Molecuulformule benzine

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 219

Molecuulformule benzine

Benzine is een mengsel van diverse stoffen, maar kan iemand mij zeggen wat de molecuulformule is van het hoofdbestanddeel?

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Molecuulformule benzine

Benzine bestaat uit koolwaterstoffen met 5 tot 12 koolstofatomen per molecuul en natuurlijk nog een hoop andere (minder) interessante stoffen!

Gebruikersavatar
Berichten: 204

Re: Molecuulformule benzine

Een gaschromatografische analyse van benzine, met wat uitleg, vind je hier:

http://www.unichrom.com/publics/artdha-eng.pdf

Erg ingewikkeld, vind je ook niet? :)

Berichten: 40

Re: Molecuulformule benzine

ik heb een keer een fractionatie uitgevoerd op benzine en er zat in de zeer lage fracties (onder de 50) al een behoorlijke meuk aan ongewenste groepen. Ik ging er vanuit dat ik petroleumether 40-50 kon halen uit benzine maar wat ik kreeg reageerde met bepaalde stoffen om gore zwarte zooi te vormen. Het is niet vreemd omdat er ook hydroxy groepen en dergelijke in benzine zouden moeten zitten, alleen ik verwachtte ze niet in de laag kokende fracties.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Molecuulformule benzine

Daarbij hoor je ook vaak de term (staat zelfs op de handgreep bij de pomp!) octaangehalte 95% ;)

Berichten: 243

Re: Molecuulformule benzine

Daarbij hoor je ook vaak de term (staat zelfs op de handgreep bij de pomp!) octaangehalte 95% ;)
Ik neem aan dat je bedoelt : octaangetal 95. Dat heeft nix te maken met het percentage octaan in de benzine, maar met de zgn klopvastheid, relatief tov octaan.

Berichten: 364

Re: Molecuulformule benzine

in de les chemie gebruiken we altijd als het gaat over benzine: octaan C8H18.

ik weet dat dit niet juist is maar is dat niet het meest benaderend voor stoichiometrische berekeningen

biochemiefreak: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Reageer