkwantumgetal - 1/2 en + 1/2

Dit kan je voor elk atoom doen. Je moet gewoon het schema volgen voor de plaatsbepaling en dan heb je de 4 kwantumgetallen voor elk elektron

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 maart 2005 - 14:35

Misschien is deze uitleg toch iets te ingewikkeld als je er niets van snapt.

De tabel van Mendeljeev is het periodiek systeem

Het gaat om het vullen van de schillen met electronen. Telkens wanneer een schil volledig is gevuld wordt de zogenaamde edelgasconfiguratie bereikt. Dit is dan ook (de naam zegt het al) het geval bij de edelgassen.

De schillen (de rondjes) worden weergegeven met de letters k t/m q (de hoofdkwantumgetallen). Deze schillen worden gevuld met electronen (de bolletjes), net zoveel als er protonen in de kern van het element zitten. In ieder van deze schillen passen niet evenveel electronen:
k-schil: maximaal 2 e-
l-schil: maximaal 8 e-
m-schil: maximaal 18 e-
n-schil: maximaal 32 e-

In eerste instantie kun je deze getallen uit je hoofd leren. Met behulp van de nevenkwantumgetallen (s,p,d en f) kun je deze getallen dan later verklaren.

In de eerste rij van het periodiek systeem (H en He) wordt de k-schil opgevuld, in de tweede rij wordt de l-schil opgevuld (Li t/m Ne) etc. Na de 3e rij wordt het iets chaotischer, maar dat hoef je als beginnend chemicus nog niet te weten.

Bijvoorbeeld:
He: heeft in totaal 2 electronen. De k-schil is volledig gevuld en het atoom heeft dus een edelgasconfiguratie (1s2).
Ne: heeft in totaal 10 electronen. Zowel de k-schil (2e-) als de l-schil (8e-) zijn volledig gevuld en het atoom heeft dus een edelgasconfiguratie (1s22s22p6).
C: heeft in totaal 6 electronen. De k-schil is volledig gevuld, maar de l-schil bevat 4 electronen. Koolstof heeft dus geen edelgasconfiguratie (1s22s22p2).

Dat van het spinkwantumgetal en magnetisch kwantumgetal hoef je volgens mij nog niet te weten. Misschien wel de vulling van de s-, p-, en d-orbitalen, maar als je daar meer uitleg over nodig hebt vraag je het maar.

Veranderd door DrQuico, 26 maart 2005 - 14:44

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures