Springen naar inhoud

[Natuurkunde] polaroid brillen

• Log in om te kunnen reageren

hooney

hooney

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 november 2005 - 15:13

heey ik moet met n paar mensen uit de klas weten wat polaroid brillen zijn, waarvoor je ze gebruikt en we moeten een kleine demonstratie geven.. heeft iemand n idee?

groetjes :roll:

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Raspoetin

Raspoetin

• >1k berichten
  • 3514 berichten
  • VIP

Geplaatst op 03 november 2005 - 15:25

Polaroid brillen polariseren het licht (Tip: google op polarisatie of polariseren). Je gebruikt ze voornamelijk als de zon schijnt :roll: . Een leuke demonstratie: Haal de twee glazen uit een polaroid bril en hou ze boven elkaar en kijk er doorheen. Draai er vervolgens 1tje 90 į
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Sophia?

Sophia?

• >250 berichten
  • 323 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 november 2005 - 18:02

Ik heb ook wel eens gehoord dat als je yoghurt tussen 2 polaroidglazen doet en dat tegen het licht houdt, dat je iets kan zien over of de zuivel links- of rechtsdraaiend is. Het fijne weet ik er niet van, maar het is natuurlijk wel beremooi om yoghurt op je zonnebril te smeren.
"You're really full of yourself, aren't you?"
"Yeah. I like that about me."
- U Turn

StrangeQuark

StrangeQuark

• >1k berichten
  • 4160 berichten
  • VIP

Geplaatst op 04 november 2005 - 10:42

Volgens mij zijn er best wat onderwerpen over polaroid te vinden op het forum, en zeker op en.wikipedia.org/wiki/Polaroid. Verder heeft dit heel weinig te maken met relativiteit en quantummechanica (tenzij je polarisatie heel gedetailleerd wil weten, dan weer wel, maar vooralsnog is het huiswerk of practicum)
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

wannes

wannes

• >250 berichten
  • 368 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 november 2005 - 17:28

Verder heeft dit heel weinig te maken met relativiteit en quantummechanica (tenzij je polarisatie heel gedetailleerd wil weten

polarisatie kan, bij mijn weten, helemaal verklaard worden met de klassieke natuurkunde, door licht als een EMG te zien

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44877 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 07 november 2005 - 19:02

http://www.keesfloor...ckquote' ><p>De verhouding tussen de hoeveelheid teruggekaatst en gebroken licht aan elk grensvlak tussen lucht en water, kan berekend worden voor de beide componenten. Deze verhoudingen worden fresnelcoŽfficiŽnten genoemd en hangen alleen af van de invalshoek (de brekingsindex van water stellen we constant op 4/3). Voor een bepaalde waarde van die hoek (de zgn. brewster-hoek) is zowel de teruggekaatste als de gebroken straal (die in dit geval loodrecht op elkaar staan) volledig gepolariseerd. De brewsterhoek voor water bedraagt 53į. De hoek waaronder het licht dat de regenboog vormt, op de waterdruppels invalt, ligt met name bij de hoofdboog niet ver van deze waarde af (ca. 59į). Dit verklaart de sterke polarisatie van het regenbooglicht. Bij berekening blijkt ongeveer 96% van het licht van de hoofdboog gepolariseerd te zijn in het vlak van inval. Voor de bijregenboog is dat ongeveer 90%. De waargenomen polarisatie van de regenboog is in overeenstemming met deze theorie.

De brewsterhoek voor glas ligt in de buurt van 57į. (dat is de hoek tussen de normaal (loodrecht op het glas) en de invallende lichtstraal. Een voorbeeld van een proefopstelling (kan natuurlijk prima met een veel kleinere lichtbundel):
http://www.wfu.edu/p...tics/6h2010.jpg

Als je dus licht onder die brewsterhoek op zwart glas laat vallen, wordt het teruggekaatste licht volledig gepolariseerd. Als je in die teruggekaatste bundel dan en polaroidglaasje houdt, kun je dit licht ook vrijwel volledig laten 'uitdoven'. Ga je afwijken van de vrewsterhoek, dan wordt de polarisatie minder, en kun je dus ook steeds minder licht met je polaroid laten uitdoven. Ik kon zo gauw niet vinden waarom ze voor deze proef zwart glas gebruiken, maar ik denk dat het is omdat je zo geen andere reflecterende oppervlakten meer hebt. Onder bijvoorbeeld een spiegel zit een laagje metaal, en het licht wat eerst in het glas dringt, en van het metaal weerspiegelt, zou je proefje wel eens kunnen verstoren.

Je zou ook experimenteel de brewsterhoek van verschillende materialen kunnen bepalen (gepolijste metalen bijvoorbeeld) maar ik heb geen idee of dat opvallend 'leuke' resultaten geeft.....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures