Springen naar inhoud

aantonen van stoffen

• Log in om te kunnen reageren

Dreamer_CF

Dreamer_CF

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 maart 2005 - 16:24

Hoi iedereen (eerste post teehee)

Ik heb een vraagje over het analyseren van een monster:

Voor het project van dit blok moeten de concentraties van de volgende stoffen aantonen in een gegeven monster.

Ethanol, Aceton, THF (tetrahydrofuran), Tolueen, MTBE(Methyl-tertbutylether), ijzer en chroom.

Maar we weten nog niet welke van deze stoffen in het monster (en in welke concentraties) aanwezig zijn.

Weet iemand wat voor aantoningstechnieken er voor deze stoffen zijn en hoe je een benadering van de concentraties kunt uitzoeken (voordat we de GC, HPLC en AAS determinatie gaan gebruiken)?

Alvast bedankt ! :)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Napoleon1981

Napoleon1981

• >1k berichten
  • 2399 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 maart 2005 - 17:23

Hey,

Voor de laaste 2 gebruik de AAS, dit is al makkelijk. Al moet je het op een andere manier doen zou ik een elektrochemische manier voorstellen. Verder zou ik proberen een infrarood spectrum te gaan maken, om te bepalen met welke van de overige stoffen je te maken hebt. Kwantificatie is nogal lastig met IR, en dan komt GC/LC in beeld. Je zegt niet wat voor type monster je krijgt................ Als het een waterig monster is, dan kan het opnemen van een IR spectrum nogal wat problemen geven. Tevens zul je dan een monstervoorbereiding moeten gaan doen om GC analyse mogelijk te maken. Wanneer het een waterig monster betreft, is RP-HPLC waarschijnlijk de beste optie.

Ps dit lijkt me niet echt een chemometrie onderwerp (dat wordt het wel als je met IR gaat kwantificeren trouwens :) )

Veranderd door Napoleon1981, 28 maart 2005 - 17:37

Dreamer_CF

Dreamer_CF

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 maart 2005 - 18:38

mjah ik wist niet in welk forum ik het anders moest posten :)

We werken idd met een waterige oplossing, en dat de laatste 2 met AAS moesten wist ik ook wel (duh)

Maar het eerste probleem is dus dat we niet weten welk van de genoemde stoffen (en mogelijk meer) er in ons gegeven (waterige) monster zitten. Dit moeten we dus eerst op eoa mannier uitzoeken.

bteunissen

bteunissen

• >1k berichten
  • 1122 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 maart 2005 - 19:22

mjah ik wist niet in welk forum ik het anders moest posten

in het algemene vragen forum.... (duh)

Grtz Bas

Napoleon1981

Napoleon1981

• >1k berichten
  • 2399 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 maart 2005 - 19:57

We werken idd met een waterige oplossing, en dat de laatste 2 met AAS moesten wist ik ook wel (duh)

Als je niet verteld wat je wel weet, kun je dit soort "domme" antwoorden verwachten. Verder had ik je een ander draadje gegeven. IR of raman.

Dreamer_CF

Dreamer_CF

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 maart 2005 - 21:37

(wil een mod het topic op de juist plek zetten pleez?)

Ok, het gaat me er niet om waar we de uiteindelijke meting mee moeten doen( de ionen met AAS, en de overige stoffen met GC en/of HPLC) Maar op wat voor mannier (kleur-reagens, weet ik veel) we kunnen zien welke van de genoemde stoffen ook daadwerkelijk in ons monster zitten. Vervolgens is een benadering van de aanwezige concentratie wel handig om te weten wat voor tussenoplossing we voor de desbetreffende te meten stof moeten maken om te meten (en wat voor ijklijn we moeten hebben)

De enige apparatuur die we hiervoor tot onze beschikking hebben zijn HPLC, AAS en GC (weet even niet welke detectoren we hebben, dacht alleen UV/VIS , dus dan wordt IR een beetje moeilijk)

Veranderd door dreamer, 28 maart 2005 - 21:40

Napoleon1981

Napoleon1981

• >1k berichten
  • 2399 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 maart 2005 - 21:55

Nu snap ik je vraag niet eens meer. Waarom denk je dat een GC/HPLC bestaat als je het zo aan kan tonen met iets als een kleur reactie. Je wilt het nog kwantificeren ook. In een HPLC of GC is het simpel. Maak van alle stoffen een standaard, en kijk wat je retentie tijd is. Vind je geen piek op de plaats waar de component zou moeten elueren dan kan je dr vanuit gaan (in een monster als jij hebt) dat het er niet in zit.

Verder neem ik aan dat in je GC geen UV/VIS detector zit. Bedenk ook dat de meeste stoffen die je wilt detecteren geen UV absorptie vertonen.

De concentratie voor je ijklijn is heel simpel, probeer gewoon wat. Over het algemeen verdun je gewoon je monster tot dat deze op de ijklijn valt.

opajuup

opajuup

• >100 berichten
  • 204 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 maart 2005 - 22:20

Misschien is het handig om te vertellen hoe het monster er uit ziet, hoeveel monster je hebt en waar het vandaan komt.
Als ik dat weet, kan ik je zeker helpen met de metalen. :)

Dreamer_CF

Dreamer_CF

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 maart 2005 - 09:18

Ok ik begin al wat meer vat op het probleem te krijgen (we zaten als projectgroep gewoon VEEELSTE moeilijk te denken :) )

@ opa: we hebben een 1.5 liter sinas-fles gevult met een goedje dat er uitziet als hele sterke ranja ...

Verder hebben de leraren die het project begeleiden de monsters samengesteld geloof ik.

Veranderd door dreamer, 29 maart 2005 - 09:18

opajuup

opajuup

• >100 berichten
  • 204 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 maart 2005 - 12:32

Betreffend Chroom en IJzer:
Het is mogelijk dat naast Fe en Cr, ook Chromaat of Dichromaat aanwezig is.
Als het monster er zo gekleurd uitziet, is het mogelijk dat de gehaltes vrij hoog zijn.
Het is daarom ook slim om eerst een oriŽnterende bepaling met de vlam AAS te doen.
Weeg daartoe circa 10 gram in 2 decimalen van het gehomogeniseerde monster af in een bekerglas van 250 ml.
Voeg 2 ml HNO3(65%) en 2 ml HCl (36%) toe, leg een horlogeglas erop en verwarm voorzichtig tot koken.
Als de nitreuze dampen zijn verdwenen kun je na afkoelen overspoelen in een 100 ml maatkolf.

Meet de absorbance (extinctie) van Fe bij 372.0 nm en Cr bij 357.9 nm en bekijk of je nog moet verdunnen, of meer moet inwegen.

Dit is ook een site met nuttige gegevens:
http://www.cpachem.com/en/instr.asp
Succes :)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures